Maatschap voor communicatie Help! De interne communicatie moet beter! Bijeenkomst communicatienetwerk VGN Frithjof de Haan, Maatschap voor Communicatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie tussen TFC en Werker
Advertisements

Communicatie en draagvlak
Medezeggenschap en de Benchmark
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Intensive care In de geestelijke gezondheidszorg
Efficiënt besturen in de social profit
Motivatie van de professional Willy Limpens
Presentatie Rolwisseling waterschap in relatie tot de positionering van de vergunningverlening Werkgroep C Professionalisering vergunningverlening 2006.
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
Hoe kan Jaap Klaver IN/FO-Systeem® U helpen?. Jaap Klaver IN/FO-Systeem ® Voor: ONDERZOEK ONDERZOEK ORGANISATIEADVIES ORGANISATIEADVIES.
The managment of innovation
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
Onthaalbeleid stad Dendermonde
CAF als een geïntegreerd instrument. 1. Uitgangspunten Voor Gent..is KWZ niet…maar is KWZ wel … Doel Voldoen aan vereisten, normen, decreten Uiting van.
Communicatieproces .
Organisatiestructuren
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Comtell B.V. Welkom Inleiding
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Organisatie(s) van betekenis
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
Uw gemeente & mensen met een beperking
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
Waar wil ik staan? Hans van Driel
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
ROLLEN VAN VERSCHILLENDE ACTOREN
TRANSITIE BINNEN DE ORGANISATIE. En nu?  Denk intern na over manieren om deze materie verder te laten binnensijpelen in het dagelijkse doen en denken.
Evenwicht in sturing.
11 oktober 2010 Bijeenkomst contactpersonen en coördinatoren Onderwerp: ons vrijwilligersbeleid bijeenkomst vrijwilligersbeleid 11 oktober 2010.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Kwaliteit en beleid
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Wjk.
Werken met het talent van de stagiair. 1.Voorstellen 2.Interne analyse van verschillende taken afdelingen 3.Eigenschappen /compententies taken 4.Sollicitatie.
Uitgangspunten Wmo 2012 – 2015 “Meer voor Elkaar” Wmo platform 1 november 2011.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Interne Communicatie in transitie bij Stichting Philadelphia Zorg Netwerkbijeenkomst VGN 11 maart 2008.
Communiceren met mantelzorgers Informeren en afstemmen.
De ontwikkelopgave in Zoeterwoude Veranderen om in je kracht te blijven!
Infoavond jeugdopleiding seizoen Verloop van deze avond Organigram van onze vereniging (Jeugdvoorzitter Carlos De Rock) Missie en visie rond.
Samen sterk in verandering
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Instructie Deze presentatie geeft, samen met de demo van het Strategisch Ontwikkelingsplan, leidinggevenden een goed beeld van de verschillende stappen.
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
Process Mining.
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Versterken positie van ervaringsdeskundigen binnen de organisatie
ZIVVER introductie implementatieaanpak
Noodzaak strategisch niveau communicatieadviseur ?
Overzicht gedragingen per competentie
De onzichtbare MT - vergadering
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

maatschap voor communicatie Help! De interne communicatie moet beter! Bijeenkomst communicatienetwerk VGN Frithjof de Haan, Maatschap voor Communicatie 11 maart 2008

maatschap voor communicatie Help! De interne communicatie moet beter! De directeur komt binnen. Uit de benchmark blijkt dat de interne communicatie beter moet. “Help mij…”  Benoem een stap/keuze om de ic te verbeteren  Overleg twee aan twee

maatschap voor communicatie Definities interne communicatie Koeleman: Het aanbieden van boodschappen van zenders aan ontvangers die deel uitmaken van dezelfde organisatie met het oogmerk organisatorische en/of individuele doelen te verwezenlijken. Hierbij kunnen zender en ontvanger van rol verwisselen. Van Delden: Interne communicatie is een bestuursproces en managementbezigheid. Communicatie komt niet naast en na het managen, maar is er een onderdeel van. Faciliteren van dialogen, slechts gedeeltelijk bestuurbaar proces.

maatschap voor communicatie Soorten informatie Interne informatie Taak- informatie P&O- informatie Beleids- informatie Wat, wie, hoe,wanneer? Waarom, waarheen? ook merk(waarden) Arbeidsvoor- waarden, regelingen motivatie

maatschap voor communicatie Basisstructuur interne communicatie ‘snel’ persoonlijk contact luisteren achter- grond Informele kanalen Communicatie via de lijn Ondersteunende communicatiemiddelen intranet

maatschap voor communicatie Visie interne communicatie Interne communicatie hiërarchie wij- gevoel participatie (on)afhanke- lijkheid issues segmen- tatie kanalen & methoden waarden omgeving/ branche mensbeeld besturing huidige situatie

maatschap voor communicatie Om in het achterhoofd te houden  Derde oor (wat is er echt aan de hand)  Derde oog (let op details, zorg voor vertrouwen)  Zilveren medaille (ga niet alleen voor het optimale resultaat)  Wisselgeld (wat is je onderhandelingspositie?)  De gewapende rietstengel (wees flexibel maar houd je strategie overeind)  Haastige spoed (een prachtige strategie in een dag kan niet)  90% transpiratie (zorg dat je strategie goed is doordacht, creatief is en doorspekt is met facts & figures)  De fles is halfvol of halfleeg (laat ook zien waarom je een route niet kiest)  Wie is je opdrachtgever?  Geen dikke plannen door de brievenbus van je opdrachtgever De gouden regels voor de communicator (1)

maatschap voor communicatie  Stippel de reis uit (markeer duidelijke mijlpalen en behoud flexibiliteit voor een noodzakelijke omweg)  Denk aan bondgenoten (sluit allianties met marketing, HRM of de OR)  Je bent zelden de eerste (leg je oor te luisteren bij andere organisaties)  Vertalen (vertaal het jargon van de baas naar menselijke maten, praat niet mee)  Koester succesjes (en communiceer daarover)  Let op voorbeeldgedrag (en vergroot dat uit)  Wees eerlijk  Anticipeer op situaties (TAB’s, crisis …)  Schakel tussen rollen  Positioneer je afdeling  Verdien je plekje in het MT De gouden regels voor de communicator (2) Als ‘Bij-de-handje’ in de map