In schooljaar hebben in Drenthe 300 mbo- studenten de opleiding zonder diploma verlaten.
Oorzaken : Cognitief vermogen Gedragstoornissen of persoonlijkheidskenmerken Gezinskenmerken Onduidelijk toekomstperspectief Handicap of gezondheid
De meeste uitval vindt plaats in het eerste leerjaar. Doen: vergroten van de betrokkenheid van studenten bij school. Gedragsmatige betrokkenheid: sturen op aanwezigheid, inzet, maken van opdrachten Emotionele betrokkenheid: sturen op positieve ervaringen van studenten met docenten, andere schoolmedewerkers, medestudenten, met het schoolklimaat en met het lesprogramma.
Gerichte en planmatige inzet van bewegen en sport kan leiden tot : meer binding met het opleidingsinstituut; meer gevoel van psychisch welbevinden; een verbeterde studiehouding; bevordering van prosociaal gedrag;
HIS: Versterk de motivatie van studenten door basisbehoeftes aan te spreken: Autonomie (eigen keuzes) Competentie (beheersen van de stof) Relatie (samenwerken en binding)
Randvoorwaarden voor de les: LOB docent sport actief mee in de les Terugkoppeling van situatie sportles naar LOB- uur Vaste docent l.o. voor een vaste klas Accommodatie dichtbij Iedereen doet mee Duidelijke structuur, studenten weten waar ze aan toe zijn
Overlegsituaties verbeteren Samenwerken om tot sportprogramma te komen Accepteren van interesses Eigen keuzes kunnen toepassen Ontwikkelen eigen competenties
Periode 4 : Bijzondere activiteiten vanuit docent Overig sportprogramma vanuit de student Buitenprogramma (indien mogelijk) Sfeeractiviteiten, teamwork, Fun!