Studieloopbaanbegeleiding. Rollen Examinator BPV begeleider Studieloopbaanbegeleider Vakspecialist Beoordelaar Begeleider integrale opdachten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Studieloopbaancoaching
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
EPortfolio Arbeidsmarktregio Friesland Datum: 12 mei 2014.
Tim Versluijs Leerdoelen.
Fronter als e-portfolio
Workshop Onderzoeksontwerp
‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Titelpagina.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
SLB/BIO STUDIELOOPBAANBEGELEIDER BEGELEIDER INTEGRALE OPDRACHTEN.
Agendapunt CLOP contraproductiviteit stand van zaken
Stand van zaken: Integrale leerlijn
MVO - IT Planning. Bestaand Bol 2Bol 2 Leerjaar 1Leerjaar 2 Sem 1Sem 2Sem 3Sem 4 Pe rio 1 Pe rio 2 Pe rio 3 Pe rio 4 Pe rio 5 Pe rio 6 Pe rio 7 Pe rio.
Op naar…
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
CE / IBL Slb Jaar 1, les 2 (1.4).
Welkom Bij de voorlichting van de opleidingen tot:
Aan de slag met het dossier Dienstverlening
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Naam:Marc Arkes Klas:1 R SLB-er:Eric Mulder SLB 2013/2014.
Mijn opleidingsbeeld.
Onze doelen en visie in beeld
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
STUDIELOOPBAAN COACHING KWARTAAL 4 WEEK 5 Marie-Joze van Raak.

Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Studieloopbaancoaching
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Introductiedag Inhoud Tot zomervakantie – AMN test – Intakegesprek – Onderwijsovereenkomst – Schoolnota – Boeken & studiemateriaal – Laptop.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Wat wordt er van de Aios verwacht AIOS-dag 17 september 2008 Vivienne Schelfhout-van Deventer, John Roord, Robert-Jan Stolker.
Workshop Rekenblokken optimaal inzetten 30 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Workshop Rekenblokken 10 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
Rollen binnen het werkplekleren
Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE?
Mondzorg - persoonsgericht
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
INFORMATIE AVOND OUDERS
LOB -dag loopbaanbegeleiding.
SLB – Uitleg Examens 1VIBH sept-2016.
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Hoofdstuk 5 Het leerproces bewaken en beoordelen
ADL Les 1.
WELKOM OP MBO AMERSFOORT!
Transcript van de presentatie:

Studieloopbaanbegeleiding

Rollen Examinator BPV begeleider Studieloopbaanbegeleider Vakspecialist Beoordelaar Begeleider integrale opdachten

Studieloopbaanbegeleider Kernactiviteiten (1): Begeleiden van de deelnemer bij het uitzetten en bijstellen van de leerroute, de leerloopbaan, het leerproces: ondersteunen bij het formuleren van doelen (binnen- en buitenschools); De leervragen van de deelnemer boven tafel krijgen (binnen- en buitenschools); Begeleiden van de deelnemer individueel en in een groep, bij het maken van p.o.p. en portfolio; Overzicht houden bij het documenteren van het leerproces en het bijhouden van de administratie daarvan; Bewaken van de voortgang van het leerproces;

Studieloopbaanbegeleider Kernactiviteiten (2 om het compleet te maken) Het fungeren als vraagbaak voor collega's en het geven van advies over de leerroute, zowel voor het formatieve als summatieve aspect daarvan, en de leerloopbaan van de deelnemers; Ouder(s)/verzorger (s) informeren over de leerloopbaan van de (minderjarige) deelnemer, aanspreekpunt zijn voor de deelnemer(s) en ouder(s)/verzorger(s); Contact onderhouden met andere bij de deelnemer betrokkenen zoals o.a. Studieloopbaan service, tweede lijnsdiensten en hulpverleners;

Jaarplanning 4 periodes van 9 (10) weken 8 Weken les met 1 uur groeps SLB Laatste week SLB gesprekken Start van de opleiding begint met uitleg over ‘Kern’ CGO > Leren Leren

Persoonlijk Studeren is persoonlijk: Wie ben ik ? –Wat zijn mijn sterke en/of zwakke kanten Rekenen? Taal? Vakkennis? Wat moet ik doen ? –oude situatie -> het boek (hoe ging je hiermee om?) –nieuwe situatie -> elobase/andere elo’s (het studieboek van nu)

Oud vs Nieuw Oude methode (vroeger): –Docent heeft studietraject en planning geregeld; Per les vertelt hij waar je bent en wat je moet doen. Nieuwe methode (nu): –De docent bepaalt de algemene leerdoelen; In de les vertelt hij minder wat je moet doen maar coacht hij je meer en helpt je ‘op aanvraag’. Belangrijk is dus: Wie ben ik? Waar moet ik extra op letten?

Uitgangspunten/(doelstelling?) Kwalificatiedossier: Beginnend beroepbeoefenaar LLB Kerntaak 1:Benoemt zijn eigen ontwikkeling en gebruikt middelen en wegen om daarbij passende leerdoelen te bereiken

Begeleiding Tijd Begeleiding

Opleiding gestructureerd KT1 CPE 1.1 & 1.3 KT2 CPE 2.2 KT3 CPE 3.1 & 3.2 KT4 CPE 4.1 Per 1.Per 2.Per 3.Per 4. KT 2 CPE 2.3 Jr1 Jr2 KT 3 CPE 3.2 KT 1 CPE 1.2 & 1.4 KT2 CPE 2.1 Theorie KT 1 Opdr. KT4: Optimaliseren B Theorie KT 4 VACCM theorie Deel A VACCM theorie Deel B Theorie KT 2 Deel A Theorie KT 2 Deel B Werkst. Branche Assortimentsk A Werkst. Branche Assortimentsk B Werkst. Branche Assortimentsk C Werkst. Branche Assortimentsk D Opdr. KT4: Optimaliseren A

SLB gesprekken (start)

Opbouw Coaching

Leercoaching Een deelnemer leert door coaching om zijn zelfsturing vorm te geven In het begin zal de deelnemer meer sturing nodig hebben dan aan het einde van de opleiding De lijn eindigt niet bij 100. Iedereen heeft een ander nodig. Leren doe je met elkaar. (360° feedback) Leercoaching in het MBO, Jette van der Hoeven, pagina 164

Cijferoverzicht (later)

Bewijsmap

Reflectie

Uitgangspunten/(doelstelling?) Kwalificatiedossier: Beginnend beroepbeoefenaar LLB Kerntaak 1:Benoemt zijn eigen ontwikkeling en gebruikt middelen en wegen om daarbij passende leerdoelen te bereiken