De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bewegen en Cognitie Chris Visscher Esther Hartman

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bewegen en Cognitie Chris Visscher Esther Hartman"— Transcript van de presentatie:

1 Bewegen en Cognitie Chris Visscher Esther Hartman
Marije Elferink-Gemser Centrum voor Bewegingswetenschappen Rijksuniversiteit Groningen / UMCG Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

2 Bewegen en cognitie gaan hand in hand!
Bewegen en cognitie gaan hand in hand!

3 Versnelde ontwikkeling
11/12/2018 | 3 Versnelde ontwikkeling Scherder et al., Neurosci Biobehav Rev

4 Wat zijn onderliggende mechanismen voor de relatie tussen bewegen en cognitie?
Is het zo dat kinderen die beter/meer bewegen het ook beter doen op school? Kun je door middel van bewegen de schoolvaardigheden van kinderen verbeteren?

5 Cognitie Mentale processen bij waarnemen, informatie verwerken, leren en denken Schoolprestaties Executieve functies Metacognitie

6 Doelgericht, (matig) intensief en complex bewegen is essentieel voor de cognitieve ontwikkeling van kinderen!

7 Baltoppers | 7 Week 3 Week 11 Westendorp en Remo, 2014. 7

8 Effect: executieve functies
| 8 Geen effecten op shifting Verbetering balvaardigheid –> probleemoplossend vermogen Westendorp e.a., Med Sci Sp Exerc

9 Fit en Vaardig op school (RCT, 2 jaar)
| 9 De Greeff e.a., In press. Health Educ Res Mullender-Wijnsma e.a., In press. J School Health

10 Meer taakgericht gedrag
Na reguliere les SES laag SES middel tot hoog

11 Schoolprestaties van sporttalenten
11/12/2018 Schoolprestaties van sporttalenten Voetbaltalenten 83,3 Trainingsuren 3.6 (2.2) Trainingsuren 6.6 (1.1) 79,6 69,2% 4,2 Jonker e.a. proefschrift 2011

12 Actieve leerhouding en eigen verantwoordelijkheid
Zelfregulatie metacognitie Actieve leerhouding en eigen verantwoordelijkheid motivatie gedrag Jonker e.a., 2011; Toering e.a., 2011

13 Belang van zelfregulatie in sport en onderwijs
11/12/2018 | 13 Belang van zelfregulatie in sport en onderwijs Binnen een reguliere groep VMBO < HAVO/VWO Binnen groep voetbaltalenten VMBO = HAVO/VWO 4.1 4.0 3.0 2.9 Voetbaltalenten op het VMBO scoren hoger dan reguliere leerlingen op HAVO/VWO Jonker e.a. proefschrift 2011

14 Zelfregulatie in de sportles op het MBO
11/12/2018 Zelfregulatie in de sportles op het MBO Kramer e.a., 2012

15 11/12/2018 “Die doelgroep heeft het nooit geleerd om te plannen om bezig te zijn met een doel. Die leven nog van dag tot dag en moment tot moment. Verder kijken ze ook niet.” Docent LO “Ik denk dat het aanbrengen van structuur heel belangrijk is als je dit soort trajecten gaat doen.” SLB-docent “Dus schrijf een doel op dat controleerbaar is. Als je basketbal gaat doen……, dat je in het begin 5 uit 10 scoort en nu 9 uit 10. Dat is een doel, dat kun je meten.” Docent LO

16 Er zijn programma’s om dit bij kinderen en jongeren te stimuleren.
Doelgericht, (matig) intensief en complex bewegen is essentieel voor de cognitieve ontwikkeling van kinderen! Er zijn programma’s om dit bij kinderen en jongeren te stimuleren.

17 Succes en veel plezier! 11/12/2018 Op naar een verdere samenwerking!


Download ppt "Bewegen en Cognitie Chris Visscher Esther Hartman"

Verwante presentaties


Ads door Google