Planvorming rond herindelen /samenvoegen Hoe staat de erin en wat zijn de mogelijke consequenties voor het voeren van christelijke politiek? 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Taos, oktober 2004 toekomst gemeentelijk PH-beleid: hoezo ???
Advertisements

Programma •9:45-10:15 Marcel Boogers, hoogleraar UT, BMC Samenwerking en strategische allianties •10:15-10:45 Jan Kerkhof, oud-wethouder Veghel, lid Cie.Huijbregts.
G.R. Drechtsteden Stelling; gemeenteraden hebben (on)voldoende grip op gemeenschappelijke regelingen Nelleke de Smoker.
Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
DEELGEMEENTEBESTEL ROTTERDAM. AAV 31 oktober • Presentatie nieuwe modellen “gebiedsbestuur” en “wijkparticipatie” door gemeente – veel vragen over exacte.
Regionalisering en krachtige raad? Linze Schaap. Regionalisering en krachtige raad? Linze Schaap Universitair Hoofddocent Bestuurskunde Tilburgse School.
De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken
Pijler 6: Metropolitane Landschappen Bestuurlijk overleg 21 februari 2012.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Martine Meijers Hester Tjalma
Veghel Transparant (lid VPPG)1 Hoofdlijnenprogramma raadsverkiezingen 3 maart 2010 Veghel Transparant! voor leefbaarheid & gezondheid.
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
Hoe onderhoud ik de dialoog met mijn partners?. Samen werken voor meer publiek Tot UitinBrabant.nl, Uitmarketingburo, Brabants Bureau voor Toerisme.
Steeds krachtiger bestuur in:
MSF FysiotherapeutenDeventerSalland i.o. 13 september 2010.
ICT – POWERPOINT OEFENING 2 Fevlado Federatie van Vlaamse DovenOrganisaties (vzw)
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
1 Krachtig Bestuur in Brabant versterking van regionale samenwerkingskracht in Noord-Brabant Prof. dr. Marcel Boogers 29 mei 2013.
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
TEL Veghel (lid VPPG)1 TEL Hoofdlijnenprogramma raadsverkiezingen 3 maart 2010 Transparant, Evenwichtig & Leefbaar Veghel.
Decentralisatie en lokaal keuzes maken Linze Schaap.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Met Stakeholders Gedeelde Visie
1 Afdeling Nieuwkoop Toekomst afdeling Nieuwkoop Brainstorm sessie 25 oktober 2011 Aanwezig: Martin Vervaart, Menno van der Ploeg, Ton van den Belt.
WMO en DIACONAAT regionale avonden 2014
Welkom Bij de onafhankelijke partij voor elke Bestenaar.
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
“Krachtig bestuur in Brabant” een project van provincie en VBG
Fusie Wervershoof, Andijk en Medemblik. Programma Opening Dialoog tussen inwoners en raadsleden Pauze Samenvatting bijdrage inwoners Samenvatting afwegingen.
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
3/4 kgt 3 Grenzen en identiteit § 2 - 4
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Samen Sterker vanuit ‘gezamenlijkheid’ De rol van ‘middelgroot’ bij regionale samenwerking Platform Middelgrote Gemeenten Kennismakingsdag, 16 mei 2014.
Ontwikkelingen Regio Alblasserwaard&Vijfheerenlanden en De positie van Hardinxveld-Giessendam.
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Werkplaats Omgevingsagenda Via NOA naar NOVI Hans Tijl, Directeur Ruimtelijke Ontwikkeling 12 april 2016.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Workshop christelijke politiek Gegeven door:. Doel van de avond Een objectief beeld van Nederlandse christelijke partijen en hun standpunten. Discussie.
Duurzaamheidbalans Oisterwijk Wat waren we van plan? 2006: Resultaten meten van deze coalitieperiode: beginstand en eindstand.
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
“Gentleman we have run out of money,now we have to think” Voorbereidende vergadering d.d. 23 januari 2013: Visie Werk en Inkomen en Wsw.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Een heldere visie op samenwerking!. Het Klokhuis Bibliotheek Bs Sint Antonius Bs de Lingelaar.
Regiofonds Noordoost Brabant Presentatie: Informatieve raadsbijeenkomst Datum: 18 januari 2010.
T ransformatie SRE. Herziening Regionale samenwerking Doel: 1. Sterker naar buiten treden. 2. Eenduidig opereren op regionale schaal. 3. Efficiënt (regio)intern.
Bijeenkomst 3 Bespreking huiswerkopdracht week 2: invloed burgers/organisaties op besluit van een gemeente Taken en rollen van de gemeenteraad De gereedschapskist.
Programma Ruimte & Wonen
Versterking Horizontale Verantwoording Wet Revitalisering Generiek Toezicht Woord vooraf.
Waarstaatjegemeente.nl Horizontale Verantwoording
U10 gemeenten 7 van de 10 zijn middelgroot
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Pilot online discussieplatform Argu
PowerPointpresentatie Algemene staatsinrichting
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: Verkiezingen en de gemeente
Provincie Noord-Brabant
“Omgeving in beweging”
Regionale samenwerking: noodzakelijk en ongemakkelijk
MEIERIJSTAD 8 juni 2018 Fusiegemeenten ontstaan per
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Waalwijk werkt… samen met de gemeenten Heusden, Altena en Loon op Zand aan de verbinding met passend onderwijs Workshop samenwerking Toegang, gemeenten.
Transcript van de presentatie:

Planvorming rond herindelen /samenvoegen Hoe staat de erin en wat zijn de mogelijke consequenties voor het voeren van christelijke politiek? 1

Doelstellingen ChristenUnie De ChristenUnie ziet het als haar missie te streven naar een samenleving die meer en meer functioneert naar Gods wil. Om dit doel te bereiken streeft zij ernaar op elk politiek niveau zo krachtig mogelijk vertegenwoordigd te zijn. De ChristenUnie fundeert haar opvattingen over de politieke vraagstukken op het woord van God. 2

Hoe geven we daar invulling aan en welke ambities hebben wij? Brede partij zijn waarbij christenen zich thuis voelen Opkomen voor de kwetsbaren in de samenleving Mobiliseren van mensen op verschillende niveaus Krachtige vertegenwoordiging op elk politiek niveau 3

Bestuurlijke vernieuwing door… Betrouwbaar, transparant en herkenbaar Benaderbaar zowel electronisch als persoonlijk Minder controle tussen overheden onderling Minder bestuurlijke drukte Herindeling alléén van onderop 4

wat zijn de mogelijke consequenties van herindelen c.q samengaan? Samenwerken… 5

Vanaf wanneer en waarom herindelen? In de 19 e eeuw eerste herindelingen Onder Lubbers I: richtlijn 5000 inw./gem. Paars II: ophogen naar inw./gem. Balkenende I: onder druk afstappen van opleggen Hernieuwde ambitie herindelen provincies en gemeenten 6

Welke rollen spelen Den Haag en de Provincie nu? groot, groter, grootst ? op naar stadsprovincies, regiostructuren en gemeenten? wordt samenwerken of samengaan ? snijden in bestuurslagen? 7

Inzoomen op (West) Brabant Agenda van Brabant Investeringsstrategie Kerntaken discussie Ruimtelijke ontwikkeling en inrichting Bereikbaarheid van de regio Regionaal economisch beleid Natuur en milieu Cultuur Voorlopige aanbevelingen Adviescommissie Krachtig bestuur in Brabant 8

Nog maar 5 gemeenten in West-Brabant ? 9

Of toch tussenvormen? b.v. één Altena 10

Wordt samenwerken ook samengaan? Veranderprocesen vragen naast het bewustzijn van nut en noodzaak om: Visie Vertrouwen Verbinden Verdienen Verduurzamen 11

Meten is iets meer weten 95 % van de respondenten is bekend met het onderwerp 90% heeft belangstelling voor het onderwerp 68% van de respondenten heeft zich op een of andere manier eerder verdiept in dit onderwerp. Wat vinden we belangrijk Gemeenteraad regionale afspiegeling (democratische controle mensen bekend) Gelijke regels/belastingen in de gemeenten (wens/gelijkheidsprincipe) Behoud van lokale identiteit. (bewuste keuze voor wonen in bepaalde kern) 12

Wanneer we alleen kijken naar de reactie van de leden van de ChristenUnie dan geeft dit een ander beeld. Toch samengaan? 65% van de respondenten is voor een fusie van de gemeente. Wanneer we dat per gemeente meten dan: In vergelijking met CU onderzoek hieronder de resultaten van het PwC onderzoek AalburgWerkendamWoudrichemTotaal gewogen Lichte vorm van samenwerking59.7%36.4%28.3%39.8% Intensieve vorm van samenwerking 22.6%27.2%21.4%24.5% Gemeentelijke herindeling, de drie gemeenten vormen één gemeente 17.7%36.4%50.4%35.7% 13

Aan fuseren voorwaarden verbinden ? Duidelijke afspraken maken over voorzieningen niveau Centrale voorzieningen moeten ook met OV bereikbaar zijn Scherpe aandacht aan kostenbeheersing Aandacht voor menselijke maat in interactie burger/overheid Wij moeten zorgen dat er raadsleden (bestuurders) uit alle kernen / gemeenten / identiteiten blijven komen. Toezegging afdwingen dat op bestuurlijke schaal voor komende (10 jaar) er niet een nieuwe fusie volgt Mogelijk nog wel samenwerking in groter verband 14

Vanuit Waalwijks perspectief Niet vorm maar inhoud is bepalend Het gaat om de maatschappelijke opgaven Elke opgave heeft eigen optimale schaal Zoek voor totale takenpakket die schaal, waarmee gemeente zo dicht mogelijk bij burgers blijft 15

Vanuit Waalwijks perspectief Bestuurlijke lappendeken blijft, omdat opgaven zoals veiligheid en gezondheidszorg eigen schaal hebben Dus blijft de bestuurlijke drukte Of is er wel bestuurlijke drukte? Herindeling leidt in ieder geval wel tot jarenlange bestuurlijke drukte 16

Vanuit Waalwijks perspectief Advies 'Krachtig bestuur' voor Midden-Brabant: “Samenwerking binnen Langstraat is prima” Heusden, Loon op Zand en Waalwijk ( ): één sociale dienst, inclusief WSW (Baanbrekers) één arbeidsmarkt, één woningmarkt enzovoort Herindeling? 'Angst' is slechte raadgever 17

Vanuit Waalwijks perspectief Voor herindeling 1997 Sprang-Capelle, Waspik en Waalwijk slechts één raadslid voor RPF Bij verkiezing 1997: 2 raadsleden RPF/GPV Bij verkiezing 2006: 3 raadsleden ChristenUnie èn sindsdien in college Herindeling biedt (ook) kansen 18

Risicos voor ChristenUnie politiek? Inwoneraantal Identiteit van de gemeenten / regio Aantal deelnemende (christelijke) partijen Kiesdrempel Opkomstpercentage Welke uitdagingen hebben we dan? 19

Samenwerken kiesverenigingen? Samenvoegen kiesverenigingen? Dialoog aangaan met andere christelijke partijen? Samenwerken met andere christelijke partijen? Lijstverbindingen? Gecombineerde lijsten? …………... 20

Weer terug bij het vertrekpunt De ChristenUnie ziet het als haar missie te streven naar een samenleving die meer en meer functioneert naar Gods wil. Om dit doel te bereiken streeft zij ernaar op elk politiek niveau zo krachtig mogelijk vertegenwoordigd te zijn. De ChristenUnie fundeert haar op vattingen over de politieke vraagstukken op het woord van God. Brede partij zijn waarbij christenen zich thuis voelen Opkomen voor de kwetsbaren in de samenleving Mobiliseren van mensen op verschillende niveaus Krachtige vertegenwoordiging op elk politiek niveau 21