School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam Jeannet Buurman Manager Kwaliteit en Innovatie CJG Haarlem en Zandvoort
Opbouw Hoofdlijnen wet passend onderwijs Relatie met transitie jeugd en het wijkteam Uitvoeringsvragen, verbinding in de praktijk Voorbeelden 2
Transitie Passend onderwijs Voor elk kind een passende plek in het onderwijs, geen thuiszitters meer Van medicaliseren naar handelingsgericht wegwerken van onderwijsbeperking Hulp op school afgestemd met hulp en ondersteuning thuis Met beter toegeruste leerkrachten, ondersteund door anderen Voor een ‘beheersbaar budget’
Hoofdlijnen wetgeving Een zorgplicht voor schoolbesturen (vanaf augustus 2014) Vorming van samenwerkingsverbanden PO/SO en VO/VSO (cluster 3 en 4) Afschaffing van de indicatiestelling, geen landelijke criteria voor ondersteuningstoewijzing Ondersteuningsplan als beleidsdocument Inzet van ondersteuning wordt met ouders (en jongere) samen bepaald 4
Hoofdlijnen wetgeving Afstemming met gemeente(n) en jeugdhulpinstanties is vereist (OOGO) Herverdeling van middelen (verevening) zorgt voor grote verschillen in regio’s 5
Ambities binnen de veranderingen in het sociaal domein Demedicalisering, ontschotten, normaliseren, geen kind tussen wal en schip, gewoon als het kan, speciaal als het moet Kinderen/jongeren groeien gezond en veilig op, ontwikkelen hun talenten thuis, op school en in de vrije tijd en participeren naar vermogen…… 6
Overeenkomsten passend onderwijs en transitie jeugd Vergelijkbare knelpunten Vergelijkbare doelstellingen/ uitgangspunten Vergelijkbare uitwerking in regels: –1 eindverantwoordelijke –Afschaffen indicatiestelling/ verminderen bureaucratie –Verminderen groei/ beheersbaarheid –ver sterken eigen kracht-situatie jongere, (in en met) gezin en vooral ook school !
Samen voor een ononderbroken schoolloopbaan (Onderwijsraad) Vergroot toegankelijkheid jeugdhulp voor onderwijs Trek onderwijs-zorglijn door tot MBO Zet in op gezamenlijke deskundigheidsbevordering van onderwijs en jeugdhulp 8
9 Uitgangspunten herinrichting lokale zorg voor jeugd en samenwerking onderwijs School als ‘vind- en werkplaats’ voor versterken gewone opvoeden en opgroeien Onderwijs en jeugdhulp werken vanuit principe van eigen kracht: de school versterken om steeds beter met onderwijs-ondersteuningsvragen om te gaan Jeugdhulp wordt preventief ingezet om basisondersteuning van de school te versterken Generalistische en specialistische jeugdhulp wordt snel ingezet na signalen uit het onderwijs Professionals van het (speciaal) onderwijs en jeugdhulp werken samen
Uitvoeringsvragen Duidelijkheid over wie wat doet in de verbinding onderwijs-jeugdhulp –Preventie en signalering –Multidisciplinair wegen en arrangeren –Integraal aanbod –Doorgaande lijnen Samenwerking met ouders Sturing op implementatie nieuwe verbindingen Verschillende aansluitingsvragen PO-VO - (V)SO-MBO in relatie tot wijk/gebiedsgerichte aanpak 10
Voorbeelden Preventie: –Buurtzorg-Jong in Putten, jongerenwerk in Nijkerk –Schoolkaart-school en wijkanalyse Amsterdam – jeugdhulp/School-en-wijk- verbinden/Schoolcoach---Bergen-op-Zoom-- Roosendaalhttp:// jeugdhulp/School-en-wijk- verbinden/Schoolcoach---Bergen-op-Zoom-- Roosendaal Wegen en arrangeren –Noelle Pameijer- SWV Annie Schmidt –OZA oost achterhoek 11
Voorbeelden Samenwerken in de uitvoering –OT jeugd en Gezin Oost Achterhoek –Kernpartners om de school Sterk VO –School Als Werkplaats-Friesland College Doorgaande lijnen –Brede PO-VO overgangscommisie (gr 7) –Afstemming kwetsbare jeugd PrO/VSO- MBO1-gemeenten De praktijk in Zuid Kennemerland- Jeannet 12
Gezamenlijke, slimme aanpak Dekkend aanbod van gezond klimaat, preventie, vroeg-interventie en speciale voorzieningen Heldere systematiek voor inzet van (samenhangende) ondersteuning in school en gezin Voldoende onderwijs-zorgarrangementen voor specifieke ondersteuningsvragen Effectieve samenwerkingsafspraken tussen onderwijs, gemeenten én partners jeugdhulp 13
14
Ondersteuning bij uw vragen Ondersteuningsaanbod door middel van: –Regionale bijeenkomsten. –Maatwerktrajecten Jeugdhulp en School Voor meer informatie: Of per formulier 15