Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Voorschool voor iedereen
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
Schoolcijfers, een tweede natuur
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
In het bestuursakkoord
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
ECHTE VERANDERINGEN OP DE WERKVLOER VELONCONFERENTIE 2008 Interactumlectoraat Kantelende Kennis Jos van der Eijk, Jeannette Geldens, Ronald Keijzer, Helma.
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang 11 november 2009
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
Handelingsgericht werken
Startgroep Peuterica & obs Valkenhorst.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Centrale schoolbespreking
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Kwaliteitsbeleid.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 6
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
en het leerlingvolgsysteem
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Workshop Doorlopende leerlijnen rekenen ‘Iedereen telt mee’ Over de drempels met taal en rekenen: VVE-PO Carla Sanders, Nel van Loon en Magda van der Wulp.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo? Doorlopende leerlijnen taal en rekenen (VVE/PO) Eindhoven Donderdag 29 november 2012 Inez Zijlstra (beroepskracht.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 15 april 2011
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Leerling- en onderwijsvolgsysteem Rekenen wiskunde Groep 6.
Straks wordt Mentimeter gebruikt. Ga naar
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Leer- en ontwikkelingslijnen 4-7 jaar
Doorlopende leerlijnen PCOU
Transcript van de presentatie:

Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo? Doorlopende leerlijnen taal en rekenen (VVE/PO) Maandag 19 november 2012 Annie de Jonge (begeleidster voorschoolse educatie Obs De Dordtse Til) Gäby van der Linde (projectleider Jonge kind, SLO)

Opbrengstgericht werken moet je niet doen in voor- en vroegschool Stelling Opbrengstgericht werken moet je niet doen in voor- en vroegschool Laat ze toch lekker spelen

Opbrengstgericht werken: … ? Wat is dat eigenlijk? Formatieve evaluatie; Aansluiten bij capaciteiten: wat kinderen kunnen Doelgericht, planmatig werken èn focussen op de (leer-) opbrengsten  Dus evalueren om instructie en verwerking op kinderen aan te passen: de volgende stap in het leerproces Doel: Effectiviteit van de educatie of het onderwijs te verbeteren/ hogere opbrengsten (breed geïnterpreteerd) te bereiken

Kortom: .. Opbrengstgericht werken Doelgericht werken Vroegtijdig signaleren Reflecteren op eigen handelen Juiste interventies

Opbrengstgericht werken: … Waar komt het vandaan? Opdracht van OCW (hoge opbrengsten) Inspectie van het Onderwijs (VVE – resultaatbepaling 2010) Referentieniveaus – Doorlopende leerlijnen Opbrengstgericht werken verhoogt de leerprestaties! Dus het werkt!!!

Inspectie en OGW

Uitgelicht ... Bij opbrengstgericht werken hoort niet alleen het meten van de resultaten maar vooral het daaruit conclusies trekken voor de inrichting van de educaties en het onderwijs. Dat geldt ook voor VVE……. …… Juist in de gewijzigde omstandigheden is opbrengstgericht werken een ‘must’ en dienen de VVE-resultaten van de kinderen uitgangspunt te zijn voor de inrichting van VVE.

Toetsingskader VVE Op gestructureerde en samenhangende wijze de ontwikkeling wordt gestimuleerd op het gebied van: Taal; Rekenen; Motoriek; en Sociaal-emotionele ontwikkeling.

De beste kansen voor elk kind! Vroegtijdig beginnen met een doorgaande lijn!

Stelling In de peuterspeelzaal/kinderdagverblijf en onderbouw PO is voldoende kennis over de ontwikkeling van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotioneel om kinderen goed te kunnen begeleiden

Opbrengstgericht werken met jonge kinderen: Vraagt om overzicht en kennis van de doelen voor aanvang groep 1 en eind groep 2; Vraagt om juiste interventies: dus leerkracht-gedrag; Vraagt om overzicht van materialen; Vraagt om overzicht van mogelijke screeningsinstrumenten; Met uiteindelijk doel: Kinderen met een goed gevoel (‘lekker in hun vel’) aan groep 3 te kunnen laten beginnen

Ontwikkelingsdoelen Met welke inzichten, kennis en vaardigheden op bijvoorbeeld het gebied van taal, rekenen, motoriek of sociaal-emotioneel komen kleuters in groep 1 binnen? Wat moeten kinderen dan eigenlijk al kunnen? Met welke inzichten, kennis en vaardigheden op bijvoorbeeld het gebied van taal, rekenen, motoriek of sociaal-emotioneel verlaten kleuters groep 2 en gaan ze naar groep 3? Wat moeten kinderen dan minimaal eind groep 2 kunnen? 3. Hoe begeleiden, stimuleren en ondersteunen peuterleidsters en leraren groep 1/2 de kinderen in de tussenliggende periode?

Ontwikkelingsdoelen bij rekenen

Doelen: sociaal-emotioneel

Taaldoelen: doorgaande lijn

Kansen grijpen of kansen creëren Vrije observaties en (diagnostische) gesprekken: Observeren, luisteren, praten, vragen stellen Doelgericht of zoekend Filmfragment: binnenkomst peuters & knutselen

Je bereikt meer... als je goed weet wat je wílt bereiken

Pilots: Startgroepen Aanleiding Doel: onderzoeken of een sterkere verbinding met de basisschool leidt tot vermindering van taalachterstanden bij peuters Landelijk: 30 pilots

Opzet Startgroepen Peuters Maximaal 16 kinderen per groep 2,5 uur per dagdeel Locatie peuterspeelzaal/kinderopvang Schoolleider heeft de regie Werken naar een integrale visie, integraal team Centraal staat de inhoudelijke samenwerking Aandacht voor de ouderbetrokkenheid

Randvoorwaarden Startgroepen Peuters Samenwerken, leren van elkaar!! Spelenderwijs leren VVE reeds geïmplementeerd Aansluiten bij SLO-doelen Opbrengstgericht werken Inhoudelijk aanbod van startgroep t/m groep 8 Meer informatie: www.startgroepen.nl

Opbrengstgericht werken met jonge kinderen Bijeenkomst 1 Voor- en vroeg- schoolse educatie Bijeenkomst 2 Voorschoolse educatie Vroegschoolse Bijeenkomst 3 Bijeenkomst 4 Bijeenkomst 5 Bijeenkomst 6

Consultatie op de werkvloer Opzet training Vooraf Intake Bijeenkomst 1 Kennismaken ‘Opbrengstgericht werken met jonge kinderen’ Ontwikkeling en leren van jonge kinderen OGW en de Rekenontwikkeling Consultatie op de werkvloer Bijeenkomst 2 Stap 1: Gegevens verzamelen, analyseren en interpreteren Stap 2: Passende doelen formuleren Bijeenkomst 3 Stap 3: Aanbod en aanpak bepalen, uitvoeringsplan maken Stap 4: Plan uitvoeren, tussentijds evalueren en eventueel bijstellen Bijeenkomst 4 OGW en de Taalontwikkeling Stap 1 en stap 2 Bijeenkomst 5 Stap 3 en stap 4 Bijeenkomst 6 Implementatie, borging en afstemming

Cyclus van Opbrengstgericht werken (©Jonge kind/SLO) Doelen voor ogen houden rond: Inzichten; Kennis; en Vaardigheden Onderneem activiteiten met kinderen waarin je ze laat: ontdekken, redeneren, leren. Gebruik: thema’s, bronnenboeken, methodes, spellen, leermiddelen. Maar: Kijk steeds goed welk doel het beoogt. Op gezette tijden:  Doelen bereikt? Observeren/ Peilen; Signaleren; Toetsen; opbrengst van je onderwijs en de leeropbrengsten Analyseren en interpreteren van de ‘opbrengsten’ Doelen en aanbod: opnieuw afstemmen (intensiveren?)

Kijken naar kinderen! Filmpje: Kringen meten Puk Wat zie je allemaal gebeuren? Wat denk je aan de hand van dit fragment over de taalontwikkeling en de rekenontwikkeling? Wat doet de leidster? Wat vind je van zo’n activiteit?

Stap 1: Gegevens verzamelen en interpreteren Gegevens verzamelen via Onafhankelijke genormeerde toetsen Observatie instrumenten en –lijsten Vrije observaties en (diagnostische) gesprekken Informatie De essentie van opbrengstgericht werken is het zo goed mogelijk afstemmen van het aanbod en de rekenbegeleiding op de onderwijsbehoeftes van jonge kinderen, zodat ze optimaal tot leren komen. Een belangrijke stap in de cyclus van opbrengstgericht werken is het vaststellen van wat kinderen kennen, kunnen en begrijpen. Immers als je daar een goed beeld van hebt, dan kun je je activiteiten kiezen en afstemmen op wat de leerling nodig heeft. Kinderen verschillen. Ook in hun rekenontwikkeling. Er zijn kinderen van drie jaar waarbij de ontwikkeling een duidelijke voorsprong heeft ten opzichte van leeftijdsgenootjes, maar ook leerlingen die bijna naar groep 3 mogen, maar waarbij de rekenontwikkeling een achterstand heeft ten opzichte van leeftijdsgenootjes, of ten opzichte van wat verwacht wordt van kinderen als ze in groep 3 starten. Hoe krijg je een beeld van de rekenontwikkeling van leerlingen en wanneer weet je of er sprake is van een goede ontwikkeling of van een achterstand, of waaraan je extra aandacht moet besteden? Enerzijds door via kijken en luisteren een goed beeld te krijgen van het niveau van de leerling (wat kan hij, wat doet hij, begrijpt hij, weet hij, hoe denkt en redeneert hij) anderzijds door een beeld te hebben van wat kinderen (op bepaalde momenten) moeten beheersen: rekendoelen. In dit onderdeel bespreken we de drie vormen van informatieverzameling die ook in bijeenkomst 1 al kort aan de orde zijn geweest. Van 'meest afstandelijk' naar 'meest kindgericht' komen aan de orde: Gegevens verzamelen via: a) Onafhankelijke genormeerde toetsen b) Gerichte observaties aan de hand van observatie instrumenten en observatielijsten c) Vrije observaties en (diagnostische) gesprekken Gebruik bovenstaande informatie om dit onderdeel in te leiden.  

Gegevensverzameling Dordtse Til

Wat betekent dit nu? Toetsen? Alle kinderen? Hoe gaat u na wat ze kunnen als ze: Van peuterspeelzaal naar groep 1? Of van groep 2 naar groep 3? Hoe komen ze op het gewenste niveau van een groep? Wat is dit gewenste niveau van een groep?

Toetsen

‘Van wegen wordt een varken niet vetter’ Meten is weten! ‘Van wegen wordt een varken niet vetter’

Wat gaan we meten? Het is zinnig om niet alleen afspraken te maken Inspectie van het Onderwijs schrijft: Het is zinnig om niet alleen afspraken te maken over de instrumenten die gebruikt worden om de resultaten van vve te meten, maar om ook aan te geven wat het gewenste niveau is van de resultaten.

Op kind-niveau Kind iedere 'les' een helder doel voor ogen geven: Wat gaan we doen? Hoe gaan we dit doen? Evalueren met de kinderen (geef feedback!)

Op leerkracht-niveau Wat wil ik met deze groep dit jaar bereiken? Wat moet er in ieder geval aan bod komen om dit te realiseren? Hoe speel ik hierbij in op verschillen tussen leerlingen? Welke initiatieven moet ik hiervoor nemen? Hoe organiseer ik dit in de groep?

Op instelling/school/bouw-niveau Wat betekent opbrengstgericht werken voor de instelling, het hele team/ voor de onderbouw? Wat betekent dit in de aansluiting met de peuterspeelzaal/kinderdagverblijf?

Je bereikt meer... als je goed weet wat je wílt bereiken

Doelen – Inhouden - Leerlijnen

Methoden

Bronnenboeken

Materialen Spellen Ontwikkelingsmaterialen

Observatie, peiling en volgsystemen

Afsluiting Wilt u op de hoogte gehouden worden? Mail: Gäby van der Linde: g.vanderlinde@slo.nl Specifieke vragen? Stel gerust, wij geven u graag antwoord: Gäby van der Linde: g.vanderlinde@slo.nl Volg de website: http://www.slo.nl/primair/themas/jongekind/

Bedankt voor uw aandacht!

En vooral heel veel ....