Strategische samenwerking G4-GGD NL 16 mei 2011 Jeugd in de kijker Annette Duenk en Guus Krähe Resultaten onderzoek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

René Monnikhof, coördinator Team strategie, provincie Fryslân
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Bouwen aan een nieuwe sociale infrastructuur 27 maart 2014
Rob Boelema (projectleider) Wido Bijlmakers (gemeente Helmond)
De hoeden van Edward de Bono
Integrale Jeugdgezondheidszorg jaar GGD Zeeland
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Presentatie 24 juni 2008 Waarom een oranje huis? De werkprincipes voor de crisisopvang Wat betekent dit in de praktijk? Reacties en vragen.
Vereenvoudiging en flexibilisering van het functiehuis
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Kwaliteit volgens Sportfondsen! Optimale Waarde ® Voor alle belanghebbenden Constante verbetering.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Nationaal Innovatie Event
Loopbaancentrum Zwolle
MBO passend onderwijs
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
: taakgericht & responsive Rein Zijlstra Wethouder, o.a. dienstverlening en ICT.
Utrecht, 11 juni
PLATO™-Intensief- Leadership
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
TPP publiek management 17 oktober 2011
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Integraal, integraler, integraalst? En wat zijn de grenzen?
Mag ik u voorstellen: de nieuwe records manager Casper Molmans.
Een theoretische verkenning
Informatiebijeenkomst
1e gebruikersgroep, 6 januari 2015
Naar een flexibele structuur van processen en rollen
Vitale organisaties = Vitale relaties Rob Kars. Werk maakt gelukkig Geld maakt gelukkig Discriminatie maakt gelukkig Bron: 21 minuten onderzoek 2007.
Vormgeven van de HRM-functie
De ICT-wereld als inspiratie voor innovatie in het onderwijs Eelco Dijkstra Betapartners Amsterdam 12 maart 2015.
Inhoudelijke en procesmatige keuzes declaratieprocessen Eerste werksessie.
Business Coaching 24, 25 September 2014 Xxx Oktober 2014 Pim van der Horst, Adviseur Resultaat op maat voor ondernemers © 2014 MeerMKB VERTROUWELIJK.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Verkennende Impactanalyse Cees van Westrenen
Centrummanagement in Leudal? Onze ervaringen in Panningen! 17 november 2014 Ger de Vlieger Jan Bouten.
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
1 Brede school in Warmond: samenwerken
30 mei 2016 Transitie jeugdzorg, sturing gemeente, bijdrage GGD Paul vd velpen Directeur GGD Amsterdam.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Hoe Agile bent u? Hoe Agile kunt u zijn?
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
Herijking (beleidsregels) brede welzijnswerk presentatie raad 16 september 2009 Michel Visser, afdelingshoofd Samenleving - dienst Beleid.
Decentraal roosteren binnen een zelfsturende organisatie Praktijknetwerk arbeidstijden en roosteren
‘Het IKC: wat worden kinderen, ouders en medewerkers daar wijzer van?’ Margriet Hofstee, Kinderopvang Zonnekinderen.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg

Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Jeugdgezondheidszorg 0-19
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
POSITIE VAN DE GGD - SPEERPUNTEN - Terugduwen en toeleiden. - Samenwerken in de wijk. - Coördinator in de ketens. - Informatie is je kracht.
De transformatie in de praktijk
Werkgevers wendbaar aan de slag
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Samenwerken in de wijk Voorstellen 4 april 2018
De collectieve ambitie
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Basistekst : Talentontwikkeling
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Hogeschool Rotterdam “teams aan zet” 9 mei 2019
Leiderschapsontwikkeling
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

Strategische samenwerking G4-GGD NL 16 mei 2011 Jeugd in de kijker Annette Duenk en Guus Krähe Resultaten onderzoek

Opzet onderzoek Resultaten onderzoek De vragen en de antwoorden Bijzondere uitspraken Jeugd in de kijker

Opzet onderzoek

1.Hoe ziet de JGZ/GGD er uit in 2015? 2.Wat betekent dat voor de organisatiestructuur van de GGD? 3.Wat betekent dit voor de organisatiestrategie (rollen? 4.Wat betekent het voor de managementstijl? 5.Wat zegt dat over de vaardigheden van het personeel? 6.Wat betekent dat voor het personeelsbestand en voor het selectiebeleid? 7.Wat zijn de gevolgen voor het budget, de ICT en overige middelen en wat moet er gebeuren op deze terreinen? 8.Wat betekent al het voorgaande voor de cultuur van de GGD / de organisatie? De vragen. Wat betekent al het voorgaande voor de cultuur van de GGD / de organisatie. Welke stappen?

Resultaten

1.Hoe ziet de JGZ/GGD er uit in 2015? -Wijkgericht werken -Vraaggericht werken -Jeugdarts als poort tot zwaardere zorg 2.Wat betekent dat voor de organisatiestructuur van de GGD? -Decentraal georganiseerd -Samenwerken met ketenpartners -Flexibele organisatiestructuur De vragen. Wat betekent al het voorgaande voor de cultuur van de GGD / de organisatie. Welke stappen?

3.Wat betekent dit voor de organisatiestrategie (rollen)? -Investeren in gemeenten / aantonen toegevoegde waarde -Integraler werken en op maat -Pilots en proeftuinen 4.Wat betekent het voor de managementstijl? -Leren loslaten en vertrouwen -Sturen op hoofdlijnen -Meer samenwerking opzoeken De vragen. Wat betekent al het voorgaande voor de cultuur van de GGD / de organisatie. Welke stappen?

5.Wat zegt dat over de vaardigheden van het personeel? -Gebiedsgericht en vraaggericht werken. -Andere mindset nodig. -Professioneel assertief. -Politieke antennes nodig. 6.Wat betekent dat voor het personeelsbestand en voor het selectiebeleid? -Weinig beweging dus geen selectiebeleid -Minder managers De vragen. Wat betekent al het voorgaande voor de cultuur van de GGD / de organisatie. Welke stappen?

7.Wat zijn de gevolgen voor het budget, de ICT en overige middelen en wat moet er gebeuren op deze terreinen? -Voor jeugdbeleid meer geld. -Vooral met budgetten schuiven. -Gezamenlijk automatiseringssysteem. -Meer informatie via internet beschikbaar. 8.Wat betekent al het voorgaande voor de cultuur van de GGD / de organisatie? -Van familiecultuur naar meer ondernemerscultuur. -Weinig verloop / doorstroom naar flexibilisering. -Meer naar buiten en hands-on. De vragen. Wat betekent al het voorgaande voor de cultuur van de GGD / de organisatie. Welke stappen?

JGZ krijgt 3 hoofdfuncties: terugduwen, direct helpen, doorverwijzen/toeleiden. Afschaffen van alles wat professionals risicomijdend maakt en disfunctioneel. Medewerkers in positie zetten = professioneel assertief in zelfsturende teams. Management moet vertrouwen, heeft innovatiekracht, visie en leiderschap nodig GGD: van stabiele mammoettanker naar ‘vloot van kleine bootjes’. Gemeente en GGD hebben vaak een haat-liefde verhouding: de GGD is een kreng, maar wel ons kreng! Gemeente vraagt, GGD draait…en gaat het DOEN! Bijzondere uitspraken