Werkveldbijeenkomst 2 e en 3 e jaars begeleiders woensdag 1 oktober, 14.00u tot 16.00u Even voorstellen & programma.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Advertisements

POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Werkveldtraining 26 september 2013
Presentatie introductie BGL
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Herontwerp PDG-opleiding
1.
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Examinering Conferentie BTG HTVF
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
WELKOM Wat brengt je hier ? Wat verwacht je hier te horen ? Wat verwacht je hier te halen?
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
Van, voor én door het onderwijs.
Qompas SectorKeuze De online gids voor keuzes binnen het vmbo en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Workshop “Beoordelen”
De kubus van CSPE succesfactoren!
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Mijn opleidingsbeeld.
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Start SD&V Start examen SD&V Kader- en Basisberoeps Doel: structuur en overzicht [februari - mei] SportDienstverlening& Veiligheid.
Studieadviesregeling
Bachelor Medische Hulpverlening
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
Startbijeenkomst BPV 1 september Wat moet vandaag in orde zijn 1.POK moet ingeleverd zijn. 2.Deskundigheidsverklaring moet ingeleverd zijn. 3.Indien.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
KERNTAAK 1.1: G H KERNTAAK 2.1: A Latoya, Lina, Karima, Dewi.
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
BPV. Even voorstellen BPV- coördinator * voorstelformulier goedkeuren * formulieren verwerken * vragen rondom BPV beantwoorden.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Klankbordgroep Z&W 2 maart 2015 Consortium Beroepsonderwijs.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Voorlichting Examinering Cohort 2014 oktober 2016.
Examinering Z&W in de nieuwe kwalificatie structuur ROC A12
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Examinering WIN 17.
Examinering Leerjaar 3 Werkveldbijeenkomst PW oktober 2017
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
Werkveldbijeenkomst BPV-terugkombijeenkomst A15a
Schooljaar met 4 periodes
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Profiel- en keuzedelen kiezen
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Werkveldbijeenkomst Dienstverlening
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Werkveldbijeenkomst 2 e en 3 e jaars begeleiders woensdag 1 oktober, 14.00u tot 16.00u Even voorstellen & programma

Driehoek van begeleiding SLB-er Consulent Student Praktijkbegeleider

Opleiding/ kennis Competenties Leervraag student reflectie Schoolconcept stage Inzet vraagOrganisatie Kwalificatiedossier

Meerwaarde Student Stageschool Opleiding Krijgt student die: – meer past binnen de eigen organisatie – meer gemotiveerd en betrokken is – eigenaar van eigen leerproces is Meer context gebonden communicatie tussen stageschool en opleiding meer inzicht in profielen van stagescholen meer inzicht op inzet OA gerichtere begeleiding en curriculuminhoud aanbieden van specifieke profielen betere afstemming opleiding / praktijk opleiding is meer afgestemd op eigen behoefte/affiniteit meer eigenaar van eigen leerproces heeft inspraak bij een juiste match betere toeleiding tot werk

BPV plaza Zorgt voor plaatsing student op basisschool Communicatiemiddel Nieuwssite Belangrijke documenten Contactpersoon Wendy Wiebenga

Kwalificeren ABeroeps specifiek (Kwalificatiedossier) BLoopbaan & Burgerschap C Rekenen DNederlandse taal EEngels Sturingsinstrument: Stichting Consortium Beroepsonderwijs Zorg & Welzijn

Kwalificatiedossier OA Kerntaak 1: Assisteren bij het uitvoeren van onderdelen van het primaire proces Kerntaak 2: Uitvoeren van taken rondom het primaire proces Kerntaak 3: Uitvoeren van organisatie- en professiegebonden taken

De 3 kerntaken van een onderwijsassistent Zijn opgedeeld in… Werkprocessen Bevatten een aantal… Competenties Bestaan uit… Componenten Verwijzen uiteindelijk naar de… Prestatie-indicatoren En dit is het concrete gedrag wat de OA moet laten zien Van breed… Naar concreet…

Consortium OABOL N4 P 1- P 2 Uitleg van de methodiek en opstart BP-1.1 Afstemmen van de werkzaamheden van de onderwijsassistent P 3-4BP-1.1 Afstemmen van de werkzaamheden van de onderwijsassistent BP-1.2 Voorbereiden en assisteren bij lessen BP-1.3 Observeren en rapporteren P 5-6BP-1.4 Buiten surveilleren (2 e jaars studenten) BP-1.5 Eenvoudige zorgtaken uitvoeren P 7-8BP-2.1 Kennismaken met kwaliteitszorg BP-2.2 Signaleren van leerproblemen BP-2.3 Plannen en faciliteren van een activiteit P 9-10BP-2.4 Individuele didactische begeleiding (3 e jaars studenten) BP-2.5 Begeleiden van zorgleerlingen BP-3.1 Participeren in overleg P 11-12BP-3.2 Organiseren van en begeleiden bij een evenement BP-3.3 Begeleiden van leergedrag BP-3.4 Didactische begeleiding van (kleine) groepen

Dus: ontwikkelingsgerichte en kwalificerende BP’s 2 e jaar BP1.4 BP1.5 (kwalificerend) Afronden fase 1 (kwalificerend) BP2.1 BP2.2 BP2.3

Dus: kwalificerende BP’s 3 e jaar BP2.4 (kwalificerend) BP2.5 (kwalificerend) Afronden fase 2 (kwalificerend) BP3.1 (kwalificerend) BP3.2 (kwalificerend) BP3.3 (kwalificerend) BP3.4 (kwalificerend) Afronden fase 3 (kwalificerend)

De Wegwijzer 4. Controleren 1. Oriënteren 2. Plannen5. Reflecteren 3. Uitvoeren

Stap 1: Oriënteren & Stap 2: Plannen Planningsformulier invullen GO (van praktijkbegeleider en SLB-er)

Planningsformulier (leeg)

Beroepscontext

Stap 3: Uitvoeren

Bewijzen verzamelen

Stap 4: Controleren en evalueren (2e en 3 e jaar) (lijsten uit kwalificerend portfolio, niet uit de boekjes)

Niveaubepalers op beoordelingsformulier BEGRIJPENTOEPASSENINTEGRERENVERBETEREN ReproductiefProductiefTransfer - Wil weten - Vraagt / bevragen - Kan uitleggen / verklaren - Laat zien - Voert uit - Pakt aan - Legt verbanden - Theorie – praktijk - Ziet overeenkom- sten en verschillen - Ziet knelpunten - Weet van weerstanden - Veranderingen op strategieën

Invullen beoordelingslijst -Competentie wordt beoordeeld binnen een werkproces aan de hand van prestatie-indicatoren -Overzicht bewijsstukken -Ruimte voor onderbouwing (verplicht)

Belangrijk beoordelingslijst -Bij onvoldoende beoordeling: herkansingsprocedure -Maak gebruik van de beoordelingslijsten op It’s Learning i.p.v. de lijsten uit de ‘faseboekjes’. (student zorgt voor deze lijsten) -2 e en 3 e jaars beoordelingslijsten: 3-puntsschaal (onvoldoende/voldoende/goed) daarbij gebruik maken van beoordelingswijzer als hulpmiddel. (Exemplaar in mapje)

Stap 5: Reflecteren (ruimte voor reflectie op planningsformulier) Situatie Taak Actie/activiteiten Resultaat Reflectie Toepassing

Let op: Extra bij kwalificerende BP’s -Ander (uitgebreider) planningsformulier. -Extra beoordelingslijsten/ formulieren bij BP voor assessmentgesprek en verantwoordingsverslag. -Het schrijven van het verantwoordingsverslag bij afronden van een fase volgens de richtlijnen van STARRT a.d.h.v. vastgestelde werkprocessen en competenties (assessor Vitalis kijkt dit verslag na). -Uiteindelijk ronden de studenten elke fase af met een assessmentgesprek (assessor Vitalis neemt dit gesprek af)

Kwalificeren Methodemix: A.Beroepsprestatie uitvoeren B.Verantwoordingsverslag C.Assessmentgesprek

A. Beroepsprestatie uitvoeren Integrale opdracht met specifieke deelopdrachten Vaste opbouw: opdracht, resultaat, beoordeling Logisch geheel van werkprocessen met competenties Aantonen in de beroepspraktijk Beoordeling op de praktijk door de praktijkbegeleider en collega

B. Verantwoordingsverslag Een of meer vastgestelde werkprocessen met competenties Aantonen van inzicht in de kwaliteit van handelen Verantwoorden van keuzes STARRT methode Beoordeling op school door 2 onafhankelijke assessoren

C. Assessmentgesprek Een of meer werkprocessen met competenties Aantonen van inzicht in handelen en achtergrond van keuzes STARRT methode Beoordeling op school door 2 onafhankelijke assessoren

Ontwikkelingen en mededelingen Leerwerkhouding (vijfpuntschaal) Alle studenten dienen hun uren te registreren In afwachting van nieuwe kwalificatiedossiers (met ingang van cohort 2016 verplicht) Beoordelen a.d.h.v. 3-puntsschaal met beoordelingswijzer als hulpmiddel Steekproef beoordelen 3 e jaars hebben een afstudeerplanning Programma PABO Avans gericht op doorstroom

Vragen? Wij nodigen u graag uit voor de werkveldtraining met onderwerpen als beoordelen, coachen en feedback geven. Uitnodigingen voor deze training zullen nog naar alle stagescholen worden opgestuurd. Bedankt voor uw aandacht!