Differentiëren & klassenmanagement

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Simultaan Tafelrondje
Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Van uitleggen leer je het meest
De ontwikkeling van de 7 competenties
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Methodisch begeleiden
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Werkmancollege Dalton i.o.
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Redactioneel schrijven Les 2
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Portfolio
Effectieve instructie
Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond
Leren leren…..en het materiaal?
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Klassenmanagement en orde
Werken met de Stercollecties
K LASSENMANAGEMENT EN ORDE Door: Annet Kops Student nr.:
Niet differentiëren maar socialiseren
Workshop evalueren Dcp
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onze doelen en visie in beeld
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Praktijkervaring en reflectie
Artis.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Vaco’s
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Ondersteuning bij contextopgaven met een intelligent kladblaadje.
Hans van der Rijst – steunpunt BEST
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Observeren Helpt je: scherper te kijken naar
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Digi(bord)boek project <titel project>
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Differentiatie in de klas
Welkom instructeurs!.
Schoolgroepbijeenkomst
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Bijeenkomsten vakdidactiek
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
ADL Les 1.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Een gesprek voeren Boek Begeleiden H14 en H15 (t/m par. 15.2)
Cijferloos lesgeven bij talen
ADL Les 1.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Differentiëren & klassenmanagement Kennisatelier THEMA Differentiëren & klassenmanagement

Succesvol klassenmanagement? De manier waarop de docent zijn onderwijs organiseert. Het omvat alle maatregelen die een docent neemt om een veilig leer- en leefklimaat te bewerkstelligen. Daarnaast omvat het aspecten als inrichting van het lokaal, werkwijzen, methoden, de lesinhoud, de instructie etc. https://www.youtube.com/watch?v=ek9jopHITIM

Klassenmanagement Klassenmanagement is…… Voorwaardelijk voor een goede les Essentieel voor een gedifferentieerde les Structuur: kaders geven ruimte

10 tips voor klassenmanagement 01. Duidelijke visie op gedifferentieerd onderwijs 02. Differentieer op eigen tempo (docent) 03. Bewaak de tijd 04. Zorg voor ankeractiviteiten 05. Duidelijke taakinstructie 06. Groepsindeling 07. Hulpbronnen – uitgestelde aandacht 08. Geluidsniveau beperken 09. Zichtbaar werk (inleveren) 10. Taakgericht gedrag steunen

02. Differentiëren op eigen tempo Differentieer in lesmateriaal Verschillende opdrachten voor subgroepen Ondersteunend materiaal (ICT) Differentieer in leertempo: Snelle leerlingen sneller door dezelfde opdracht Huiswerk alvast in de les maken (op bord) Aan ander vak werken Leerlingen als expert

03. Bewaak de tijd Per oefening & per stap in de oefening Individueel en groepswerk Kijk welke leerlingen het aankunnen Hoge vaardigheid & interesse > langer zelfstandig werken Bouw de duur van zelfstandig werken op Bruikbare tools voor tijdbewaking • www.online-stopwatch.com • www.schoolbordportaal.nl www.timetimer.nl

03. Bewaak de tijd Lesplanning met spoorboekje op bord: wie, wat, wanneer, waar

05. Duidelijke taakinstructie Werk met taakbladen per subgroep (complete taakinstructie) Zet lesplanner (geluid/tijd op bord) Geef uitleg aan expert leerlingen die hun groep uitleg geven Zorg ervoor dat je denkstappen zichtbaar maakt Voorkom vragen & vastlopen Bruikbare tools voor taakinstructie www.audacity.sourceforge.net www.screencastomatic.com www.movenote.com

06. Groepsindeling Begin van de les op bord: groepsplan Kleurcodes voor groepen Begin vanaf vaste startplek (absentie)

06. Groepsindeling Plastificeer veelgebruikte klassenindelingen (digitaal/muur) Leer leerlingen snel klaar te zetten (op kleur, naam, nummer) Maak afspraken over wel/niet lopen 1 leerling per groep haalt materiaal op Expert bureau Niet meer dan 1 leerling tegelijk: noteer en parkeer

07. Hulpbronnen & uitgestelde aandacht Uitleg - leespauze - vragenronde vooraf Hulpbronnen in opdracht checken Medeleerling vragen op fluisterniveau Noteren en parkeren tot snelle loopronde BBB-regel: boek, buurman, bewaren Lesplanner: wanneer docent beschikbaar Leerling als expert “Expert bureau” Leerling geeft taakinstructie Leerlingen kijken elkaars werk na (1e ronde)

07. Hulpbronnen & uitgestelde aandacht Doel = dat een docent gedurende 10-15 minuten iets anders doet (observeren, rondje lopen, andere leerlingen coachen/begeleiden) terwijl de leerlingen volgens de opdracht doorwerken. Dient stap voor stap opgebouwd te worden samen met de leerlingen. Voorwaardelijk voor uitgestelde aandacht: Docent die goed kan organiseren Consequent hanteren van gemaakte werkafspraken Leerlingen los kunnen laten Glasheldere opdrachten/instructie geven-maken

09. Zichtbaar werk (inleveren) Per groep ‘inlever expert’: verzamelt en checkt werk Vaste plek in lokaal: inleverdoos/checklist Feedback op opdrachten Maak leren zichtbaar: antwoord & denkstappen opschrijven Iedereen kan aan de beurt komen: www.wheeldecide.com

09. Zichtbaar werk (inleveren) Na loslaten wél leerrendement checken Elke taak(stap) heeft een zichtbaar resultaat Individuele leerling is aanspreekbaar Observeer het leren en hanteer vaste looproute Leerlingen maken een foto met mobiel Projecteer de taak en laat leerling(en) deze oplossen Creëer een exit pass = controletaak

10. Taakgericht gedrag steunen Bespreken waarom taakgericht gedrag belangrijk is (rol van concentratie bij leren) Welk gedrag verwacht je van leerlingen? Belonen zichtbaar taakgericht gedrag • Groepsleden elkaar punten laten geven Vinklijst: gedrag/concentratie per periode

Aan de slag…. De docent heeft eerder heldere werkafspraken gemaakt met de leerlingen. De docent deelt uit/schrijft op bord/laat zien op dia: heldere opdracht. Leerlingen gaan aan het werk volgens afspraken. Docent loopt een korte, snelle ronde volgens een vaste route door de klas. Eventuele overtredingen meteen aanpakken. Docent loopt een langzame ronde volgens een vaste route door de klas.