25 jaar orthopedische kwaliteitsvisitaties Veranderingen en uitdagingen
Kwaliteitsvisitatie is … … … … … … Een toets moment voor kwaliteit, continuïteit en veiligheid van (orthopedische) zorg zoals die wordt geleverd door een vakgroep, door diens leden en door de omgeving/organisatie waarin die (orthopedische) zorg wordt verleend.
Het doel van de kwaliteitsvisitatie is ….. het verbeteren van: 1.de kwaliteit en veiligheid van (orthopedische) zorg 2.de continuïteit van de (orthopedische) zorg 3.de borging van de kwaliteit, veiligheid en continuïteit van de (orthopedische) zorg in de vakgroep en in de instelling 4.het functioneren van leden van de vakgroep
De kwaliteitsvisitatie heeft beperkingen Het is een steekproef en een momentopname dus …… Via representativiteit moet er gerechtvaardigd vertrouwen zijn dat ook zaken die niet bekeken zijn toch in orde zijn. Via aantoonbare borging moet er gerechtvaardigd vertrouwen zijn dat het niet alleen vandaag in orde is maar ook……
De eerste visitatie 22 november 1989, Leeuwarden
De Proefvisitaties Zes vrijwilligers Leeuwarden, Alkmaar, Den Bosch, Dordrecht, Zwolle, Hoorn
Aantallen visitaties 473 visitaties (t/m planning 2015)
Hoe kwaliteitsvisitatie veranderde Zoals het was Verlengstuk van vakgroep wensen Gelegenheidsvisiteurs Incidentele visiteurs Proza verslagen met open eind zonder oordeel ‘CVNOK’ Papier, tikmachine, fax Zoals het is Toetsing van kwaliteit van zorg Getrainde visiteurs Minimaal twee per jaar Gestructureerd verslag Oordeel in voorwaarde, zwaarw. advies, aanbev. ‘CKV’ Grotendeels digitaal
De visiteurs In totaal 235 individuele visiteurs – Vroeger vooral incidentele visiteurs – Nu negen tot tien CKV visiteurs – Eenmaal een NIAZ auditeur mee – Tweemaal beleidsmedewerker mee Aantal visitaties van 1 tot 57 per visiteur Momenteel getrainde visiteurs
Hoe 2004 een ommekeer in het visiteren kon betekenen Na vijftien jaar van vrijblijvendheid Kaderbesluit CCMS december 2004 stelt dat kwaliteitsvisitatie verplicht is voor alle medisch specialisten ongeacht hun werkplek Koppeling met eisen voor herregistratie
Kwaliteitsvisitatie in opleidingsklinieken
ZBC’s visiteren Eerste ZBC visitatie in 2001 Soms multi locatie, soms facilitair bedrijf Veel parttimers, ook actief in ziekenhuizen Fragmenten van de orthopedie Wens tot visitatie wegens ZKN/KIWA keurmerk Waardering van de Inspectie voor visitatie activiteiten, indicator ‘privé klinieken’
Eindoordeel NOV visitatie Vanaf 2000: voorwaarde, zwaarwegend advies en aanbeveling – Geen uitvoeringstermijnen tot 2006 – Geen toewijzingssystematiek tot 2008 Informatie inwinnen na één jaar
1 e criteria voor beoordeling Aanbeveling, maximaal vijf jaar geen beleidsplan, geen complicatie bespreking Zwaarwegende Advies, maximaal twee jaar geen jaarverslag, geen complicatie registratie Voorwaarden, maximaal zes maanden eerder zwaarwegend advies niet opgevolgd
Actuele criteria Voorwaarde bij veiligheid en steriliteit kwesties, ontbreken complicatie registratie, ontbreken correcte BIG registratie, ontbreken vakgroep overleg Criteria zijn vervangen door Leidraad voor beoordeling kwaliteitsvisitatie – In 2015 in gebruik
Beoordeling 170 uitgevoerde visitaties sinds 2008 – Twee visitaties met ‘niets’ – 18 visitaties met Voorwaarde (1-3 stuks) – 76 visitaties met ZA (1-4 stuks) – 157 visitaties met Aanbeveling (1-10 stuks)
Toepassing criteria bij voorwaarde
Verschil opleidingsziekenhuizen? Sinds 2008 ZKH en ZBCOPL en UMC visitaties zonder voorwaarde11042 visitatie met voorwaarde14 (‘11,3%’)4 (‘8,7%’)
Bijzondere zaken NIAZ audit en drie visitaties tegelijk, Bronovo 2008 Wraking van een visiteur Bezwaren tegen oordeel 3 her visitaties wegens zelfde punt Oordeel over het concept visitatie verslag
Transparantie Het is de visie van de NOV dat de resultaten van orthopedische kwaliteitsvisitaties worden gedeeld met stakeholders in de directe omgeving van de vakgroep. Hieronder verstaan we in ieder geval de Raad van Bestuur en het stafbestuur (2012) Er kan ook gedacht worden aan verwijzers, zorgverzekeraars of andere belanghebbenden.
Transparantie en vertrouwen Alles transparant willen hebben, is zeggen dat je iemand niet vertrouwt (Weggeman en Lombarts) Vertrouwen moet je verdienen maar ook verifiëren (met visitatie?) Over de visitatie prestaties moet je rekenschap afleggen
Uitdagingen Professionaliseren, structureren, standaardiseren Rekenschap afleggen over visitatie proces en resultaten Feed back op visitaties geven en krijgen Behoud visitatie als geloofwaardig instrument ter ondersteuning van verbetering en zelfsturing Volledige implementatie Leidraad
Stelling Om visitatie als geloofwaardig en integreerbaar kwaliteitsinstrument te behouden dient het gesloten karakter ervan te veranderen
Stelling Alle medisch specialisten nemen deel aan kwaliteitsvisitaties volgens de (gestandaardiseerde) systematiek van de WV in alle zorginstellingen waar zij werkzaam zijn.