maatschap voor communicatie Help! De interne communicatie moet beter! Bijeenkomst communicatienetwerk VGN Frithjof de Haan, Maatschap voor Communicatie 11 maart 2008
maatschap voor communicatie Help! De interne communicatie moet beter! De directeur komt binnen. Uit de benchmark blijkt dat de interne communicatie beter moet. “Help mij…” Benoem een stap/keuze om de ic te verbeteren Overleg twee aan twee
maatschap voor communicatie Definities interne communicatie Koeleman: Het aanbieden van boodschappen van zenders aan ontvangers die deel uitmaken van dezelfde organisatie met het oogmerk organisatorische en/of individuele doelen te verwezenlijken. Hierbij kunnen zender en ontvanger van rol verwisselen. Van Delden: Interne communicatie is een bestuursproces en managementbezigheid. Communicatie komt niet naast en na het managen, maar is er een onderdeel van. Faciliteren van dialogen, slechts gedeeltelijk bestuurbaar proces.
maatschap voor communicatie Soorten informatie Interne informatie Taak- informatie P&O- informatie Beleids- informatie Wat, wie, hoe,wanneer? Waarom, waarheen? ook merk(waarden) Arbeidsvoor- waarden, regelingen motivatie
maatschap voor communicatie Basisstructuur interne communicatie ‘snel’ persoonlijk contact luisteren achter- grond Informele kanalen Communicatie via de lijn Ondersteunende communicatiemiddelen intranet
maatschap voor communicatie Visie interne communicatie Interne communicatie hiërarchie wij- gevoel participatie (on)afhanke- lijkheid issues segmen- tatie kanalen & methoden waarden omgeving/ branche mensbeeld besturing huidige situatie
maatschap voor communicatie Om in het achterhoofd te houden Derde oor (wat is er echt aan de hand) Derde oog (let op details, zorg voor vertrouwen) Zilveren medaille (ga niet alleen voor het optimale resultaat) Wisselgeld (wat is je onderhandelingspositie?) De gewapende rietstengel (wees flexibel maar houd je strategie overeind) Haastige spoed (een prachtige strategie in een dag kan niet) 90% transpiratie (zorg dat je strategie goed is doordacht, creatief is en doorspekt is met facts & figures) De fles is halfvol of halfleeg (laat ook zien waarom je een route niet kiest) Wie is je opdrachtgever? Geen dikke plannen door de brievenbus van je opdrachtgever De gouden regels voor de communicator (1)
maatschap voor communicatie Stippel de reis uit (markeer duidelijke mijlpalen en behoud flexibiliteit voor een noodzakelijke omweg) Denk aan bondgenoten (sluit allianties met marketing, HRM of de OR) Je bent zelden de eerste (leg je oor te luisteren bij andere organisaties) Vertalen (vertaal het jargon van de baas naar menselijke maten, praat niet mee) Koester succesjes (en communiceer daarover) Let op voorbeeldgedrag (en vergroot dat uit) Wees eerlijk Anticipeer op situaties (TAB’s, crisis …) Schakel tussen rollen Positioneer je afdeling Verdien je plekje in het MT De gouden regels voor de communicator (2) Als ‘Bij-de-handje’ in de map