+ E-Portfolio Laat zien wat je in huis hebt! Docentendag 14 januari 2016 Jeroen Bakker Paragin Roelf Jager Advimaco
+ E-Portfolio Wat komt ú hier halen? Een prikkelende kijk op het e-Portfolio
+ E-Portfolio Wie ben ik? Ambities Ideeën Trots Inspiratie Groei
+ E-Portfolio Waarom? Op de arbeidsmarkt draait tegenwoordig alles om werkervaring, inzet, competenties, meedenken en eigen initiatief De arbeidsmarkt verandert razendsnel en functies veranderen net zo razendsnel mee (wie wist vier jaar geleden wat een Drone-bestuurder, DevOps, Growth Hacker of Big Data BI Architect was?!) Zeker wanneer het economisch goed gaat - met lage werkeloosheid - is meer van jezelf kunnen laten zien een pré Onderwijs is veel méér dan alleen een cijferlijst en een diploma
+ E-Portfolio Wat? Op de arbeidsmarkt draait tegenwoordig alles om werkervaring en competenties. Het e-Portfolio is een persoonlijk dossier waarin je je professionele en persoonlijke loopbaangegevens en -ontwikkeling kunt verzamelen, ordenen en bijhouden. Met het e-Portfolio heb je altijd een actueel overzicht bij de hand van jouw kennis, vaardigheden, talenten en kwalificaties. Op de manier waarop jij het wilt: in tekst, in video, middels werkstukken, met links, met feedback, jij bepaalt. Het is je eigen persoonlijk groei-overzicht waarbij jij bepaalt welke informatie je met anderen wilt delen en op welke wijze.
+ E-Portfolio Hoe? In het e-Portfolio kunnen de leerling, de docent en anderen (digitaal) competenties die men beheerst en activiteiten waar men trots op is, flexibel vastleggen In het e-Portfolio worden bewijzen verzameld van de verschillende activiteiten die iemand heeft uitgevoerd op het gebied van onderwijs en ondernemerschap. Door de verscheidenheid van onderwijsprogramma’s en buitenschoolse ondernemerschapsactiviteiten is er behoefte om hierin structuur en overzicht aan te brengen. Zo kan iemand met ondernemersambities gemakkelijker zien waar hij of zij staat In het e-Portfolio kunnen natuurlijk ook opdrachten en (kennis)toetsen worden gedaan en toegevoegd door de docent of de school, zodat een compleet geheel ontstaat
+ E-Portfolio Voor Wie? Een ondernemend mens is voorbereid op de sterk veranderende toekomst Een ondernemend mens heeft de flexibiliteit om op zoek te gaan naar kansen en die te pakken Een ondernemend mens is creatief, zoekt samenwerking met anderen maar is ook in staat om zelfredzaam te zijn Ondernemende mensen zijn noodzakelijk voor de samenleving van 2032!
+ Ondernemende competenties Creativiteit:Hoe creatief ben je in het aanpakken van problemen? Dominantie:De mate waarin je controle wilt hebben over je omgeving. Doorzettingsvermogen:Geef je snel op of zet je altijd door? Effectiviteit:Is jouw gedrag en aanpak effectief? Empathie:Hoe goed kan jij je inleven in de ander en daar je voordeel mee doen? Flexibiliteit:Hoe flexibel ben jij? Kan het ook linksom als het rechtsom niet gaat? Marktgerichtheid:Weet jij wat de markt wil? En hoe speel je daar op in? Plannen:Kan jij plannen en vooruit denken? Prestatiegerichtheid:Welke prestatie wil je echt neerzetten? Pro-activiteit:Hoe proactief ben je? Waaruit blijkt dat? Risicobereidheid:Welke gecalculeerde risico’s neem je? Sociale oriëntatie:Hoe makkelijk leg je contacten met anderen? Zelfstandigheid:Kan jij op eigen kracht doelen realiseren? Of welke andere competenties, vaardigheden en werkprocessen maar relevant zijn!
+ Voordelen van het E-Portfolio Je hebt al je opleidings- en loopbaangegevens overzichtelijk in één dossier, altijd bij de hand Gemakkelijk updaten via de browser, tablet, smartphone (ook via apps) Zelf apps bouwen via de open API?!! Je hebt een actueel overzicht van je kennis, vaardigheden en kwalificaties en kunt dit onderbouwen met bewijsstukken Je kunt aangeven wat je loopbaanwensen zijn Je kunt reflecteren op wat je gedaan en geleerd hebt Je talenten worden beter benut: je vaardigheden zijn leidend! Niet of je over de juiste papieren beschikt
+ Uitdagingen Het invullen van je digitale dossier kost tijd en moeite en vraagt je om goed over jezelf na te denken. Je moet het echt willen en gemotiveerd worden Er zijn verschillende systemen in omloop voor het opbouwen van een e-Portfolio en die sluiten lang niet allemaal op elkaar aan, waardoor het niet altijd mogelijk is om je dossier mee te nemen als je bijvoorbeeld overstapt naar een andere school of werkgever (taak voor leveranciers!) Binnen deze systemen worden verschillende definities gebruikt voor competenties, wat de uitwisselbaarheid van gegevens niet altijd vergemakkelijkt
+ Wat vindt u… 7 stellingen & kennisuitwisseling
+ Wat vindt u… Stelling 1 Als we leerlingen echt willen voorbereiden op de volgende stappen, dan moeten we ze meer "tastbaar en praktisch bewijs" van behaalde competenties meegeven dan we nu doen met een diploma en cijferlijst
+ Wat vindt u … Stelling 2 Er is veel te winnen als we de wereld buiten de school, meer bij de ontwikkeling van de leerling betrekken
+ Wat vindt u … Stelling 3 360° feedback en competenties in beeld krijgen is belangrijker dan kennis en toetsen
+ Wat vindt u … Stelling 4 Sturing past ook bij ondernemende scholen
+ Wat vindt u … Stelling 5 Ik zou graag andere gereedschappen dan ik nu heb, hebben om mijn leerlingen nog beter te begeleiden en stimuleren
+ Wat vindt u … Stelling 6 Kon ik maar meer inzichtelijk krijgen en meten hoe de leerling zich búiten de school ontwikkelt
+ Wat vindt u … Stelling 7 Niet de docent maar de leerling is verantwoordelijk voor het in kaart brengen van zijn/haar eigen ontwikkeling
+ E-Portfolio Vragen of feedback?
+ E-Portfolio De komende periode gaan we in gesprek met scholen die een concreet plan hebben voor de invoer van een e- portfolio. Heeft u behoefte dan maken we graag een afspraak.
+ Bedankt! Docentendag 14 januari 2016 Jeroen Bakker Paragin Roelf Jager Advimaco