Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
LLB (met LEV) Kwalificeren van ontwikkeling
Werkveldtraining 26 september 2013
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Examinering Conferentie BTG HTVF
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
Van, voor én door het onderwijs.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Doorlopende duale leerweg MBO-HBO ICT bijdrage nummer Hanriette Ruigt Haagse Hogeschool Jan van der Staaij Albeda College.
Associate degree in Nederland : kwaliteitszorg en beoordeling programma’s Rik Belmans 8 november 2007 Date: 5/4/17.
Pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
De flexibele deeltijdopleiding: hogeschool én overheid aan zet
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
Academie voor algemene beeldende
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Eindhoven 20 januari 2010.
Datum: 11 november 2004 Auteur: Cees van Diest “2 x P D P” Welkom.
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Door: Projectleider Jolande Reusen
De kubus van CSPE succesfactoren!
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Zoetermeer 27 januari 2010.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
Loopbaanontwikkeling OOP
Werkveldconferentie 13 november 2014
Presentatie Project Kennistoetsbank Pedagogisch Werk 1 oktober 2015
Leerwegonafhankelijk toetsen in de context van gepersonaliseerd leren
Pemprl.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Studieloopbaancoaching
Bijeenkomst September 2015
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Praktijkleren en instructie werkplan
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Platform economie 14 juni 2016 Naar een schoolexamen voor een keuzevak in tien stappen Tom Erkens.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Waar staan we nu met validering? Ervaring telt! 22 maart 2016 Patrick Leushuis.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Klik om te starten Visie op toekomstige professional 2017
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Op welke manier kan men competenties verwerven?
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering Studiedag deeltijd, Vereniging Hogescholen 11 december 2014 Lucie te Lintelo

inhoud Intro leeruitkomsten Voorbeeld Discussie Leerwegonafhankelijke toetsing (LOT) Aandachtspunten voor pilots OCW?

1. Intro leeruitkomsten Leeruitkomsten beschrijven wat een student wordt geacht te weten, te begrijpen en te kunnen toepassen na afronding van een leerperiode. Een leeruitkomst geeft aan wat de student of afgestudeerde daadwerkelijk kan (Nuffic, 2013; zie Tuning-project). Programmaniveau Moduleniveau Leeruitkomsten / leeropbrengsten / competenties / eindtermen / eindkwalificaties: wat is het verschil?

Essentie leeruitkomsten De beschrijving moet verschillende leerwegen mogelijk maken, terwijl tegelijkertijd gewaarborgd wordt dat studenten voldoen aan dezelfde eisen en eindniveau: Niet alleen verschillende programma’s voltijd, deeltijd en duaal, maar ook verschillende routes binnen voltijd, deeltijd en duaal mogelijk maken Dit laatste vraagt om leerwegonafhankelijke toetsing en flexibele routes Erkenning dat meerdere wegen naar Rome leiden. Dat: mensen op verschillende manieren leren; ook elders (buiten school) leerervaringen opdoen; de methoden en kennis die de opleiding aanreikt niet de enige juiste hoeven te zijn.

Pilots flexibilisering uitwerking kabinetsbrief LLL (onder voorbehoud) Voorbereidingsfase: Beschrijf eenheden van leeruitkomsten (programma vastleggen niet nodig) Koppel EC aan leeruitkomsten Beschrijf welke leeractiviteiten mogelijk/nodig zijn en hoe de opleiding studenten hierbij faciliteert Beschrijf hoe leeruitkomsten (leerwegonafhankelijk) getoetst worden Geef aan hoe validering van leerresultaten, werkplekleren en tijd- en plaatsonafhankelijk leren een rol speelt Voorleggen aan NVAO Na akkoord tot uitvoering overgaan Evaluatie (met NVAO, inspectie, OCW)

2. Voorbeeld Hva 10 jaar geleden gestart met EVC: Hoe beschrijven we competenties op zo’n manier dat leerwegonafhankelijke toetsing mogelijk is, studenten en docenten ermee kunnen werken en er een makkelijke vertaalslag mogelijk is naar een (flexibel) onderwijsprogramma? Zie voorbeeld ‘marktonderzoek’ Per taakgebied zijn leeruitkomsten geformuleerd volgens een vast stramien: Kern taakgebied Beroepshandelingen die de student uitvoert Voorbeelden van bewijzen (beroepsproducten) Beoordelingscriteria die verwijzen naar het hbo-niveau

Hoe zijn we begonnen? Eisen aan formuleren van competenties/leeruitkomsten: Herkenbaar voor werkveld en representatief voor eindkwalificaties/landelijk profiel Meetbaar: voldoende houvast bij beoordeling (EVC/LOT), maar ook ruimte bieden aan variatie in de praktijk Alle opleidingen in zelfde format/zelfde systematiek Transparante relatie leeruitkomsten, EVC en curriculum Realistisch (in aantal en uitwerking) Samenhangende eenheid en onderscheidend ten opzichte van andere eenheden Duurzaam: kunnen we er een aantal jaren mee vooruit?

Hoe kwam formulering tot stand? In overleg met werkveld adhv twee vragen: 1. Wat doet beroepsbeoefenaar? 2. Wanneer doet hij het goed? Hbo-kerntaken en vraagstukken Wat is een hbo-manier van werken? Welke handelingen horen daarbij? Generieke competenties en indicatoren In welke producten wordt resultaat zichtbaar? Clusteren tot kerncompetenties (DD/hbo-standaard) Clusteren in ± 10 taakgebieden

Toepassing voor student en docent Student met veel ervaring: kan op basis van portfolio-assessment aantonen in hoeverre leeruitkomsten worden beheerst (versnelling) Docententeam gebruikt de leeruitkomsten als leerdoelen van het semesterprogramma: personalisering onderwijs naar tijd, plaats, inhoud en vorm is mogelijk maar wordt vaak nog beperkt ingevuld (groeimodel)

Randvoorwaarden Werken met leeruitkomsten vraagt om: Deskundige docenten die beroepspraktijk goed kennen en over brede kennisbasis beschikken Regelmatig kalibreren: eenduidigheid bevorderen door afstemming over leer/werkactiviteiten, bewijzen en beoordeling om ‘grijze gebied’ zo klein mogelijk te houden Bij beoordeling van complexe beroepsproducten en portfolio-assesments: twee beoordelaars

3. Discussie Rol BoKS? Geen EC koppelen aan werkplekleren Formulering leeruitkomsten: met werkveld, afstemming binnen domein/instelling en/of LOO? Welke verbeteringen zijn mogelijk/nodig? ???

Aanschuif- of intekentoets Portfolio-assessment 4. Verschillende vormen van LOT ( vrij naar S. Muizelaar/denktank HU, 2011) leerwegonafhankelijk Aanschuif- of intekentoets Scheiding onderwijs en toets. Verschillende leerwegen, zelfde toets Portfolio-assessment Scheiding onderwijs en toets. Verschillende leerwegen, verschillend bewijs Klassiek Iedereen zelfde leerweg en toets Personaliseren Integratie leerweg en toetsing, op individu afgestemd Aanbod-gericht Vraag- gericht leerwegafhankelijk

toekomst Wat zijn aandachtspunten voor uitwerking in de pilots flexibilisering? Wat kunnen we hierin samen doen? L.te.lintelo@hva.nl