Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feedback – Hoe kan het beter?
Advertisements

AIOS en Maatschappij, een lastige competentie?
Samen naar een individueel opleidingsplan (IOP)
Wie is zij-instromer? Medisch specialist met huidige BIG-registratie als medisch specialist 1 jaar werkzaam in het werkveld M&G Wil overstappen naar een.
De Huisartsopleiding in Nederland
Gesprekscyclus Quadraam
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
Presentatie introductie BGL
Een startersgids voor innovatie
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Fronter als e-portfolio
Competentiegericht opleiden
Proces en Product.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Resultaten inventarisatie opleidingsplannen & Toelichting op het programma Lambert de Bont Voorzitter Centrale Opleidingscommissie UMCG.
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Naam workshopbegeleider
Kwaliteitsinstrumenten
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Individualisering Opleiding(-sduur) Waarom bekwaamverklaren noodzaak is COC UMCG 30 september 2015 Ramon van den Berg, projectleider RIO.
TRENDS 2014 Hafida
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Ervaring met een nieuw opleidingsplan Joost Frenkel Cor de Kroon.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Bram Jacobs vicevoorzitter LVAG, aios Neurologie.
Het opleidingsgesprek
De aios in de regie Gatske Nieuwenhuijzen – de Boer Thomas Schok
Drs. Ronald Duzijn, directeur KAMG Evaluatie instroom opleidingsplaatsten M&G 27 november 2014.
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
Herhaaltraining visitatoren medisch specialismen Reinier Braams Jos Lips 2016.
De praktijk van het bekwaamverklaren
Beweging naar individueel opleiden Ramon van den Berg Projectleider RIO.
EPA’s Gersten Jonker Alex Muller Beatrijs Vermeulen Anouk Straus En Elize Oosterling Wim Meijer Marijke Eurelings.
EVC: hoe verzilver je dat in de praktijk? Auk Dijkstra Onderwijskundige Lieke Lalieu Onderwijskundige Bianca Robbe-Impelmans AIOS revalidatiegeneeskunde.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Workshop ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’
Hoe maken we dat tot een succes in de regio?
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Project Toezicht en maatschappelijke verantwoording
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Doorontwikkelen BRON vo
Opleiden voor de toekomst
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Toetsing Vakdidactiek 2.
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Opleiden Praktisch Organiseren
Workshop ‘Interventies bij -dreigend- disfunctionerende AIOS’
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Transparantie over Toegang master
Ontwikkelingen zichtbaar
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn

Agenda 1.Kennismaking 2.Hoe ziet jouw ideale portfolio er nu uit? 3.Hoe gebruik je het portfolio zinvol in de opleiding? 4.Aan de slag met het Programma van Eisen (PvE)! 5.Hoe komt je van wens, naar ontwerp, naar realisatie? 6.Afsluiting

Hoe ziet jouw ideale portfolio eruit?

Hoe ervaar je het werken met het e-portfolio nu? Herziening e-portfolio, nu is het moment Gebruik frustratie voor ideeën!

Overzicht eigen voortgang in één oogopslag zichtbaar …... Overzicht voortgang van mijn aios in één oogopslag zichtbaar …..

Zinvol gebruik van het portfolio Wat moet, volgens het kaderbesluit? Op welke momenten in het opleidingsproces helpt het portfolio? Wat helpt? – Volgen: EPA’s, bekwaamheid/supervisieniveaus en verplichte opleidingsonderdelen – Toetsen: digitaal toetsen, gericht beoordelen en feedback geven – Bekwaamverklaren: dashboard voor de opleidingsgroep

Zinvol gebruik van het portfolio Wat moet, volgens het kaderbesluit? Portfolio kent als verplichte onderdelen: a.het individueel opleidingsplan; b.documentatie van minimaal de verplichte toetsingen van de competenties: KPB, CAT, kennistoets en toetsen die eventueel in het specifieke besluit verplicht zijn gesteld; c.verslagen van de voortgangsgesprekken en beoordelingsgesprekken; d.een registratie van de door de aios uitgevoerde verplichte opleidingsactiviteiten; e.een of meer overdrachtsdocumenten. Voor de meeste onderdelen geldt dat de vorm en inhoud daarvan is vrijgelaten.

Zinvol gebruik van het portfolio Op welke momenten in het opleidingsproces helpt het portfolio?

Procesplaat Piet invoegen

Zinvol gebruik van het portfolio Wat moet, volgens het kaderbesluit? Op welke momenten in het opleidingsproces helpt het portfolio? Wat helpt? – Volgen: EPA’s, bekwaamheid/supervisieniveaus en verplichte opleidingsonderdelen – Toetsen: digitaal toetsen, gericht beoordelen en feedback geven – Bekwaamverklaren: dashboard voor de opleidingsgroep

Zinvol gebruik van het portfolio Volgen: EPA’s, bekwaamheid/supervisieniveaus en verplichte opleidingsonderdelen

Zinvol gebruik van het portfolio Volgen: EPA’s, bekwaamheid/supervisieniveaus en verplichte opleidingsonderdelen

Zinvol gebruik van het portfolio Toetsen: digitaal toetsen, gericht beoordelen en feedback geven

Zinvol gebruik van het portfolio Bekwaamverklaren: dashboard voor de opleidingsgroep

Zinvol gebruik van het portfolio Bekwaamverklaren: dashboard voor de opleidingsgroep

Aan de slag Formuleer je eigen ’programma van eisen’ (ca. 25 min.) Groepjes van 4 á 5 mensen Bespreek het opleidingsproces Wat is daarin de functie van het portfolio? Schrijf je (gebruikers)wensen op in het format PvE

Het proces Activiteiten Functionaliteiten

Wens ontwerp realisatie Twan van Lieshout Reumatoloog

De weg naar een e-portfolio: Ervaringen vanuit reumatologie Het nieuwe opleiden Waarom een e-portfolio? De weg naar een e-portfolio Keuze voor een aanbieder Ontwikkeling van het e-porfolio Conclusies en tips

Het “nieuwe” opleiden Competentiegericht Transparant Heldere opleidingsplannen Portfolio

Waarom een e-portfolio? Gebruikersgemak Competentie ontwikkeling inzichtelijker maken Anno 2016 Toekomstbestendig

De weg naar een e-portfolio Uitdagingen vooraf: Is het opleidingsplan geschikt voor vertaling naar digitaal portfolio? Beschouwend vak: weinig normatieve eisen Geen onderwijskundigen Geen ICT deskundigen

Keuze voor een aanbieder Vraagstukken: Wat zijn onze specifieke eisen? Hoe kiezen we een aanbieder? Wat zijn de verschillen tussen de aanbieders? Hoe vertalen we de papieren situatie adequaat naar digitaal? Wat zijn de kosten?

Keuze voor een aanbieder Opleidingsplan aanpassen (consilium) Informeren bij andere verenigingen Begeleiding keuzetraject (project RIO) Programma van eisen

Keuze voor een aanbieder Bekende aanbieders vs. onbekende partijen Verschillen en overeenkomsten Hoe ziet het product eruit bij andere verenigingen? Hoe verloopt contact? Meedenken of uitvoeren van wensen? Balans kritisch meedenken vs. werken vanuit huidige situatie

Keuze voor een aanbieder Beoordelen o.b.v. reactie op programma van eisen en voordracht Shortlist van 2 aanbieders Demo/testversie Goedkeuring consilium en bestuur Definitieve keuze

Ontwikkelen van het e-portfolio Opleidingsplan, papieren portfolio en programma van eisen als basis Draaiboek opstellen met aanbieder Terugkoppeling met consilium en bestuur (draagvlak) Implementatietraject

Ontwikkelen van het e-portfolio Implementatietraject: Technisch in orde? Voorbereiden AIOS en opleiders op de komst van e-portfolio Testen in de praktijk (pilot) Presentatie aan vereniging Landelijke start

Ontwikkelen van het e-portfolio Huidige uitdagingen: Balans vinken/klikken vs. vrije tekst CanMeds vs. EPA’s Verbeteren opleidingsplan: E-portfolio is geen eindpunt

Conclusies en tips Vraag hulp bij keuze aanbieder en keuzetraject Balans voors en tegens zal per specialisme anders liggen Ontwikkeling van e-portfolio legt zwakke punten opleidingsplan bloot Het e-portfolio is geen eindpunt Zorg voor implementatieplan en draagvlak

U bent aan zet

Maak een procesplaat van jouw opleidingsproces Start een werkgroep en deel ideeën en inzichten Maak een programma van eisen Bespreek dit met je huidige of eventuele nieuwe partner Deel je kennis, via de Federatie, met collega specialisten

Wil je meer weten over de individualisering van de opleidingsduur en de gevolgen daarvan voor onderwijs, toezicht en bedrijfsvoering? Kijk dan op