Samenhang 3D Tijd om anders te gaan denken. Plan van aanpak Kwantitatief: landelijke initiatieven afwachten om omvang in kaart te krijgen Kwantitatief:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

Zorg voor Amstelveen 29 januari 2012.
Welke stapeling komt er op ons af?
Werken naar vermogen Bijdrage voor Sociale Alliantie 7 april 2011.
Voorbereiding stelselwijzigingen Transitiebureau en VNG
Startbijeenkomst voorlopersaanpak 23 april 2012
Van AWBZ naar Wmo mantelzorgcafé 26 september 2013.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
Veranderingen in de zorg
Transitie jeugdzorg.
Werken in de wijk 17 april 2013 Karin Landuyt
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Gelukkig oud worden CDA GELDERLAND Janny Bakker 13 mei 2013.
Decentraliseren, goed idee? kansen en risico’s voor Brummen 5 maart politiek café Yvonne Bieshaar (lid van het eerste uur)
Bijeenkomst raden decentralisaties – Werken naar Vermogen De Pauw, Wassenaar Woensdag 21 maart 2012 Geert Schipaanboord
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Veranderingen in de AWBZ en de Wmo
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Alliantiedagen 2011 Verweer en Vernieuwing Zorg om zorg - CG-Raad Marijke Hempenius.
Zorg nieuwe stijl.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
januari en februari 2011 Linda Hazenkamp
Welkom Programma Korte terugblik Veranderingen in de wetgeving
Het Westerwoldse zorgmodel
De beweging in het Sociaal Domein: kans of ramp? 8 oktober 2014
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
VVD Heusden Gosia Bruins – raadslid commissie Samenleving Datum TRANSITIES IN HET SOCIALE DOMEIN, EEN RAMP OF ZEGEN?
Wijzigingen in de zorg van AWBZ naar Wmo
Participatiewet vanaf 2015
Gemeente Ede.
Veranderingen in de zorg vanaf 2015
Informatiebijeenkomst 24 maart 2015 Participatiewet.
3 Decentralisaties De opgave, Bergense visie en aanpak
Feroaringen yn’e soarch foar it individu en it doarp ledengearkomste feriening doarpsbelangen Garyp Doeke A. Fokkema / Wethâlder gemeente Tytsjerksteradiel.
MEEDOEN WERKT! PRESENTATIE participatiewet in opdracht van Min. SZW.
Decentralisatie gaat over mensen! Decentralisatie gaat over wetten en regels, maar moet gericht zijn op mensen. Dat vraagt om betrokkenheid en inzet.
Stelselwijziging zorg voor jeugd Regiobijeenkomsten MO-groep September/oktober 2012 Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
‘Samen aan de slag’ Bijeenkomst voor de gemeenteraden 12 juni 2014.
Kernpunten Regeerakkoord VVD – PVDA voor het lokaal en midden bestuur Rotterdam, 30 oktober 2012.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Presentatie Wet Werken naar Vermogen Gemeente Berkelland 29 maart
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Raadsinformatiebijeenkomst decentralisaties sociaal maatschappelijk domein Datum: 27 augustus 2013 Gemeente: Dordrecht.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
Maatregelen WWB m.i.v. 1 juli 2014 en Kindregelingen Congres Sociaal Raadslieden 15 januari 2014 Stimulansz-CliP Wilma Kuiper en Jetske de Jong.
Veranderingen binnen het Sociale Domein Specifiek: Wet Werken naar Vermogen en herstructurering Promen Gouda.
Lokale ontwikkelingen Peter van der Terp, wethouder Jeugd 17 oktober 2013.
VGN ledenbijeenkomst 8 december 2011 Korrie Louwes Vernieuwing Zorg Welzijn en Participatie in Rotterdam.
Decentralisatie extramurale AWBZ begeleiding De opdracht Welke taak komt erbij? Om wie gaat het: doelgroep naar aard en omvang Om welke activiteiten gaat.
Toekomst AWBZ: zeker van zorg? Monique van der Meulen 7 november 2008.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Decentralisatie - Awbz-begeleiding. Hoe is het nu? De Kanteling; de vraag achter de vraag Eigen verantwoordelijkheid ook in financiële zin Sociale netwerk.
Overheveling AWBZ naar WMO. Wat omvat deze overheveling? Begeleiding Dagbesteding Inloop Logeren Kinderdagcentra zonder behandeling Vervoer.
Gebundelde krachten Beleidskader decentralisaties Midden Holland.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Decentralisaties sociaal domein VNG Regiobijeenkomsten MO-groep maart 2013.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
OPZET Presentatie Achtergrond decentralisaties Wat verandert er in de WMO en zorg Wat gebeurt er nog meer in de gemeente Wat betekent dit voor Brielle.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
12.2 Totstandkoming van een wet
Ontwerp Wmo beleidsplan
Transcript van de presentatie:

Samenhang 3D Tijd om anders te gaan denken

Plan van aanpak Kwantitatief: landelijke initiatieven afwachten om omvang in kaart te krijgen Kwantitatief: landelijke initiatieven afwachten om omvang in kaart te krijgen Kwalitatief: onderzoek doen naar beleving van cliënten Kwalitatief: onderzoek doen naar beleving van cliënten

Kwantitatief: landelijk Zaanstad: Factlabs Zaanstad: Factlabs zijn/Welzijn_Algemeen/Zaanstad_stelt_vraaggerichte_benadering_van_gezinnen _centraal zijn/Welzijn_Algemeen/Zaanstad_stelt_vraaggerichte_benadering_van_gezinnen _centraal zijn/Welzijn_Algemeen/Zaanstad_stelt_vraaggerichte_benadering_van_gezinnen _centraal zijn/Welzijn_Algemeen/Zaanstad_stelt_vraaggerichte_benadering_van_gezinnen _centraal Overijssel / G32: HHM rapport inzicht in overlap, inclusief PV Overijssel / G32: HHM rapport inzicht in overlap, inclusief PV extramurale_persoonlijke_verzorging.pdf extramurale_persoonlijke_verzorging.pdf extramurale_persoonlijke_verzorging.pdf extramurale_persoonlijke_verzorging.pdf %20decentralisaties%20in%20samenhang_24%20gemeenten%20o verijssel.pdf %20decentralisaties%20in%20samenhang_24%20gemeenten%20o verijssel.pdf %20decentralisaties%20in%20samenhang_24%20gemeenten%20o verijssel.pdf %20decentralisaties%20in%20samenhang_24%20gemeenten%20o verijssel.pdf Wat levert 1 –gezin 1-aanpak op? Rendement van diverse pilots Wat levert 1 –gezin 1-aanpak op? Rendement van diverse pilots 20boekje%20v2.pdf 20boekje%20v2.pdf 20boekje%20v2.pdf 20boekje%20v2.pdf

Zaanstad - Factlabs 24 % van alle huishoudens in Zaanstad maakt gebruik van één of meerdere voorzieningen; 24 % van alle huishoudens in Zaanstad maakt gebruik van één of meerdere voorzieningen; 59 % van de huishoudens met een voorziening heeft meer dan één voorziening; 59 % van de huishoudens met een voorziening heeft meer dan één voorziening; 33% van de huishoudens met een voorziening heeft drie of meer voorzieningen. 33% van de huishoudens met een voorziening heeft drie of meer voorzieningen. Eén heeft er vijftien. Eén heeft er vijftien.

Zaanstad /2 Overlapping van doelgroepen Burgers met beperking en Wmo en cliëntenbegeleiding Burgers met beperking en Wmo en cliëntenbegeleiding Burgers met arbeidsbeperkingen en burgers met beperkingen Wmo Burgers met arbeidsbeperkingen en burgers met beperkingen Wmo Wajongers en leerlingen speciaalonderwijs–jongeren met begeleiding Wajongers en leerlingen speciaalonderwijs–jongeren met begeleiding Multiprobleemgezinnen: Wmo en jeugdzorg Multiprobleemgezinnen: Wmo en jeugdzorg

Overijssel / onderzoek G32 (HHM) Eerste analyse van cijfermateriaal: Begeleiding/WWB: 9% overlap Begeleiding/WWB: 9% overlap Begeleiding/Wmo: 44% overlap Begeleiding/Wmo: 44% overlap Ca. 67% wajong (met ondersteuning) naar WWnV Ca. 67% wajong (met ondersteuning) naar WWnV Begeleiding/AWBZ (Persoonlijke Verzorging/Verpleging): 30% overlap Begeleiding/AWBZ (Persoonlijke Verzorging/Verpleging): 30% overlap Begeleiding/Jeugdzorg: overlap ca. 7% (JGGZ: 38%) Begeleiding/Jeugdzorg: overlap ca. 7% (JGGZ: 38%)

40% zit in één regeling => efficiënt en effectief maken, verschuiving individueel naar collectief 40% zit in één regeling => efficiënt en effectief maken, verschuiving individueel naar collectief 60% zit in meerdere regelingen=> integrale methodiek effectief maken, nodig en bespaart 60% zit in meerdere regelingen=> integrale methodiek effectief maken, nodig en bespaart

Overlap in infrastructuur VNG: factsheet over overlap van infrastructuur stelsels met name VNG: factsheet over overlap van infrastructuur stelsels met name el/beleidsvelden/sociale_zaken/2012/ _fact sheets_samenhang_decentr.pdf el/beleidsvelden/sociale_zaken/2012/ _fact sheets_samenhang_decentr.pdf el/beleidsvelden/sociale_zaken/2012/ _fact sheets_samenhang_decentr.pdf el/beleidsvelden/sociale_zaken/2012/ _fact sheets_samenhang_decentr.pdf ‘Winst door verbinding’ VWS / transitiebureau ‘Winst door verbinding’ VWS / transitiebureau sets/Re-integratie/ /Verkenning-Winst-door- verbinding-def.pdf sets/Re-integratie/ /Verkenning-Winst-door- verbinding-def.pdf sets/Re-integratie/ /Verkenning-Winst-door- verbinding-def.pdf sets/Re-integratie/ /Verkenning-Winst-door- verbinding-def.pdf Divosa visie en website met voorbeelden Divosa visie en website met voorbeelden decentralisaties decentralisaties decentralisaties decentralisaties

Waar ziet men kansen: Inzet WWB-ers in WMO en in de wijk Combinatie van vervoersstromen Wijkgericht werken Echt integraal werken, inclusief integrale diagnose ICT ondersteunt integrale aanpak Dagbesteding / SW / werk projecten / WMO / Corporaties: ruimten / infrastructuur / kennis combineren Social Return breed toepassen bij aanbestedingen, subsidies, samenwerking en stimuleren bij andere partners Sterker beroep doen op eigen kracht: wat kan men zelf?

Beeld kwalitatief Laat in stand, wat goed werkt. Laat in stand, wat goed werkt. Het kan best efficiënter, denk mee. Het kan best efficiënter, denk mee. Begrip voor bezuinigingen, maar ook zorg. Begrip voor bezuinigingen, maar ook zorg. Er zit veel meer ‘eigen kracht’ bij cliënten dan jullie denken, ga die meer benutten. Er zit veel meer ‘eigen kracht’ bij cliënten dan jullie denken, ga die meer benutten : ja, graag: wel met behoud van expertise 1-1-1: ja, graag: wel met behoud van expertise Keep it simple. Keep it simple.

Van belang Sociale zekerheid (Bijstand) Om het activerende karakter van de bijstand te vergroten, geldt de arbeids- en re- integratieplicht en de plicht tot tegenprestatie naar vermogen voortaan voor iedereen. Er zijn geen categoriale ontheffingen meer. Een individuele ontheffing heeft een tijdelijke karakter en betreft alleen de arbeidsverplichting. (korting oplopend in 2014 van € 13 miljoen tot structureel € 95 miljoen). Om het activerende karakter van de bijstand te vergroten, geldt de arbeids- en re- integratieplicht en de plicht tot tegenprestatie naar vermogen voortaan voor iedereen. Er zijn geen categoriale ontheffingen meer. Een individuele ontheffing heeft een tijdelijke karakter en betreft alleen de arbeidsverplichting. (korting oplopend in 2014 van € 13 miljoen tot structureel € 95 miljoen). De Huishouduitkeringstoets wordt ingevoerd per 1 januari De bijstandsuitkering wordt lager naarmate er meer inwonende volwassenen in een huishouden aanwezig zijn. Hier wordt een besparing van € 80 miljoen mee gerealiseerd. De Huishouduitkeringstoets wordt ingevoerd per 1 januari De bijstandsuitkering wordt lager naarmate er meer inwonende volwassenen in een huishouden aanwezig zijn. Hier wordt een besparing van € 80 miljoen mee gerealiseerd. In de WWB wordt vastgelegd dat gemeenten een bijstandsuitkering drie maanden moeten stoppen als de sollicitatieplicht niet wordt nageleefd. In de WWB wordt vastgelegd dat gemeenten een bijstandsuitkering drie maanden moeten stoppen als de sollicitatieplicht niet wordt nageleefd. De individuele bijzondere bijstand voor daadwerkelijk gemaakte kosten wordt verruimd. Extra aandacht is er voor gezinnen met kinderen, werkenden met een laag inkomen en ouderen met een klein pensioen (extra budget van € 80 mln. in 2014 en vanaf 2015 structureel € 100 miljoen). De individuele bijzondere bijstand voor daadwerkelijk gemaakte kosten wordt verruimd. Extra aandacht is er voor gezinnen met kinderen, werkenden met een laag inkomen en ouderen met een klein pensioen (extra budget van € 80 mln. in 2014 en vanaf 2015 structureel € 100 miljoen). Voor 55-plussers die ontslagen worden gaat de inkomensvoorziening voor oudere werklozen (IOW) gelden, zonder partner- of vermogenstoets en met sollicitatieplicht. De IOAW vervalt. Voor 55-plussers die ontslagen worden gaat de inkomensvoorziening voor oudere werklozen (IOW) gelden, zonder partner- of vermogenstoets en met sollicitatieplicht. De IOAW vervalt.

Van belang Zorg Zorg Gemeenten worden geheel verantwoordelijk voor de activiteiten op het gebied van ondersteuning, begeleiding en verzorging. De aanspraken worden beperkt, dienstverlening wordt versoberd en meer gericht op waar ze het hardste nodig is en gaat vallen onder de wet maatschappelijke ondersteuning (WMO). De overheveling gaat gepaard met een efficiencykorting van € 290 miljoen in 2014 oplopend tot structureel € miljoen. Gemeenten worden geheel verantwoordelijk voor de activiteiten op het gebied van ondersteuning, begeleiding en verzorging. De aanspraken worden beperkt, dienstverlening wordt versoberd en meer gericht op waar ze het hardste nodig is en gaat vallen onder de wet maatschappelijke ondersteuning (WMO). De overheveling gaat gepaard met een efficiencykorting van € 290 miljoen in 2014 oplopend tot structureel € miljoen. De aanspraken op huishoudelijke hulp worden vervangen door een maatwerkvoorziening voor degenen die het echt nodig hebben en het niet uit eigen middelen kunnen betalen. Het beroep op de bestaande huishoudelijke hulp in de WMO wordt voor nieuwe cliënten in 2014 beëindigd. Voor bestaande cliënten gaat de maatregel een jaar later in. Gemeenten behouden 25% van het budget voor een maatwerkvoorziening (korting oplopend in 2014 van € 89 miljoen tot structureel € miljoen). De aanspraken op huishoudelijke hulp worden vervangen door een maatwerkvoorziening voor degenen die het echt nodig hebben en het niet uit eigen middelen kunnen betalen. Het beroep op de bestaande huishoudelijke hulp in de WMO wordt voor nieuwe cliënten in 2014 beëindigd. Voor bestaande cliënten gaat de maatregel een jaar later in. Gemeenten behouden 25% van het budget voor een maatwerkvoorziening (korting oplopend in 2014 van € 89 miljoen tot structureel € miljoen). Verplicht hergebruik scootmobiel/rolstoel etc. in de Wmo (korting oplopend in 2015 van € 15 miljoen tot structureel € 50 miljoen). Verplicht hergebruik scootmobiel/rolstoel etc. in de Wmo (korting oplopend in 2015 van € 15 miljoen tot structureel € 50 miljoen). Gemeenten kunnen huishoudelijke dienstverlening aanbieden. Hiervoor komt vanaf 2017 € 100 mln. structureel beschikbaar Gemeenten kunnen huishoudelijke dienstverlening aanbieden. Hiervoor komt vanaf 2017 € 100 mln. structureel beschikbaar

Van belang (vervolg Zorg) Decentralisatie van regelingen als compensatie eigen risico (1), de aftrek specifieke zorgkosten (2) en de wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (3). Hieruit wordt een nieuwe gemeentelijke voorziening gefinancierd met een omvang van € 761 miljoen. Het rijk boekt een bezuiniging in van € miljoen. Decentralisatie van regelingen als compensatie eigen risico (1), de aftrek specifieke zorgkosten (2) en de wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (3). Hieruit wordt een nieuwe gemeentelijke voorziening gefinancierd met een omvang van € 761 miljoen. Het rijk boekt een bezuiniging in van € miljoen. De gemeenten wordt een zeer ruime beleidsvrijheid gegeven met betrekking tot de concrete invulling van deze gedecentraliseerde voorzieningen. De gemeenten wordt een zeer ruime beleidsvrijheid gegeven met betrekking tot de concrete invulling van deze gedecentraliseerde voorzieningen. Decentralisatie van de jeugdzorg in 2015 naar gemeenten. Dit betreffen: de jeugdzorg (1), de gesloten jeugdzorg (2), de jeugd-GGZ (3), de zorg voor lichtverstandelijk gehandicapten jongeren op basis van de AWBZ (4) en de jeugdbescherming en jeugdreclassering (5). Het jeugdzorgbudget wordt additioneel verlaagd met € 150 miljoen (met een ingroei in 2015 en 2016 van € 40 miljoen en € 100 miljoen). Decentralisatie van de jeugdzorg in 2015 naar gemeenten. Dit betreffen: de jeugdzorg (1), de gesloten jeugdzorg (2), de jeugd-GGZ (3), de zorg voor lichtverstandelijk gehandicapten jongeren op basis van de AWBZ (4) en de jeugdbescherming en jeugdreclassering (5). Het jeugdzorgbudget wordt additioneel verlaagd met € 150 miljoen (met een ingroei in 2015 en 2016 van € 40 miljoen en € 100 miljoen). Eén gezin, één plan, één regisseur” is het uitgangspunt bij de decentralisaties in het sociale domein: inzake de participatiewet (1), de algemene wet bijzondere ziektekosten (2), de wet maatschappelijke ondersteuning (3) en de jeugdhulpverlening (4) vergt dit één budget en één verantwoordelijke van overheidszijde. Eén gezin, één plan, één regisseur” is het uitgangspunt bij de decentralisaties in het sociale domein: inzake de participatiewet (1), de algemene wet bijzondere ziektekosten (2), de wet maatschappelijke ondersteuning (3) en de jeugdhulpverlening (4) vergt dit één budget en één verantwoordelijke van overheidszijde. Met gemeenten wil het kabinet bevorderen dat er bij de aanleg van nieuwe wijken voldoende ruimte voor sport en bewegen is. Met gemeenten wil het kabinet bevorderen dat er bij de aanleg van nieuwe wijken voldoende ruimte voor sport en bewegen is.

Tenslotte De invoerdata zijn helder: Participatiewet in 2014, AWBZ en Jeugdhulp in De invoerdata zijn helder: Participatiewet in 2014, AWBZ en Jeugdhulp in De budgetten zijn verder gekort. Jeugdhulp gaat in 2015 over met een korting van 15%, bij AWBZ is het op de meeste onderdelen met 25% gekort, van de re-integratiemiddelen in de participatiewet blijft weinig over en het budget voor hulp in de huishouding wordt 75% gekort. De budgetten zijn verder gekort. Jeugdhulp gaat in 2015 over met een korting van 15%, bij AWBZ is het op de meeste onderdelen met 25% gekort, van de re-integratiemiddelen in de participatiewet blijft weinig over en het budget voor hulp in de huishouding wordt 75% gekort. De gevolgen van de uitspraak dat decentralisaties in principe terecht komen bij gemeenten zijn nog onduidelijk, maar dat er samengewerkt moet worden is helder! De gevolgen van de uitspraak dat decentralisaties in principe terecht komen bij gemeenten zijn nog onduidelijk, maar dat er samengewerkt moet worden is helder! Er kan nog meer veranderen onderweg naar het vaststellen van de wetgeving. Er kan nog meer veranderen onderweg naar het vaststellen van de wetgeving.

PILOT DIEMEN PILOT DIEMEN