Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Eigen Kracht-conferenties
Advertisements

Hoe kunnen we elkaar versterken?
Workshop Handelingsgericht werken
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Implementatie van de UNCO-MOB
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Van visie naar actie.
Eindmeting proeftuin Wmo Symposium ‘Samen met elkaar’, 31 oktober 2007.
Blended care in de behandeling bij depressie
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Effectiviteit en efficiëntie vanuit overheidsperspectief Sofie De Smet Afdeling Beleidsontwikkeling Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Want 1 op 5, dat is te veel!. 2 Netwerken 3 New York State Training School for Girls (1930)
Gé Haans & Ellen Oude Lenferink
Begeleidingsplannen GGZ
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Jongeren Preventie Team
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Themabijeenkomst 1oktober 2009
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
‘Ouders als behandelaars’
Kernprocessen van de Act methodiek
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
P RAKTIJKONTWIKKELING, ONDERZOEK EN BELEID Instrumenten voor een effectievere jeugdzorg Chaliny Dever 1 BaSWa Info Vaardigheden.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Deskundigheidsbevordering gerontopsychiatrie
Presentatie projectplan werkgroepen
Ruimte voor verpleeghuizen
Richtlijnen voor de casustoets
Databank Effectieve Jeugdinterventies
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Een evenwicht tussen moeder moeten zijn en puber mogen zijn presentatie : Susanne Dreuw & Anne Wijns 24 maart 2015.
INSTITUUT VOOR ANTROZOOLOGIE
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
GEZINS- EN WIJKGERICHT WERKEN 10. Vervolg MPG, analyse en aanpak.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Wat vinden jullie belangrijk bij het zoeken en krijgen van hulp?
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
2 maart 2016 Bureau Frontlijn Frontlijnsturing en uitvoering in de praktijk Ned fan man lei Kennis, innovatie en methodiekontwikkeling.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
3100 Jeugdbescherming 800 Jeugdreclassering > specifieke doelgroep > vraag om specifieke kennis en vaardigheden.
Gemeente bepaalt wie zorg krijgt \ 6. Toelaten nieuwe aanbieders op de markt of afspraken maken bestaande partijen Ingrediënten sturingskader jeugdzorg.
Veilig Thuis en de wijkteams Workshop “Veilig Thuis” in de serie regiobijeenkomsten van het VNG Programma RegioAanpak Veilig Thuis mei-juni 2016 Wicher.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
ZESC – Situationeel leiderschap
Cursus vrijwilligers werven
De Wever Zorg Innovatie Centra
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
Leiding geven aan school ontwikkeling
Antibioticaresistentie en teamleren
Basistekst : Talentontwikkeling
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Monitoring Vooral om van te leren.
Transcript van de presentatie:

Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift

Wat heeft een transformatie nodig om te groeien naar kwaliteit? Streven: Werken met een gouden combinatie waarvan bewezen is dat het de effectiviteit verhoogd. Besef: Effectieve samenwerking ontstaat niet vanzelf.

Waar staan de Angels voor? 1.Motivatie (Bonnie) 2.Relatie (Evalien) 3.Kennis (Haike)

Wat zijn werkzame factoren?

Algemeen werkzame factoren 1.Motivatie van de cliënt; 2.Relatie cliënt-behandelaar; 3.Structurering van de interventie (duidelijke doelstelling, planning en fasering); 4.‘Fit’ van aanpak met het probleem en de hulpvraag; 5.Correcte uitvoering van de interventie; 6.Professionaliteit hulpverlening (goede opleiding en training); 7.Goede werkomstandigheden van de professional

Hulp passend bij vraag, situatie en cultuur cliënt -Help cliënten zoals je zelf geholpen wilt worden. -Neem hun verhalen serieus en -Stel je kennis ten dienste van hun vraag.

Zelfstandig functioneren Bouw in -als doel van elke methodiek en elk hulpverleningstraject -zelfstandig functioneren -zoals de cliënt dat zelf wenst

Samen staan voor complexe vragen van cliënt of gezin -Veranderen en je situatie verbeteren gaat in kleine stapjes -En het best wanneer je gemotiveerd samen met iemand volhoudt. -‘Doorverwijzen’ wordt nu samenwerken.

Dat vraagt om samenwerken

Maar wat is samenwerken en wat weten we ervan? -Samenwerking tussen hulpverleners -Samenwerking met cliënt, gezin, netwerk -Samenwerking binnen een instelling -Samenwerking binnen de gemeente.

Multidisciplinair samenwerken Weinig uit onderzoek bekend. Eenduidige conclusie Pijnenburg en de Bruyn (1995): De kwaliteit van de besluitvorming laat te wensen over. Veel tijd gaat naar delen van zorgen Weinig tijd naar besluitvoming en voortgangsgerichte beslissingen

Samenwerking: niet te hoge verwachtingen en werken aan verbetering

Positief beïnvloedend Gerichte aandacht (onderzoek) voor de eigen besluitvormingspraktijk stimuleert om aanpak te verbeteren

Wat kunnen we doen met deze kennis?

De praktijk: hoe zien die werkzame elementen er uit?

Terug naar Charlie’s Angels

U als zaal in de rol van Charlie -Welke vragen moet Charlie stellen om te evalueren om het samenwerken steeds succesvoller te maken?.

Evidence-based werken Toepassen, evalueren, toepassen, evalueren, toepassen, evalueren, toepassen, evalueren, toepassen, evalueren, toepassen, evalueren, toepassen, evalueren

Wat betekent dat in de praktijk van alle dag? -Vorm kleine en op elkaar betrokken teams -Die samen voor 1 doelstelling gaan -Die vanuit hun eigen organisatie gevoed worden kennis van hun vak -Die iedere casus evalueren op de motivatie, vaardigheden en toegepaste kennis -En zo systematisch werken aan verbetering

Sterke punten: 1.Door werkers zelf vindt toetsing aan richtlijnen en afspraken plaats 2.Men evalueert op systematische wijze 3.Uitkomsten van meerdere casussen levert adviezen op voor systematische verbetering

Hoe moeten we verder ontwikkelen? Samenwerking krijgt nog meer een centrale plek in de zorg (transformatie). Dat vraagt om inpassen van evidence based factoren. 1.Professionals scholen in het alledaagse samenwerken en overleggen 2.Casussen door werkers zelf laten evalueren aan de hand van standaarden en richtlijnen 3.De zorg verbeteren door evaluaties weer te verwerken