Nationaal regime Eske van Egerschot 15 april 2008 Eske van Egerschot 15 april 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NILG jaarcongres, Amsterdam 9 november 2010
Advertisements

Joris Lensink Juridisch perspectief
van verdragsbepalingen
Schade-expertisebureaus en de Wet bescherming persoonsgegevens
De taal van het toezicht
Juridische Aspecten van Duurzaam Beleggen Robert Smits 4 maart 2008.
De onderneming als boekhoudkundige entiteit
Zorgplicht, geen verassingen! Vereniging voor Pensioenrecht Utrecht, 5 juni 2007 Jan van Miltenburg.
WMO Praat mee!.
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
Aanbesteding of Subsidie
“HDN en de zorgplicht in de keten”
1 De wijzigingen in de Regeling Beleggen en Belenen per 1 januari 2010 Presentatie 18 en 19 november 2010 voor KBO/KBVO.
JURIDISCH KADER ELEKTRONISCH GELD
Excellent Financieel Plan
Wetgeving financiële markten Bonaire, Sint Eustatius en Saba Wat gaat er veranderen? Bert Hiensch, Beleidsadviseur, Financiële Markten Februari 2012.
IAE UPEX Wie heeft welke rol?
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Verbrandingstoestellen werkend met bio-ethanol
Woningfinanciering een inleiding
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Pensioenregeling Stichting pensioenfonds Groothandel Vegro
Ben ik vakbekwaam (genoeg)
Waarom doen wij wat we doen ! Toekomst visie Observatie systeem AchterAchter KantKant Uw Adviseur Dienstverlening Aan u als consument Uw Adviseur Back-office.
Regeling De dienstenrichtlijn
Inflatiepiek in 2001: BTW verhoging Bron: CBS, statline.cbs.nl.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Open Universiteit Nederland WFDWFD Anka Ernes Rechtswetenschappen Rechtswetenschappen.
Wat betekent EU-GHS voor afnemers van chemische stoffen en mengsels?
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Hoofdstuk 12 Vrij dienstenverkeer.
Vrijheid van vestiging
INTERNATIONALE ASPECTEN VAN HET PENSIOENRECHT 6 maart 2007 R.J.G. Veugelers Vereniging voor Pensioenrecht.
Pensioenverzekeren over de grens
ACIS/UvA/Ou Jac Rinkes 19 maart 2010
Het commerciële communicatie beleid van de Commissie Erik Vollebregt.
Wijziging Wet toezicht kredietwezen 1992 (“Wtk 1992”) in verband met de invoering van bedrijfseconomisch toezicht op instellingen voor elektronisch geld.
Dialectiek en uitwisseling van informatie in financiële zaken Landelijke strafrechtdag 2012 mr. D.J. van Leeuwen, Leerstoelgroep strafrechtwetenschappen,
Hoofdstuk 10 Vrij dienstenverkeer. (2/17) De vrijheid van diensten wordt gewaarborgd door artikel 49, lid 1, van het Verdrag: In het kader van de volgende.
Pe-opleidingen.nl WFT, wet financieel toezicht. De Wet op het financieel toezicht (Wft) is op 1 januari 2007 in werking getreden. Deze wet regelt het.
coördinator gezondheidsrecht KNMG
C ORPORATE GOVERNANCE BEZIEN VANUIT HET C OLLEGE FINANCIEEL TOEZICHT DRS. A.R. R OMERO 13 april 2010 College financieel toezicht 1.
AFM – Pensioenadvies Dyvix Pensioencongres
De dienstenrichtlijn: geen rustig bezit
DE DIENSTENRICHTLIJN 5 JAAR DIENSTENRICHTLIJN: DE BALANS MARLEEN R. BOTMAN 13 MAART 2015.
Voorlichtingsbijeenkomst transparantie 11 november 2015.
© GfK 2014 | AFM Consumentenmonitor | Juni AFM Consumentenmonitor voorjaar 2014 Beleggers Juni 2014.
De financiële aanspraken bij bedrijfseconomisch ontslag Alexandra Krop jurist werkgeverszaken OPOF, 16 februari 2012.
1. 2 Wet Marktmisbruik 3 De wet Marktmisbruik Verhogen en borgen van marktintegriteit en beleggervertrouwen door Volledigheid, correctheid en tijdigheid.
Nationaal regime Eske van Egerschot 15 april 2008 Eske van Egerschot 15 april 2008.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
AMS O / 1 CDD onder de Wwft Vereniging van Compliance Officers Amsterdam, 22 januari 2008 Kleis Broekhuizen Joost Italianer.
Wet financieel toezicht Vereniging voor Compliance Officers 26 september 2006 Christel Grundmann – van de Krol.
Toezicht op Financiële Dienstverlening Vereniging van Compliance Officers Amsterdam, 3 juli 2003.
Bazel 2 14 juni 2006 Ministerie van Financiën Prof. dr. D. Schoenmaker Plv. directeur Financiële Markten Implementatie Bazel 2.
Grenswerkers in Europa Een onderzoek naar fiscale,
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
Medezeggenschap? Ook voor u!
VVPJ lezing: Vorming van een APF Friso Foppes
Zorgplicht en artikel 52 PW, de praktijk
Medezeggenschap? Ook voor u!
Privacy en Leerplicht/RMC
Privacy Wat moet je weten van de nieuwe privacyverordening
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Transcript van de presentatie:

Nationaal regime Eske van Egerschot 15 april 2008 Eske van Egerschot 15 april 2008

Voortraject Wet financieel toezicht (Wft) Gedurende Wft: Wet financiële dienstverlening (Wfd) MiFID: als wijzigingsvoorstel op Wft per van kracht Laatste staartje: nationaal regime (Ministeriële Regeling) Door wijze totstandkoming veel nationale koppen Wet financieel toezicht (Wft) Gedurende Wft: Wet financiële dienstverlening (Wfd) MiFID: als wijzigingsvoorstel op Wft per van kracht Laatste staartje: nationaal regime (Ministeriële Regeling) Door wijze totstandkoming veel nationale koppen

Totstandkoming Wft Harmonisatie van 8 wetten Implementatie van 25 richtlijnen Van sectoraal naar crosssectoraal Van rule-based naar principle-based Van sectoraal naar functioneel gedragstoezicht prudentieel toezicht Centraal thema: transparantie! Harmonisatie van 8 wetten Implementatie van 25 richtlijnen Van sectoraal naar crosssectoraal Van rule-based naar principle-based Van sectoraal naar functioneel gedragstoezicht prudentieel toezicht Centraal thema: transparantie!

Integreren bestaande wetten Wet toezicht kredietwezen, Wtk Wet toezicht verzekeringsbedrijf, Wtv Wet toezicht beleggingsinstellingen, Wtb Wet toezicht effectenverkeer, Wte Wet op het consumenten krediet, Wck Wet toezicht natura/uitvaartverzekeringsbedrijf, Wtn Wet toezicht kredietwezen, Wtk Wet toezicht verzekeringsbedrijf, Wtv Wet toezicht beleggingsinstellingen, Wtb Wet toezicht effectenverkeer, Wte Wet op het consumenten krediet, Wck Wet toezicht natura/uitvaartverzekeringsbedrijf, Wtn

Vervolg Wet assurantiebemiddelingsbedrijf, Wabb Wet melding zeggenschap in ter beurze genoteerde vennootschappen, Wmz Plus de Wet financiële dienstverlening, Wfd Excl. toezicht op pensioenuitvoerders Excl. Wet toezicht accountantsorganisaties (Wta) Wet assurantiebemiddelingsbedrijf, Wabb Wet melding zeggenschap in ter beurze genoteerde vennootschappen, Wmz Plus de Wet financiële dienstverlening, Wfd Excl. toezicht op pensioenuitvoerders Excl. Wet toezicht accountantsorganisaties (Wta)

Richtlijnen Bazel II: solvabiliteitseisen voor banken (8% solvabiliteit aanhouden en gebruik interne risicomodellen) Propectusrichtlijn Witwasrichtlijn Marktmisbruik Voorbereiding op MiFID 25 totaal! Bazel II: solvabiliteitseisen voor banken (8% solvabiliteit aanhouden en gebruik interne risicomodellen) Propectusrichtlijn Witwasrichtlijn Marktmisbruik Voorbereiding op MiFID 25 totaal!

Wat nog meer? SOx: nee, alhoewel wel meegenomen IFRS:idem Financiële verslaggeving: sinds 2006 reeds van kracht en zal verder worden meegenomen bij volgende wijzigingsvoorstellen Clearinsinstellingen: nat.kop! SOx: nee, alhoewel wel meegenomen IFRS:idem Financiële verslaggeving: sinds 2006 reeds van kracht en zal verder worden meegenomen bij volgende wijzigingsvoorstellen Clearinsinstellingen: nat.kop!

Op wie van toepassing? Beheerder/ bewaarder Beleggingsinstelling cq. Onderneming Clearinginstelling Financiële dienstverlener Financiële instelling Kredietinstelling Verzekeraar Beheerder/ bewaarder Beleggingsinstelling cq. Onderneming Clearinginstelling Financiële dienstverlener Financiële instelling Kredietinstelling Verzekeraar

Delen Wft Algemeen Markttoegang Prudentieel toezicht Gedragstoezicht fin. ondernemingen Gedragstoezicht fin. markten Later volgt het laatste deel: Betalingsverkeer Algemeen Markttoegang Prudentieel toezicht Gedragstoezicht fin. ondernemingen Gedragstoezicht fin. markten Later volgt het laatste deel: Betalingsverkeer

Prudentiële eisen Betrouwbaarheid Structurering en inrichting Vertegenwoordiger Minimum vermogen en solvabiliteit Verslaggevingseisen Betrouwbaarheid Structurering en inrichting Vertegenwoordiger Minimum vermogen en solvabiliteit Verslaggevingseisen

Gedragstoezicht Risico-indicator: financiële bijsluiter Provisietransparantie Cold calling: ongevraagd bellen Ovk’s op afstand Ken uw cliënt, MiFID geeft aanvulling Saldobewaking Risico-indicator: financiële bijsluiter Provisietransparantie Cold calling: ongevraagd bellen Ovk’s op afstand Ken uw cliënt, MiFID geeft aanvulling Saldobewaking

Gevolgen Veel onduidelijkheid in de markt vanwege principle-based systeem Hoge A.L. door nationale koppen Enorme uitbreiding AFM en haar macht ondanks inperking regelg. bevoegdheid Angst van beide kanten: AFM wordt steeds vaker aansprakelijk gesteld en beboet (Befra) en de markt wordt steeds voorzichtiger met het geven van informatie en doet vaak meer dan verplicht is….. Veel onduidelijkheid in de markt vanwege principle-based systeem Hoge A.L. door nationale koppen Enorme uitbreiding AFM en haar macht ondanks inperking regelg. bevoegdheid Angst van beide kanten: AFM wordt steeds vaker aansprakelijk gesteld en beboet (Befra) en de markt wordt steeds voorzichtiger met het geven van informatie en doet vaak meer dan verplicht is…..

MiFID en nationaal regime

Verleden WAAROM MiFID? Opvolger Investment Services Directive Onderdeel van FSAP (Financial Services Action Plan ’99: 42 maatregelen) Tekortkomingen ISD: verouderd en inflexibel Doelstelling MiFID: bescherming beleggers door meer transparantie WAAROM MiFID? Opvolger Investment Services Directive Onderdeel van FSAP (Financial Services Action Plan ’99: 42 maatregelen) Tekortkomingen ISD: verouderd en inflexibel Doelstelling MiFID: bescherming beleggers door meer transparantie

Tekortkomingen ISD Wederzijdse erkenning van vergunningen onvoldoende mogelijk Verouderde beschermingsregels Onvoldoende reikwijdte Concurrentie door beurzen buiten beschouwing gelaten Belemmering concentratieregel Alom inflexibel en verouderd Wederzijdse erkenning van vergunningen onvoldoende mogelijk Verouderde beschermingsregels Onvoldoende reikwijdte Concurrentie door beurzen buiten beschouwing gelaten Belemmering concentratieregel Alom inflexibel en verouderd

Doelstelling Bescherming beleggers en marktintegriteit door meer gedragsregels Bevorderen van eerlijke, transparante, efficiënte en geïntegreerde financiële markten door uitgebreide regels t.a.v. transacties in financiële instrumenten op handelsplatformen en door beleggingsondernemingen Bescherming beleggers en marktintegriteit door meer gedragsregels Bevorderen van eerlijke, transparante, efficiënte en geïntegreerde financiële markten door uitgebreide regels t.a.v. transacties in financiële instrumenten op handelsplatformen en door beleggingsondernemingen

Wat? Totstandkoming wetgeving Op wie van toepassing? Welke financiële instrumenten? Belangrijkste wijzigingen Totstandkoming wetgeving Op wie van toepassing? Welke financiële instrumenten? Belangrijkste wijzigingen

Totstandkoming Lamfalussy-proces: Richtlijn (2004/39/EG) Uitvoeringsregulering (Verordening nr. 1287/2006 en Richtlijn 2006/73/EG) Niet-bindende richtlijnen (CESR) Controle implementatie lidstaten Lamfalussy-proces: Richtlijn (2004/39/EG) Uitvoeringsregulering (Verordening nr. 1287/2006 en Richtlijn 2006/73/EG) Niet-bindende richtlijnen (CESR) Controle implementatie lidstaten

Op wie van toepassing? Banken, vermogensbeheerders en wholesale dienstverleners (bijv. institutionele beleggers) Uitgezonderd: verzekeraars, pensioenfondsen en incidentele beleggingsdienstverleners en tussenpersonen van gecombineerde producten (ex effectenhypotheek met separaat depot) Banken, vermogensbeheerders en wholesale dienstverleners (bijv. institutionele beleggers) Uitgezonderd: verzekeraars, pensioenfondsen en incidentele beleggingsdienstverleners en tussenpersonen van gecombineerde producten (ex effectenhypotheek met separaat depot)

Welke financiële instrumenten? Effecten Geldmarktinstrumenten Deelnemingsrechten in beleggingsinstellingen Derivaten Overige (art 1:1 Wft) Effecten Geldmarktinstrumenten Deelnemingsrechten in beleggingsinstellingen Derivaten Overige (art 1:1 Wft)

Belangrijkste wijzigingen Expliciete vermelding plaatsingsgarantie Beleggingsadvies=beleggingsdienst Goederentermijntransacties en andere derivatentransacties ook financiële instrumenten In-house-matching MTF’s Expliciete vermelding plaatsingsgarantie Beleggingsadvies=beleggingsdienst Goederentermijntransacties en andere derivatentransacties ook financiële instrumenten In-house-matching MTF’s

vervolg Bredere regulering gereglementeerde markt Transparantieverplichtingen voor en na handel Toelating financiële instrumenten Verbonden agent Bijkantoren Bredere regulering gereglementeerde markt Transparantieverplichtingen voor en na handel Toelating financiële instrumenten Verbonden agent Bijkantoren

3 handelsplatformen Gereglementeerde markten In-house-matching= beleggingsonderneming met systematische interne afhandeling (IS) MTF’s= Multi Trading Facilities 1. Aparte vergunning 2. Hoofdkantoor moet gelijk zijn aan statutaire zetel 3. Minimaal 2 peronen die deskunig en betrouwbaar zijn Gereglementeerde markten In-house-matching= beleggingsonderneming met systematische interne afhandeling (IS) MTF’s= Multi Trading Facilities 1. Aparte vergunning 2. Hoofdkantoor moet gelijk zijn aan statutaire zetel 3. Minimaal 2 peronen die deskunig en betrouwbaar zijn

2 vormen Beleggingsdienst: 1. Beleggingsadvies 2. Execution only Toetsen: 1. Geschiktheidstoets (ervaring) 2. Passendheidstoets, alleen igv complexe financiële instrumenten (opties, futures, swaps & derivaten) Beleggingsdienst: 1. Beleggingsadvies 2. Execution only Toetsen: 1. Geschiktheidstoets (ervaring) 2. Passendheidstoets, alleen igv complexe financiële instrumenten (opties, futures, swaps & derivaten)

Beginselen Home country control, tenzij bijkantoor Best execution Ken-uw-cliënt-principe Bescherming beleggers: 3 categorieën met verschillende bescherming: - professional die alleen zaken doet met professional - professionele belegger - niet-professionele belegger Home country control, tenzij bijkantoor Best execution Ken-uw-cliënt-principe Bescherming beleggers: 3 categorieën met verschillende bescherming: - professional die alleen zaken doet met professional - professionele belegger - niet-professionele belegger

Ken-uw-cliënt Toetsen of beleggingstransactie voldoet aan de beleggingsdoelstelling en het risicoprofiel van de klant Toetsen of belegger transactie financieel kan dragen Onderzoek naar ervaring cq. expertise van de cliënt Toetsen of beleggingstransactie voldoet aan de beleggingsdoelstelling en het risicoprofiel van de klant Toetsen of belegger transactie financieel kan dragen Onderzoek naar ervaring cq. expertise van de cliënt

Best execution Het uitvoeren van orders op de best mogelijke manier Tot 1 april werd ten aanzien hiervan coulance beloofd door de Minister, maar niet duidelijk is of dit ook geldt voor de huidige periode tot aan de vaststelling van het nationaal regime Het uitvoeren van orders op de best mogelijke manier Tot 1 april werd ten aanzien hiervan coulance beloofd door de Minister, maar niet duidelijk is of dit ook geldt voor de huidige periode tot aan de vaststelling van het nationaal regime

Professional Vergunninghoudende/gereglementeer -de entiteit actief op financiële markt Overheden/ internationale organisaties Grote ondernemingen: voldoen 2 1. Balanstotaal 20 mln 2. Netto omzet40 mln 3. Eigen vermogen 2 mln Andere institutionele beleggers Vergunninghoudende/gereglementeer -de entiteit actief op financiële markt Overheden/ internationale organisaties Grote ondernemingen: voldoen 2 1. Balanstotaal 20 mln 2. Netto omzet40 mln 3. Eigen vermogen 2 mln Andere institutionele beleggers

Opteren professional Meer dan 10 grote transacties per jaar = ervaringstoets Vermogenstoets: euro of meer Relevante ervaring als werknemer of als handelaar Ook wel “keuzeprof”genoemd Meer dan 10 grote transacties per jaar = ervaringstoets Vermogenstoets: euro of meer Relevante ervaring als werknemer of als handelaar Ook wel “keuzeprof”genoemd

Opt in-out OPT IN Betekent meer bescherming dan vereist is: mogen alle categorieën OPT IN Betekent meer bescherming dan vereist is: mogen alle categorieën OPT OUT Betekent minder bescherming: Niet-prof> prof Prof> ECP Keuzeprof>ECP

Nationaal regime Ligt voor aan de Tweede Kamer, maar de belangrijkste discussies worden gevoerd over de bijzondere positie van de tussenpersonen én de regels over het eigen vermogen of de beroepsaansprakelijkheidsverzekering Daarnaast is opnieuw de discussie opgelaaid over provisietransparantie en de vraag naar één stelsel Ligt voor aan de Tweede Kamer, maar de belangrijkste discussies worden gevoerd over de bijzondere positie van de tussenpersonen én de regels over het eigen vermogen of de beroepsaansprakelijkheidsverzekering Daarnaast is opnieuw de discussie opgelaaid over provisietransparantie en de vraag naar één stelsel

Reikwijdte De MiFID biedt lidstaten de mogelijkheid om een nationaal regime te creëren. Het overzicht van deze regels wordt ook aangeduid met “Nationaal regime”. Het nationaal regime is alleen van toepassing op: zie volgende sheet De MiFID biedt lidstaten de mogelijkheid om een nationaal regime te creëren. Het overzicht van deze regels wordt ook aangeduid met “Nationaal regime”. Het nationaal regime is alleen van toepassing op: zie volgende sheet

Financiële ondernemingen die beleggingsdiensten uitvoeren die beperkt zijn tot het ontvangen en doorgeven van orders in effecten en rechten van deelneming in een instelling voor collectieve beleggingen en belleggings- advies over deze financiële instrumenten, Mits dit geschiedt zonder gelden/effecten van consumenten onder zich te houden of grensoverschrijdend te handelen. Financiële ondernemingen die beleggingsdiensten uitvoeren die beperkt zijn tot het ontvangen en doorgeven van orders in effecten en rechten van deelneming in een instelling voor collectieve beleggingen en belleggings- advies over deze financiële instrumenten, Mits dit geschiedt zonder gelden/effecten van consumenten onder zich te houden of grensoverschrijdend te handelen.

NL Beperkt zich tot: het verlenen van voornoemde diensten met betrekking tot rechten in deelnemingen in beleggingsinstellingen Beperkt zich tot: het verlenen van voornoemde diensten met betrekking tot rechten in deelnemingen in beleggingsinstellingen

Positie tussenpersonen Deskundigheidseisen: advies College Deskundigheid Fin. Dienstverleners Beloningsregels zijn van toepassing op het gehele product (bij een effectenhypotheek dus ook op het hypothecaire krediet) Gedragsregels voor tussenpersonen ipv regels MiFID maar met hetzelfde doel Deskundigheidseisen: advies College Deskundigheid Fin. Dienstverleners Beloningsregels zijn van toepassing op het gehele product (bij een effectenhypotheek dus ook op het hypothecaire krediet) Gedragsregels voor tussenpersonen ipv regels MiFID maar met hetzelfde doel

Gedragsregels tussenpersonen Geen cliëntenclassificatie, maar standaard hoogste norm (=administratief makkelijk, maar professional vallen onder zware verplichtingen) Vastleggen orders op duurzame drager voor doorgeven order (mist getekend) Geen cliëntenclassificatie, maar standaard hoogste norm (=administratief makkelijk, maar professional vallen onder zware verplichtingen) Vastleggen orders op duurzame drager voor doorgeven order (mist getekend)

vervolg Cliëntenovereenkomst: opnemen aard een reikwijdte dienstverlening + verdeling verantwoordelijkheden Zorgplicht wordt beperkt tot deel dat zich verhoudt tot de concrete dienst en de afspraken daaromtrent Velen vallen nu onder tijdelijke vrijstellingregeling van Cliëntenovereenkomst: opnemen aard een reikwijdte dienstverlening + verdeling verantwoordelijkheden Zorgplicht wordt beperkt tot deel dat zich verhoudt tot de concrete dienst en de afspraken daaromtrent Velen vallen nu onder tijdelijke vrijstellingregeling van

EV of verzekeren? De continuïteit dient gewaarborgd worden ter bescherming van de belegger vandaar de volgende regels tav ondernemingen die onder de MiFID vallen: 1. Standaard eis EV: , daarnaast 2. Indien bemiddelaar in verzekeringen: beroepsaansprakelijkheidsverzekering ad 1 mln p/jr of 1,5 mln voor totaal De continuïteit dient gewaarborgd worden ter bescherming van de belegger vandaar de volgende regels tav ondernemingen die onder de MiFID vallen: 1. Standaard eis EV: , daarnaast 2. Indien bemiddelaar in verzekeringen: beroepsaansprakelijkheidsverzekering ad 1 mln p/jr of 1,5 mln voor totaal

NL In Nederland zal een regime gehanteerd worden ongeacht het feit of men in verzekeringen bemiddelt ad euro p/geval en p/jr. Dit geldt dus ook voor tussenpersonen! Echter onder NR vervalt EV-eis In Nederland zal een regime gehanteerd worden ongeacht het feit of men in verzekeringen bemiddelt ad euro p/geval en p/jr. Dit geldt dus ook voor tussenpersonen! Echter onder NR vervalt EV-eis

Beloningsregels Drie systemen: 1. MiFID: per ?? Adviesmatch tav complexe producten: per beloningstransparantie en op de regel 3. Commissie de Ruiter: per zelfregulering Drie systemen: 1. MiFID: per ?? Adviesmatch tav complexe producten: per beloningstransparantie en op de regel 3. Commissie de Ruiter: per zelfregulering

MiFID en beloning Alleen tav beleggingsdiensten Transparantie tav exacte hoogte van de provisie voor een specifiek product (niet alleen op verzoek zoals bij adviesmatch) Provisie mag geen afbreuk doen aan eis om in belang van consument te handelen (bonusprovisies mogen maar moeten wel bekend zijn ogv adviesmatch) Kent geen terugboekverplichting, adviesmatch wel Alleen tav beleggingsdiensten Transparantie tav exacte hoogte van de provisie voor een specifiek product (niet alleen op verzoek zoals bij adviesmatch) Provisie mag geen afbreuk doen aan eis om in belang van consument te handelen (bonusprovisies mogen maar moeten wel bekend zijn ogv adviesmatch) Kent geen terugboekverplichting, adviesmatch wel

Veel spookverhalen, waardoor de kansen vergeten worden! Veel spookverhalen, waardoor de kansen vergeten worden! Toekomst

Lasten Naast de lasten die kunnen voortvloeien uit de aanpassingen van de beginselen: Organisatorische eisen Gedragsregels Naast de lasten die kunnen voortvloeien uit de aanpassingen van de beginselen: Organisatorische eisen Gedragsregels

Organisatorische eisen Algemene eisen Intern toezicht Uitbesteding Effectenadministratie Belangenverstrengeling Algemene eisen Intern toezicht Uitbesteding Effectenadministratie Belangenverstrengeling

Gedragsregels Cliëntclassificatie (opt in-opt out) Informatieverstrekking: correct, duidelijk en niet misleidend Cliëntenovereenkomsten Aanscherping Best Execution Regels verwerking limietorders Transparantieverplichting Transaction reporting aan de AFM Cliëntclassificatie (opt in-opt out) Informatieverstrekking: correct, duidelijk en niet misleidend Cliëntenovereenkomsten Aanscherping Best Execution Regels verwerking limietorders Transparantieverplichting Transaction reporting aan de AFM

Kansen Handelsplatformen: geen eisen aan handel in financiële instrumenten op MTF’s in-house-matching Verdergaande Europese harmonisatie: één Europees paspoort Betere afstemming Europees toezicht Handelsplatformen: geen eisen aan handel in financiële instrumenten op MTF’s in-house-matching Verdergaande Europese harmonisatie: één Europees paspoort Betere afstemming Europees toezicht

Verwachtingen Schade zal meevallen Aantal MTF’s zal tegenvallen Evt. uitbreiding meldplicht Verplichting Cliënt ID Verplichte aansluiting van beleggingsondernemingen bij een geschillencommissie A.L. 14,9 mln p/jr en 21 mln incidenteel Schade zal meevallen Aantal MTF’s zal tegenvallen Evt. uitbreiding meldplicht Verplichting Cliënt ID Verplichte aansluiting van beleggingsondernemingen bij een geschillencommissie A.L. 14,9 mln p/jr en 21 mln incidenteel