+ E-Portfolio Laat zien wat je in huis hebt! Docentendag 14 januari 2016 Jeroen Bakker Paragin Roelf Jager Advimaco.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Door goede gesprekken groeien
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
EPortfolio Arbeidsmarktregio Friesland Datum: 12 mei 2014.
Lesgeven en begeleiden
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Portfolio Praktijkonderwijs
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Ondernemendheid in onderwijs, iedere dag waardevolle kansen
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Talent in Ontwikkeling
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
De weg naar het Pro diploma.  De scholen in Den Haag en Rotterdam hebben goede ervaringen  Alle Praktijkscholen in Noord-Holland werken samen.  Gemeenschappelijk.
Een prestatie… is een open opdracht wordt gedaan door twee personen hoort bij een vakgebied is bedoeld om precies dát te leren wat je graag wilt weten.
Mijn ideale manier van actief en samenwerkend leren Geraldine van Herk
Deel anders, mijn organisatie
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
CanDo Coaching.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
 Ondernemerschapspaspoort De reis naar de arbeidsmarkt van de toekomst, kun je vastleggen, de route bepaal jezelf! Waarom een paspoort: De Nederlandse.
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
De dag van het solliciteren - introductie
Onze doelen en visie in beeld
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Portfolio Presentatie
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Niets is wat het lijkt.
*Welzijn. Medewerkers met een gezonde levensstijl en voldoende uitdaging in hun werk zijn over het algemeen gemotiveerd en productief. *Ziektekosten *Preventief.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
I NFORMATIEAVOND P ROJECTGROEP. D OELEN VAN DE AVOND : Aan het eind van de avond weet u: Wie de begeleiders van de projectgroep zijn Vanuit welke theorie.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Talent in Ontwikkeling
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Talent in Ontwikkeling
Big Data.
Big Data.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Transcript van de presentatie:

+ E-Portfolio Laat zien wat je in huis hebt! Docentendag 14 januari 2016 Jeroen Bakker Paragin Roelf Jager Advimaco

+ E-Portfolio Wat komt ú hier halen? Een prikkelende kijk op het e-Portfolio

+ E-Portfolio Wie ben ik? Ambities Ideeën Trots Inspiratie Groei

+ E-Portfolio Waarom? Op de arbeidsmarkt draait tegenwoordig alles om werkervaring, inzet, competenties, meedenken en eigen initiatief De arbeidsmarkt verandert razendsnel en functies veranderen net zo razendsnel mee (wie wist vier jaar geleden wat een Drone-bestuurder, DevOps, Growth Hacker of Big Data BI Architect was?!) Zeker wanneer het economisch goed gaat - met lage werkeloosheid - is meer van jezelf kunnen laten zien een pré Onderwijs is veel méér dan alleen een cijferlijst en een diploma

+ E-Portfolio Wat? Op de arbeidsmarkt draait tegenwoordig alles om werkervaring en competenties. Het e-Portfolio is een persoonlijk dossier waarin je je professionele en persoonlijke loopbaangegevens en -ontwikkeling kunt verzamelen, ordenen en bijhouden. Met het e-Portfolio heb je altijd een actueel overzicht bij de hand van jouw kennis, vaardigheden, talenten en kwalificaties. Op de manier waarop jij het wilt: in tekst, in video, middels werkstukken, met links, met feedback, jij bepaalt. Het is je eigen persoonlijk groei-overzicht waarbij jij bepaalt welke informatie je met anderen wilt delen en op welke wijze.

+ E-Portfolio Hoe? In het e-Portfolio kunnen de leerling, de docent en anderen (digitaal) competenties die men beheerst en activiteiten waar men trots op is, flexibel vastleggen In het e-Portfolio worden bewijzen verzameld van de verschillende activiteiten die iemand heeft uitgevoerd op het gebied van onderwijs en ondernemerschap. Door de verscheidenheid van onderwijsprogramma’s en buitenschoolse ondernemerschapsactiviteiten is er behoefte om hierin structuur en overzicht aan te brengen. Zo kan iemand met ondernemersambities gemakkelijker zien waar hij of zij staat In het e-Portfolio kunnen natuurlijk ook opdrachten en (kennis)toetsen worden gedaan en toegevoegd door de docent of de school, zodat een compleet geheel ontstaat

+ E-Portfolio Voor Wie? Een ondernemend mens is voorbereid op de sterk veranderende toekomst Een ondernemend mens heeft de flexibiliteit om op zoek te gaan naar kansen en die te pakken Een ondernemend mens is creatief, zoekt samenwerking met anderen maar is ook in staat om zelfredzaam te zijn Ondernemende mensen zijn noodzakelijk voor de samenleving van 2032!

+ Ondernemende competenties Creativiteit:Hoe creatief ben je in het aanpakken van problemen? Dominantie:De mate waarin je controle wilt hebben over je omgeving. Doorzettingsvermogen:Geef je snel op of zet je altijd door? Effectiviteit:Is jouw gedrag en aanpak effectief? Empathie:Hoe goed kan jij je inleven in de ander en daar je voordeel mee doen? Flexibiliteit:Hoe flexibel ben jij? Kan het ook linksom als het rechtsom niet gaat? Marktgerichtheid:Weet jij wat de markt wil? En hoe speel je daar op in? Plannen:Kan jij plannen en vooruit denken? Prestatiegerichtheid:Welke prestatie wil je echt neerzetten? Pro-activiteit:Hoe proactief ben je? Waaruit blijkt dat? Risicobereidheid:Welke gecalculeerde risico’s neem je? Sociale oriëntatie:Hoe makkelijk leg je contacten met anderen? Zelfstandigheid:Kan jij op eigen kracht doelen realiseren? Of welke andere competenties, vaardigheden en werkprocessen maar relevant zijn!

+ Voordelen van het E-Portfolio Je hebt al je opleidings- en loopbaangegevens overzichtelijk in één dossier, altijd bij de hand Gemakkelijk updaten via de browser, tablet, smartphone (ook via apps) Zelf apps bouwen via de open API?!! Je hebt een actueel overzicht van je kennis, vaardigheden en kwalificaties en kunt dit onderbouwen met bewijsstukken Je kunt aangeven wat je loopbaanwensen zijn Je kunt reflecteren op wat je gedaan en geleerd hebt Je talenten worden beter benut: je vaardigheden zijn leidend! Niet of je over de juiste papieren beschikt

+ Uitdagingen Het invullen van je digitale dossier kost tijd en moeite en vraagt je om goed over jezelf na te denken. Je moet het echt willen en gemotiveerd worden Er zijn verschillende systemen in omloop voor het opbouwen van een e-Portfolio en die sluiten lang niet allemaal op elkaar aan, waardoor het niet altijd mogelijk is om je dossier mee te nemen als je bijvoorbeeld overstapt naar een andere school of werkgever (taak voor leveranciers!) Binnen deze systemen worden verschillende definities gebruikt voor competenties, wat de uitwisselbaarheid van gegevens niet altijd vergemakkelijkt

+ Wat vindt u… 7 stellingen & kennisuitwisseling

+ Wat vindt u… Stelling 1 Als we leerlingen echt willen voorbereiden op de volgende stappen, dan moeten we ze meer "tastbaar en praktisch bewijs" van behaalde competenties meegeven dan we nu doen met een diploma en cijferlijst

+ Wat vindt u … Stelling 2 Er is veel te winnen als we de wereld buiten de school, meer bij de ontwikkeling van de leerling betrekken

+ Wat vindt u … Stelling 3 360° feedback en competenties in beeld krijgen is belangrijker dan kennis en toetsen

+ Wat vindt u … Stelling 4 Sturing past ook bij ondernemende scholen

+ Wat vindt u … Stelling 5 Ik zou graag andere gereedschappen dan ik nu heb, hebben om mijn leerlingen nog beter te begeleiden en stimuleren

+ Wat vindt u … Stelling 6 Kon ik maar meer inzichtelijk krijgen en meten hoe de leerling zich búiten de school ontwikkelt

+ Wat vindt u … Stelling 7 Niet de docent maar de leerling is verantwoordelijk voor het in kaart brengen van zijn/haar eigen ontwikkeling

+ E-Portfolio Vragen of feedback?

+ E-Portfolio De komende periode gaan we in gesprek met scholen die een concreet plan hebben voor de invoer van een e- portfolio. Heeft u behoefte dan maken we graag een afspraak.

+ Bedankt! Docentendag 14 januari 2016 Jeroen Bakker Paragin Roelf Jager Advimaco