Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Advertisements

Schoolcijfers, een tweede natuur
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Leswijzer Nieuwsbegrip
Het geven van een workshop
Les 7: het voorbereiden van een les
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Competentiegericht leren vmbo
Stage jaar Rianne Elderhuis.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Hoe bereid je lessen voor?
VOORBEREIDING BEROEPS PRAKTIJKVORMING SCHOOLJAAR
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Keuzethema: differentiatie
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Thema Roos van Leary in de klas
vakdidactiek pedagogiek
Psychomotorische taxonomie
Studieloopbaanbegeleiding
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Leerdoelen en het Backward-Design-model
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
SMART.
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
De juiste route naar het juiste doel
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
Ondernemersvaardigheden
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Begeleiden les 2.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Leren leren.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
SMART.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Begeleiden les 1.
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst 3

 Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk

1. Aan het einde van de les kun je zelfstandig een SMART-leerdoel formuleren bij jouw thema. 2. Aan het einde van de les kun je in eigen woorden de taxonomie van Bloom uitleggen. Video:

 niet gelezen? dan artikelen gaan lezen en bijbehorende vragen beantwoorden.  in drietallen, 30 min.: ◦ opdracht 1:  wat is bekend?  wat is nieuw?  wat wil je bewaren? ◦ opdracht 2:  neem alle vragen door, aan het eind kan ieder de inhoud van het artikel uitleggen

Toetsen Leerdoelen Opleidingsdoelen Leerbronnen en leeractiviteiten

1. Constructive alignment: duidelijke relatie tussen leerdoelen, leeractiviteiten en leeropbrengst. 2. Het leren van leerlingen centraal stellen (kennis, houding, vaardigheden). 3. Toetsbare leerdoelen formuleren. 4. De beginsituatie koppelen aan eerdere ervaringen en aan de belevingswereld van leerlingen ( aansluitend bij beroepsvoorbereiding en beroepenveld). 5. De rol van de docent tijdens de les. 6. Dat een les een onderdeel is van een groter geheel. 7. De leerdoelen en reflectie van de docent.

 Lesgeven zonder lesvoorbereiding leidt tot leerdoelloos onderwijs.  Lesvoorbereidingen dwingen je om na te denken over leerling- en docentactiviteiten.  Lesvoorbereidingen zorgen ervoor dat je nagedacht hebt over constructive alignment : leerdoelen, leeractiviteiten, leeropbrengst, lesfasen, tijdsplanning, leermiddelen enz.  Lesvoorbereidingen stellen je in staat om meerdere lessen aan elkaar te koppelen.  Lesvoorbereidingen bieden een houvast tijdens de uitvoering.

Om: -de relatie tussen leerdoelen, leeractiviteiten en leeropbrengst zichtbaar te maken -de relatie met eindtermen, kerndoelen of competenties zichtbaar te maken -het leren van leerlingen centraal te stellen

Leerdoelen (op cognitief beheersingsniveau) Leeractiviteiten ( werkvormen/opdrachten) Uitvoering Leeropbrengst / toetsing

Een leerdoel: -is gekoppeld aan eindtermen, kerndoelen/werkprocessen en competenties. -bevat een specifiek en concreet inhoudscomponent. -bevat een (waarneembaar) gedragscomponent. Het gedrag is beschreven in een werkwoord ; tevens is een beheersingsniveau beschreven. -bevat (soms) een conditiecomponent. Onder welke omstandigheden moet het waarneembare gedrag vertoond worden? ( tijd, aantal, omstandigheid) -moet toetsbaar zijn.

Bron: programmeertalen.wikispaces.com/Taxonomie%2Bvan%2BBloom&docid=G-dGnmKSaa1XRM&imgurl= programmeertalen.wikispaces.com/file/view/Bloom.jpg/ /Bloom.jpg&w=645&h=653&ei=7rNMUMfiI- WX1AWe54HYAw&zoom=1&iact=hc&vpx=976&vpy=530&dur=1588&hovh=226&hovw=223&tx=153&ty=178&sig= &page=1&tbnh=154&tbnw=168&start=0&ndsp=29&ved=1t:42 9,r:26,s:0,i:151&biw=1688&bih=849

 Remember (onthouden) ◦ reproduceren / opschrijven / onthouden  Understand (begrijpen) ◦ invullen / verklaren / vergelijken / classificeren / samenvatten  Apply (toepassen) ◦ doen / uitvoeren / aanvullen / invoeren / maken / uitrekenen  Analyze (analyseren) ◦ onderscheiden / organiseren / toeschrijven / aantonen / samenhang beschrijven / indelen  Evaluate (evalueren) ◦ bekritiseren / testen / beoordelen / bijstellen / beoordelen gebaseerd op criteria  Create (creëren) ◦ herschikken / plannen / ontwerpen / produceren / zoeken naar oplossingen

Bron:

 Specifiek  Meetbaar  Acceptabel  Realistisch  Tijdsgebonden

 Individueel: ◦ neem jouw onderwerp voor VAD in gedachten ◦ formuleer 3 doelen die de leerlingen in de les moeten bereiken  Het thema dat ik wil gebruiken:  Een bijpassend ruime kerntaak/werkproces/ competentie is:  Wat ik eigenlijk met leerlingen wil bereiken is:  Ik ben tevreden als (bijv. leerlingen … kunnen / kennen / willen):  Daarom ga ik met leerlingen aan het einde van de les een volgende soort oefening doen:  En dat betekent dat ik van leerlingen het volgende gedrag wil zien:  Mijn specifieke en meetbare leerdoel luidt daarom: ◦ deel deze 3 doelen in, in de taxonomie van Bloom  In tweetallen: ◦ leg aan je buur de doelen en jouw indeling van deze doelen uit.

 Zijn de doelen bereikt? ◦ SMART leerdoel formuleren ◦ Taxonomie van Bloom uitleggen

 zie Wiki