3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
BattleBots The school battle.
Ondernemend Onderwijs in de regio. De droom in 2011: Onderwijs, bedrijfsleven en andere partners geven ondernemend onderwijs vorm en voeren dit gezamenlijk.
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Werkveldconferentie maart 2006
De weg naar de competente docent
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Voortgangstoets. Doelstellingen Kennismaken met de voortgangstoets De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets bij.
Workshop Onderzoeksontwerp
Studietaak De studietaak staat centraal
Peter Cras, april 2007 Begrijp jij het nog? Presentatie over competenties en kwalificaties voor bestuurders en andere “simpele zielen” Peter Cras, april.
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Landbouwbreed Floracollege.
GKC-project Ruggengraat
Intersectoraal Klas 3.
Welkom.
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Competentiegericht leren vmbo
moderniseren van het curriculum.
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Honoursonderwijs in HBO
DU Metadatering, NIOC, 18 april 2007 DU Metadatering Roel Bakker (gebaseerd op de presentatie van Jos Loonen en Frens Vonken, NIOC congres,18 april 2007)
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Mijn opleidingsbeeld.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Het 4C/ID model: Geknipt voor een kappersopleiding Wendy Kicken.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Praktijkervaring en reflectie
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Studieloopbaancoaching
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
CONFERENTIE ‘4Cyourway’ CONFERENTIE ‘4Cyourway’ 4C Onderwijskolomspel 4C Onderwijskolomspel (introductiespel) (introductiespel) Workshop 16 december 2008.
Het Resultaat: Een transparante competentietaal foresee your way 'foresee’ competenties ‘four’ onderwijsniveaus ‘four’ context criteria.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Competentieprofiel CMD
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
4C your way CONFERENTIE 16 Dec. 2008, Wageningen Competenties waarderen en perspectieven om door te leren Welkom.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Competentie gericht onderwijs
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Welkom op het Saenredam College
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Academie voor Bouw & Infra
Transcript van de presentatie:

3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH

3 * C Voorstellen: Wiggele Oosterhoff Ruggengraat --- MBO-HBO Stuurgroep Comp. Gericht Onderwijs --- CAH Doorlopend Leren --- MBO-HBO

3 * C Inhoud presentatie --- chronologisch: 1.Onderwijsvisie CGO van CAH 2.Competentiegericht curriculum (1) 3.Competenties  Ervaringen --- verbeterpunten 4. CAH-compenties 5. Competentiegericht curriculum (2)  Ervaringen 6. Nieuwe actiepunten 7. Vragen / discussie (/ stellingen)

Onderwijsvisie CGO van CAH Visie: Een nieuwe koers, 2005 Competentie: “Het vermogen om op basis van aanwezige kennis, vaardigheden en houdingen in een kenmerkende beroepssituatie effectief te presteren en gemaakte keuzen te verantwoorden en daarop te reflecteren.”

Onderwijsvisie CGO van CAH Visie: Een nieuwe koers, 2005 DOEN = WETEN + KUNNEN + WILLEN + ZIJN WETEN:kennisleerlijn KUNNEN:vaardighedenleerlijn WILLEN:persoonlijke leerlijn DOEN & ZIJN:integrale leerlijn

Onderwijsvisie CGO van CAH Visie: Een nieuwe koers, 2005 Inhoud: Toetsvisie Rol van de student Curriculum Taak van de docent Faciliteiten

Competentiegericht curriculum (1) = oude matrix CompetentiesBeroepstaken Domein-comp. Major-comp. Dublin-descriptor … Analyseren agroketens Marktonderzoek en marketing Startende ondernemer Praktijkonderzoek uitvoeren

Competenties Competenties: opleidingscompetenties, HBO-kernkwalificaties, domein-competenties, majorcompetenties, Dublin-descriptoren, generieke competenties, vakcompetenties, gedrags-competenties, burgerschapscompetenties, specifieke CAH-competenties, …

Ervaringen 1. Verschillende sets competentiebeschrijvingen (verschillende definities, beelden) Gevoel: veel papier maar geen goed onderwijs… 2. Mentoren moeite met begeleiden competentie- ontwikkeling. 3. Studenten en docenten zien door de bomen het bos niet!

CAH - competenties (1) Verbetering: 1. Vereenvoudiging van competentie (-beschrijvingen) 2. Aansluiten bij MBO-systematiek (Ruggengraat), in verband met doorlopend leren (MBO-instroom) Maar … ! wel aansluiten, maar met minder competenties (ca. 10)

CAH – competenties (2) 10 algemene CAH-competenties: 8 SHL-clusters 2 specifieke CAH-competenties

CAH – competenties (3) 10 algemene CAH-competenties: 1. Leiding geven 6. Organiseren 2. Samenwerken 7. Zelfsturen 3. Presenteren 8. Ondernemen 4. Onderzoeken 9. Duurzaam handelen 5. Innoveren 10. Globaliseren

CAH – competenties (4) Voorbeeld van aansluiting: MBO (SHL):SHL-cluster: beslissen en activiteiten initiërenleiding geven en aansturenbeslissen begeleiden  CAH-competentie = leiding geven

CAH – competenties (5) Competentie-niveaus: 3 niveaus: 1. eind propedeuse (niv.IV MBO) = jaar 11 keer 2. eind hoofdfase = jaar 2 en 32 keer 3. eind afstudeerfase = jaar 42 keer

CAH – competenties (6) Competentie-niveaus: geen nieuwe beschrijvingen, beschrijving is eindniveau Maar: ontwikkeling m.b.v. groei-indicatoren van Ruggengraat Verantwoordelijkheid: rol, verantwoordelijkheid, zelfstandigheid Reikwijdte: publiek, tijdshorizon Complexiteit: werk, procedures, kennis en inzicht Transfer: onzekerheid, veranderen, bereik

CAH- competenties (7) Per competentie zijn (3-4) groei-indicatoren gekozen. Per groei-indicator is niveau beschreven.  woorden, vocabulaire Voorbeelden van groei: aspect tijd bij ondernemen (tactisch, strategisch) aspect publiek bij presenteren (klasgenoten, oppositie)  Hier moeten docenten het mee doen!

Competentiegericht curriculum (2) = nieuwe matrix CAH-competentiesBeroepstaken 1. Leiding geven 2. Samen- werken 3. Presen- teren … Analyseren agroketens Marktonderzoek en marketing Startende ondernemer Praktijkonderzoek uitvoeren

Ervaringen Studenten: Zien door (10) bomen het bos weer! Docenten: Zien door (10) bomen het bos weer! Wel/niet lastig om competentieniveau te “pakken” Werkveld / bedrijven: (h) Erkennen competenties (2 specifieke CAH-comp.) Voorbeelden: werkveldcie., Agrojobs

Nieuwe actiepunten (1) 1.Dezelfde set competenties voor doorlopend leren – BSc-MSc? - Project Daphne: ondernemerschap op MSc-niveau  Competentiebeschrijvingen : enige aanpassing nodig

Nieuwe actiepunten (2) 2. Dezelfde set competenties voor CAH-personee1 - project Personeelsmanagement: beoordelen  10 CAH-competenties: goed bruikbaar  3 specifieke competenties voor iedereen - zelfsturen - duurzaam handelen - globaliseren

Nieuwe actiepunten (3) 3. CAH-competenties verwerken in modulen / beroepstaken  Implementeren van competentiematrix  Beschrijven van “Body of Knowlegde and Skills’ (BOKS) per major

Nieuwe actiepunten (4) 4. Belangstelling van bedrijven voor CAH-competenties  Waardering / erkenning  Aansluiten op / met HRM (levenlang leren)

3 * C Werken met competenties: houd het eenvoudig, want het kan simpel dan is het ook werkbaar en zelfs leuk!

3 * C Bedankt voor uw aandacht! Wiggele Oosterhoff Tel –

3 * C Vragen?

3 * C Stelling 1: Waarnemen van gedrag levert meer onderwijsrendement dan meten van competenties.

3 * C Stelling 2: Studenten komen op school om te leren en niet om voortdurend te worden getoetst. Besteed dus meer tijd aan het geven van goede feedback in plaats van voortdurend het meten van prestaties.