Beoordelen binnen het Friesland College Trudie Wiersma Joost Philipsen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

LRP PASTORALE EENHEID release 2.1 Koos Willemse.
Van de Ven loopbaanadvies. Studie en loopbaanadvies voor mensen met ASS Stap 1: Informatie verzamelen • 1.1 Persoonlijk functioneren • 1.2 Beroepsinteresse.
EEN LOOPBAAN BIJ DE RECHTERLIJKE MACHT Examen beroepsbekwaamheid
Differentiëren naar leerwegen
Competentiegericht beoordelen: beelden krijgen en beelden geven
Hoofdstuk 5 Detailplanning
Werkveldtraining 26 september 2013
Beoordelen om te beslissen
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Vergeten groenten Vergeten talent.
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Lesgeven en begeleiden
40 uur 2e semester eerste leerjaar
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
Fronter als e-portfolio
Stage (th)at Work(s) together
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Studietaak De studietaak staat centraal
Examinering Conferentie BTG HTVF
Van, voor én door het onderwijs.
PLATO™-Intensief- Leadership
Groen proeven Ervaringen van AOC Friesland VMBO Groen Leeuwarden
Reflectie gesprek Vandaag als voorbereiding op Nieuw examineren.
Aan de slag met competenties beoordelen
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
1/9 2/9 INHOUD Wat is een referendum precies? Wie zijn de kandidaten? Wat zijn de voordelen van zo’n burgemeestersreferendum? En wat de nadelen? Conclusie.
Leermeesteravond Autoschadetechniek
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Proeve van Bekwaamheid
Integriteit concretiseren ‘Integriteit … meer dan een mooi woord’
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
Workshop “Beoordelen”
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
4 December  Poging nummer 2 
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Werkveldconferentie 13 november 2014
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
LOOPBAANSCAN MEDEWERKERS SECTOR WATERSCHAPPEN. JOUW LOOPBAAN De nieuwe cao sector waterschappen biedt kansen om jezelf verder te ontwikkelen in je loopbaan!
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Competentieprofiel Nina, Jacqueline, Aysun & Aruna.
Geïntegreerde schoolverbetering
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Proeve van Bekwaamheid ontwikkeld i.s.m. bedrijfsleven Robert Kamper Senior beleidsmedewerker Koning Willem 1 College, Den Bosch Afdeling Bedrijfsopleidingen.
Ontwikkelen en publiceren van uniforme examenvereisten.
‘The only man who is educated is the man who has learned how to learn; the man who has learned how to adapt and change; the man who has realized that no.
Inzoomen op de competenties  Beantwoord de volgende vragen: -Wat zijn competenties? -Wat is de norm? -Waarom kijken we naar competenties in een procesgericht.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Het toetsen van onderzoekend vermogen in het afstudeerprogramma
Studieloopbaanbegeleiding
Hannah Wielenga januari 2017
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Examinering WIN 17.
Werkplan/onderhoudsplan/beheersplan
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Transcript van de presentatie:

Beoordelen binnen het Friesland College Trudie Wiersma Joost Philipsen

handeling Productieve handeling (handelingsbekwaam handelen) Kritische beroepssituatie handeling Beroepsbekwaam handelen Met inzet van beroeps- competenties en persoonlijke vermogens Waarom deed ik dit, en wat betekent dit voor mij, mijn leren en mijn toekomst? Het handelingsrepertoire

handeling Productieve handeling (handelingsbekwaam handelen) Kritische beroepssituatie handeling vermogensrepertoire Het handelingsrepertoire in relatie tot vermogen Vraag gestuurd Geïntegreerd zelfsturend Zelfregulerend – Standaard, volgordelijk

handeling Productieve handeling (handelingsbekwaam handelen) Kritische beroepssituatie handeling Beroepsbekwaam handelen Met inzet van beroeps- competenties en persoonlijke vermogens Reproductief handelen Ontwikkelingsgericht beoordelen Reproductief handelen Ontwikkelingsgericht beoordelen Productief handelen Handelingsbekwaam beoordelen Productief handelen Handelingsbekwaam beoordelen zelfsturend handelen Beroepsbekwaam beoordelen zelfsturend handelen Beroepsbekwaam beoordelen Handelend vermogen Ontwikkelings- bekwaam beoordelen Handelend vermogen Ontwikkelings- bekwaam beoordelen Waarom deed ik dit, en wat betekent dit voor mij, mijn leren en mijn toekomst? HandelingsrepertoireBeoordelen Het handelingsrepertoire in relatie tot beoordeling Toezichtkader inspectie

Als je beroepsbekwaam bent, kun je beroepshandelingen geïntegreerd uitvoeren, dat wil zeggen dat je alle facetten die in een kritische beroepssituatie gelijktijdig aan de orde kunnen zijn, professioneel weet te hanteren. Je weet afwegingen te maken in je handelingsrepertoire, je toont aan boven de materie te staan. Je kunt de gehele kerntaak (of meerdere kerntaken) op beroepseigen wijze hanteren.

Bij beroepsbekwaamheid kijken we naar het zelfsturend handelen. De aanname is dat zelfsturend handelen beroepsbekwaamheid het beste in beeld brengt. Onderliggend aan zelfsturend handelen liggen: vraaggestuurd handelen, integraal handelen en zelfregulerend (cyclisch- methodisch) handelen. Doorslaggevend voor zelfsturend handelen is adequaat functioneren in kritische (beroeps)situaties waarin het gaat om het kunnen omgaan met keuzes en dilemma’s.

HET ONTWIKKELEN VAN EEN PROEVE VAN BEKWAAMHEID IN ZEVEN STAPPEN. 1.Breng een relatie aan met werkprocessen en kerntaken 2.a. Omschrijf de keuzes en dilemma’s die in de proeve aan de orde zijn b. Beschrijf de setting van de casus: is het een authentieke setting of een simulatie of anders… c. Beschrijf de taken die de kandidaat moet uitvoeren en waarin hij een keuze moet maken en/of omgaan met een dilemma’s. d. Beschrijf wat de kandidaat in ieder geval moet laten zien (prestatie indicatoren) e. Bepaal welke fouten absoluut niet gemaakt mogen worden (fatale fouten) en leiden tot een vroegtijdig stoppen van de proeve. 3. Beschrijf de randvoorwaarden 4. Beschrijf de organisatie van de Proeve van bekwaamheid 5.Beschrijf de instructies voor actoren 6.Beschrijf de instructies voor de kandidaat 7.Ontwikkel de beoordelingsinstrumenten Valt buiten het toezichtkader van inspectie

Dank voor uw aandacht