Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
Advertisements

Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
De schoolmaatschappelijk werker
Jeugd- en jongerenwerk
Binnen een VPG-setting
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Provinciale jeugdselectie ANTWERPEN
Dienst Time Out Projecten
Pikante afwas !! Ik stop ermee. Die hele bereiding van deze maaltijd!!!
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Discipelschap.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
die niet om jou zou huilen.
Mijn Intake Kevin Lutgert Matchpoint. De Voorbereiding naar mijn opleiding Onderzoeken Beslissingen nemen Praten met Matchpoint Gesprek op.
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Meervoudige intelligentie
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Indien je vóór mij zou sterven,
Rechtvaardigheid Les 1 Ethiek – Rechtvaardigheid – Les 1
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Informeren van ouders en kinderen - CBJ Inleiding Toelichting van de organisatiestructuur Traject van de hulpverlening Instemming met de hulpverlening.
Welkom!.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Interpreteren van data
Autisme in de dagelijkse praktijk
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Mogelijke vragen VZP.
Jeugd Pastoraat Westerkerk.
Communicatie met ouders
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
QUIZ! START! Hoe goed ken jij onze groepsleden?
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Altijd online!.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onze doelen en visie in beeld
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
SPIJBELEN Samenwerking CLB – huisarts WG leerplicht GO!
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
De Wet maatschappelijke ondersteuning. Waar gaan wij u over informeren Wat is de Wet maatschappelijke ondersteuning? Hoe werkt het wanneer u zich aanmeldt.
Nieuwsbrief Augustus 2015 Personele zaken Juf Amy is gestart in groep 8. Zij en de kinderen hebben er al twee leuke dagen opzitten. We wensen haar veel.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Opdrachten en eindopdracht
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Welkom ik maak me sterk.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
BUURTBEMIDDELING. ALGEMEEN Definitie Bemiddelen Tussen (groepen van) personen Eenzelfde buurt betreden/ gebruik maken Methodiek Geïnspireerd op de methodiek.
Verschillende rollen en stijlen
D IENST O NDERSTEUNINGS P LAN PROVINCIE A NTWERPEN.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Mijn gemeente Ons gemeentebestuur Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Medezeggenschap Nu & Toekomst Landelijke Cliënten Raad 6 september 2014.
REGELREKSESSIE SCHAKELDAG 21 juni 2016 Boukje Keijzer en Marte Kappert.
Wie en wat? Professor Caroline werkt aan de universiteit. Samen met andere onderzoekers wil zij graag onderzoeken of de kinderen die in Deinze naar school.
Passend onderwijs.
Het opstellen van wilsverklaringen
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Integriteit Dilemmatraining.
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Kwaliteitskader 2017 Stichting de Parel.
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Wat doe jij?.
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Transcript van de presentatie:

Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en aarzel niet om je verdere vragen te stellen aan een van onze begeleiders! © De Vuurvogel, v.z.w. Cidar CONTACTGEGEVENS An Bries 0473/ Jean-Luc Kabergs 0473/ Jo Meyssen 0473/ Joke Thomas 0476/ Bram Van Rensbergen 0479/ Nele Claes 0474/ Marieke Nijs 0490/ Marie Christinastraat Kortenberg 02/

Hoe kom je bij ons terecht ? Onze werking WEKELIJKSE CONTACTEN Vuurvogel werk niet met een handelingsplan, een vastliggend traject of een contract. We maken wel een afspraak hoe dikwijls we elkaar kunnen zien, waar, wanneer, … Dit zijn de wekelijkse contacten. De contacten kunnen verschillen van week tot week en kunnen allerlei vormen aannemen. Er zullen gesprekken zijn met jou afzonderlijk, met je ouders en met jullie samen en als hier vraag voor is kunnen we ook samen dingen doen. Het kan ook zijn dat er gesprekken georganiseerd worden op school, op je werk, met andere familieleden, met vrienden, … Dit kan zijn nut hebben wanneer je begeleiding gestopt is deze personen ook nog een belangrijke rol kunnen blijven hebben. De inhouden van deze gesprekken worden met alle betrokkenen regelmatig doorgesproken. Afhankelijk van de situaties kan de begeleiding in samenspraak met jullie en je consulent minder intensief of juist intensiever worden. Telefonisch kan je zelf met ons contact opnemen en zullen wij dit ook geregeld zelf doen. RONDE TAFELS Tijdens de eerste Ronde Tafel wordt samen gezocht naar wat de begeleiding voor jullie zou kunnen betekenen en spreekt iedereen vanuit zijn standpunt een engagement uit. Het is best mogelijk dat jij of je ouders de zaken anders zien dan je verwijzer, dit is geen probleem. We proberen hierover wel met alle betrokkenen te spreken. Voor De Vuurvogel is jullie formulering hierbij van cruciaal belang. Dit eerste gesprek is voor de Vuurvogel de officiële start van de begeleiding. Hier wordt ook duidelijk wie je begeleider en je co-begeleider zal zijn. Met je begeleider heb je wekelijkse contacten. De co- begeleider zie je terug op de ronde tafels of op momenten dat je vaste begeleider op vakantie is. De Vuurvogel is vanaf dan erkend om met jullie te werken voor een periode van zes maanden verlengbaar met nog eens zes maanden. Dit wil niet zeggen dat we die hele termijn zullen uitdoen. Ronde tafels komen doorheen de begeleiding regelmatig terug om samen met je consulent en je co-begeleider de afgelopen periode te evalueren. Iedereen heeft inspraak bij het opstellen van de agenda en iedereen kan zelf het initiatief nemen om een ronde tafel samen te roepen. Zowel de moeilijkheden als de positieve ontwikkelingen komen aan bod. Geregeld wordt er verslag gemaakt van wat er besproken is. Wij voorzien in de mogelijkheid dat jij of je ouder(s) hierbij aanvullingen kunnen doen. Ondertussen blijven we vanuit de inhouden van de ronde tafels doorwerken in de wekelijkse contacten. Wanneer jullie aangeven dat jullie zonder begeleiding verder willen, wordt in gezamenlijk overleg de begeleiding stilaan afgebouwd. In het verlengde hiervan ligt de officiële beëindiging op een afsluitende ronde tafel. Je wordt bij ons aangemeld door je consulent van het OCJ of de JRB. Zodra je aan de beurt bent nemen we contact op voor een kennismakingsgesprek. Dit heeft doorgaans plaats op het bureau van je consulent, maar afhankelijk van de situatie kan het ook elders, bv. bij je thuis, in de gemeenschapsinstelling, … Tijdens het kennismakingsgesprek zal je consulent beknopt informatie geven over je situatie en over waarom er een vraag werd gesteld aan de Vuurvogel. Jijzelf, je ouder(s) of opvoedingsverantwoordelijke (iemand die voor je zorgt), je consulent en twee begeleiders van de Vuurvogel zijn aanwezig. Indien je graag nog een vertrouwenspersoon meeneemt is dit geen probleem. Je moet dit wel op voorhand aan je consulent vragen. Wij zullen tijdens dit eerste gesprek op onze beurt de werkwijze van de Vuurvogel uitleggen. Hebben jij of je ouders vragen of opmerkingen dan nemen we rustig de tijd om daar op in te gaan. Je hoeft niet onmiddellijk te beslissen. Neem rustig de tijd om samen met je ouder(s) uit te maken of De Vuurvogel iets voor jullie kan betekenen. Heb je bijkomende vragen of willen jullie ons nog spreken dan kan dat. Er wordt dan afgesproken wanneer we elkaar terug zullen contacteren. Er zijn twee mogelijkheden. Ofwel opteer je niet voor een begeleiding van Vuurvogel. In dat geval moet je terug spreken met je consulent. Ofwel zien jij en je ouder(s) het wel zitten, dan organiseren we een eerste ronde tafel.