In schooljaar 2013-2014 hebben in Drenthe 300 mbo- studenten de opleiding zonder diploma verlaten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Advertisements

Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
HAVISTEN COMPETENT
LOB ????.
Implementatie van de UNCO-MOB
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Infoavond MAVO 3 9 oktober 2012
Autonomie in de derde graad
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Welkom bij Leefstijl.
<Naam spreker en school/ gemeente
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Brede School Rotterdam
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Sterker aan de Start Marcel Vooijs6 februari 2014.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
Een project van de NSGK. Projectdoelen de positie van jongeren met een handicap in de samenleving verbeteren de beeldvorming met betrekking tot jonge.
Autonomie in de derde graad
Adaptief onderwijs Luc Stevens drie psychologische basisbehoeften:
Competentiegericht leren vmbo
Algemene ouderavond Mavo leerjaar 1. Wat wordt er van een mavo leerling gevraagd? Begeleiding (zorg voor leerlingen) Loopbaan oriëntatie en begeleiding.
TRAJEKT Samen kunnen we alles
“Omgaan met verschillen” Onderzoek met en door docenten. N. Hettinga C. van den Berg.
Voortijdig schoolverlaten
Eerstejaarsproblemen
Concept examenprogramma
LOB 3 HAVO Schooljaar
Versterking doorstroom BK DvdB Hoe het tij te keren in de beroepskolom ? Roel van Asselt Inhoud 1. Stand van zaken 2. Dwingende condities voor verbeteringen.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Praktijkervaring en reflectie
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Vroegtijdig signaleren van VSV Inspiratiebijeenkomst ‘Aanval op schooluitval zuidoost Brabant’ Carlos van Kan Onderwijskundigonderzoeker
Informatie sector en pakket keuze leerjaar 3KB/BB Basisberoeps en Kaderberoepsgerichte leerweg.
Welkom Presentatie Sport Dienstverlening & Veiligheid 2 december 2015.
1 Mobiliteit en keuzebegeleiding Coping vaardigheden voor mobiliteit EUROGUIDANCE Werkgroep mobiliteit Jef Vanraepenbusch EUROGUIDANCE Vlaanderen.
SportOriëntatie en ondernemen. Waarom Sport(Oriëntatie)? Sport is belangrijk voor jongeren:  Leren bewegen  Leren over bewegen  Bewegen socialiseert.
Drenthe College Regionaal Opleidingen Centrum Assen - Emmen - Meppel.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Studieloopbaanbegeleiding
LOB 3 HAVO Schooljaar
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
LOB 4 MAVO Schooljaar
LOB 3 Mavo Schooljaar
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
Business School Handels- en Administratieve opleidingen
‘Goede start in het hbo: het LOB-cv’
xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
DIENSTVERLENING & PRODUCTEN
Competentie gericht onderwijs
Bewegen en Cognitie Chris Visscher Esther Hartman
LOB 3 Mavo Schooljaar
LOB 4 MAVO Schooljaar
Van thuiszitter naar werknemer
Leerling- kenmerken Motivatie
Begeleiden Les 7.
Gedragsproblemen en stoornissen
Mavo Informatie Algemeen
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Opdracht 2 bij EX16/20: Ondersteuningsplan vaststellen en onderbouwen
Transcript van de presentatie:

In schooljaar hebben in Drenthe 300 mbo- studenten de opleiding zonder diploma verlaten.

Oorzaken : Cognitief vermogen Gedragstoornissen of persoonlijkheidskenmerken Gezinskenmerken Onduidelijk toekomstperspectief Handicap of gezondheid

De meeste uitval vindt plaats in het eerste leerjaar. Doen: vergroten van de betrokkenheid van studenten bij school. Gedragsmatige betrokkenheid: sturen op aanwezigheid, inzet, maken van opdrachten Emotionele betrokkenheid: sturen op positieve ervaringen van studenten met docenten, andere schoolmedewerkers, medestudenten, met het schoolklimaat en met het lesprogramma.

Gerichte en planmatige inzet van bewegen en sport kan leiden tot :  meer binding met het opleidingsinstituut;  meer gevoel van psychisch welbevinden;  een verbeterde studiehouding;  bevordering van prosociaal gedrag;

HIS: Versterk de motivatie van studenten door basisbehoeftes aan te spreken:  Autonomie (eigen keuzes)  Competentie (beheersen van de stof)  Relatie (samenwerken en binding)

Randvoorwaarden voor de les:  LOB docent sport actief mee in de les  Terugkoppeling van situatie sportles naar LOB- uur  Vaste docent l.o. voor een vaste klas  Accommodatie dichtbij  Iedereen doet mee  Duidelijke structuur, studenten weten waar ze aan toe zijn

 Overlegsituaties verbeteren  Samenwerken om tot sportprogramma te komen  Accepteren van interesses  Eigen keuzes kunnen toepassen  Ontwikkelen eigen competenties

 Periode 4 : Bijzondere activiteiten vanuit docent  Overig sportprogramma vanuit de student  Buitenprogramma (indien mogelijk)  Sfeeractiviteiten, teamwork, Fun!