Opbrengstwerken met het 4D-model

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opbrengstgericht werken in mijn school/klas: Hoe realiseer ik dat
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Ambities stellen Onderwijsprofielen in WSNS-ZK
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Schoolcijfers, een tweede natuur
Qompas ProfielKeuze De online gids voor profielkeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Zorgstructuur op de Troubadour. 5 niveaus 1 Algemene zorg 2 Extra zorg 3 Speciale zorg na intern onderzoek 4 Speciale zorg na extern onderzoek 5 Bovenschoolse.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Opbrengstgericht werken en Groen Proeven: Hoe realiseer ik dat?
Logical Framework Approach
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
met het onderwijs samen bijzondere leermiddelen
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Workshop Onderzoeksontwerp
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
de denk- en werkwijze voor passend onderwijs
Rekenkundig begaafd… Ze zijn goed in het leggen van verbanden
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Uitgangspunt E-leren Leraar = begeleider Opmaak + presentatie leermateriaal Aantrekkelijk en uitdagend materiaal Automatische feedback en elektronische.
Actieonderzoek instructietafel.
Qompas ProfielKeuze De online gids voor profielkeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
OUDERINFORMATIEAVOND
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Onze doelen en visie in beeld
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Stoomcursus Zwolle. Agenda 1.Uw onderwijsvisie 2.Didactische uitgangspunten van Muiswerk 3.De Lerarenkamer 4.Voortgang monitoren, evalueren en bijsturen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
Even voorstellen Merel Hoogendoorn & Ulrike Noordegraaf Wie zijn we? Wat doen we? Welke ervaring hebben we? En wie bent u? Schrijf uw naam op een naamkaartje.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Informatieavond vakkenpakketten Welkom In gesprek met de leerling Weet je al wat je na het VMBO wil gaan doen? Wat spreekt je hierin aan? Wat zijn je.
Onderwijscontinuüm vs. masterplan Rotterdam,
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Leren Leren binnen de Latasteschool
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Basisarrangement – lezen Guyanne van der Horst 29 mei 2009.
Presentatie door: Welkom Bij de bijeenkomst over Cyclische kwaliteitszorg Ivonne van Eerd en Jeroen Meijboom.
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
De toekomst dient zich vandaag aan HRM in turbulente tijden 20 maart 2014 Dr. Leni Beukema.
Profielproduct ‘Oorlog op vijf continenten’
Differentiatie in de klas
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Toetsing Vakdidactiek 2.
Creatopia| Basisonderwijs
PROEVERIJ.
Informatieavond 2 mavo 2019 Welkom Voorstellen Decaan Mentoren
Om de PowerPoint te starten: Rapportage Indicatoren Opbrengsten
Basisschool St. Lambertus September 2018
Informatieavond 1 leerjaar 3 vwo
Transcript van de presentatie:

Opbrengstwerken met het 4D-model Audrey Machielsen

Onderwijscontinuüm Nieuwe plaatje Data; Data muur benoemen. Je vergelijkt ze ergens mee

Onderwijscontinuüm Uitgangspunten: Sturen op schoolstandaarden en tussendoelen per groep Convergente wijze van werken versus een divergente wijze van werken Ieder gedrag is uit te drukken in een opbrengt: focus op wat een leerling kan Analyseren op wat je wel kunt beinvloeden; de docent

Voor zowel leergebieden als vakoverstijgende leergebieden, Dit doe ik anders Dit doe ik extra Voor zowel leergebieden als vakoverstijgende leergebieden, zoals lerenleren en sociaal gedrag

Werken met standaarden en tussendoelen Begin bij het einde en vertaal deze terug in tussendoelen op een leerlijn Schoolstandaard van so Lataste Schoolstandaarden die u wenst te halen met uw school (ambities van de school) Leeftijd à 5 6 7 8 9 10 11 12 13   25% 2 3 4 75% 1 90% Groene lijn is de aanbodslijn

Wat kun je dan? Niveau 7

2 3 4 1 3 4 2 1 Gemiddelde schoolstandaard Leeftijd à 5 6 7 8 9 10 11 12   25% 2 3 4 75% 1 90% Bovengemiddelde schoolstandaard Leeftijd à 5 6 7 8 9 10 11 12   25% 3 4 75% 2 90% 1

Wijze van differentiëren Convergente differentiatie i.p.v. Divergent differentiëren Intensiveren door te stapelen & dispenseren vanaf een dl van …. Doelen Groep 4 Doelen E4, blok 9 Bij divergent; de groepen worden vanuit een goede bedoeling opgesteld, maar hebben weinig effect op lange termijn. De instructietijd wordt zo versnipperd dat leerlingen te klein stapjes gaan maken. Het is heel lastig om de groepen weer bij elkaar te krijgen. Het worden een soort van treinen die op drie verschillende sporen gaan rijden Doelen E4 Doelen E4, blok 7 Doelen Groep 4 Doelen M4 Doelen M4, blok 5 Groep 4 Doelen M3 Doelen M3, blok 4 Doelen M3, blok 2

Leerstofdoelen en leertijd voor 20 weken: Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Uitgestelde aandacht Hooguit 2 doelen voor de hele groep 2 x per dag inplannen Taakaanpak Zelfstandig doorwerken Samenwerken Reflectie Intensief Dezelfde doelen 2 x extra plannen(oefenen) op een dag ….

Vijf pedagogische vaardigheden: Zichtbaar maken van het gewenste gedrag (concreet) Vragen om het gedrag Leerlingen inzicht geven in de voortgang Positieve specifieke feedback op dit gedrag Jezelf houden aan het gevraagde gedrag/ creëren van een oefensituatie

Resultaten februari 2015 Resultaten januari 2016

Wat ga je als leerkracht doen …..? Lager dan de ambitie schoolstandaarden? Gelijk met de ambitie schoolstandaarden? Hoger dan de ambitie schoolstandaarden?

Vragen en opmerkingen Voor meer vragen en/ of informatie: Audrey Machielsen a.machielsen@cedgroep.nl