3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH
3 * C Voorstellen: Wiggele Oosterhoff Ruggengraat --- MBO-HBO Stuurgroep Comp. Gericht Onderwijs --- CAH Doorlopend Leren --- MBO-HBO
3 * C Inhoud presentatie --- chronologisch: 1.Onderwijsvisie CGO van CAH 2.Competentiegericht curriculum (1) 3.Competenties Ervaringen --- verbeterpunten 4. CAH-compenties 5. Competentiegericht curriculum (2) Ervaringen 6. Nieuwe actiepunten 7. Vragen / discussie (/ stellingen)
Onderwijsvisie CGO van CAH Visie: Een nieuwe koers, 2005 Competentie: “Het vermogen om op basis van aanwezige kennis, vaardigheden en houdingen in een kenmerkende beroepssituatie effectief te presteren en gemaakte keuzen te verantwoorden en daarop te reflecteren.”
Onderwijsvisie CGO van CAH Visie: Een nieuwe koers, 2005 DOEN = WETEN + KUNNEN + WILLEN + ZIJN WETEN:kennisleerlijn KUNNEN:vaardighedenleerlijn WILLEN:persoonlijke leerlijn DOEN & ZIJN:integrale leerlijn
Onderwijsvisie CGO van CAH Visie: Een nieuwe koers, 2005 Inhoud: Toetsvisie Rol van de student Curriculum Taak van de docent Faciliteiten
Competentiegericht curriculum (1) = oude matrix CompetentiesBeroepstaken Domein-comp. Major-comp. Dublin-descriptor … Analyseren agroketens Marktonderzoek en marketing Startende ondernemer Praktijkonderzoek uitvoeren
Competenties Competenties: opleidingscompetenties, HBO-kernkwalificaties, domein-competenties, majorcompetenties, Dublin-descriptoren, generieke competenties, vakcompetenties, gedrags-competenties, burgerschapscompetenties, specifieke CAH-competenties, …
Ervaringen 1. Verschillende sets competentiebeschrijvingen (verschillende definities, beelden) Gevoel: veel papier maar geen goed onderwijs… 2. Mentoren moeite met begeleiden competentie- ontwikkeling. 3. Studenten en docenten zien door de bomen het bos niet!
CAH - competenties (1) Verbetering: 1. Vereenvoudiging van competentie (-beschrijvingen) 2. Aansluiten bij MBO-systematiek (Ruggengraat), in verband met doorlopend leren (MBO-instroom) Maar … ! wel aansluiten, maar met minder competenties (ca. 10)
CAH – competenties (2) 10 algemene CAH-competenties: 8 SHL-clusters 2 specifieke CAH-competenties
CAH – competenties (3) 10 algemene CAH-competenties: 1. Leiding geven 6. Organiseren 2. Samenwerken 7. Zelfsturen 3. Presenteren 8. Ondernemen 4. Onderzoeken 9. Duurzaam handelen 5. Innoveren 10. Globaliseren
CAH – competenties (4) Voorbeeld van aansluiting: MBO (SHL):SHL-cluster: beslissen en activiteiten initiërenleiding geven en aansturenbeslissen begeleiden CAH-competentie = leiding geven
CAH – competenties (5) Competentie-niveaus: 3 niveaus: 1. eind propedeuse (niv.IV MBO) = jaar 11 keer 2. eind hoofdfase = jaar 2 en 32 keer 3. eind afstudeerfase = jaar 42 keer
CAH – competenties (6) Competentie-niveaus: geen nieuwe beschrijvingen, beschrijving is eindniveau Maar: ontwikkeling m.b.v. groei-indicatoren van Ruggengraat Verantwoordelijkheid: rol, verantwoordelijkheid, zelfstandigheid Reikwijdte: publiek, tijdshorizon Complexiteit: werk, procedures, kennis en inzicht Transfer: onzekerheid, veranderen, bereik
CAH- competenties (7) Per competentie zijn (3-4) groei-indicatoren gekozen. Per groei-indicator is niveau beschreven. woorden, vocabulaire Voorbeelden van groei: aspect tijd bij ondernemen (tactisch, strategisch) aspect publiek bij presenteren (klasgenoten, oppositie) Hier moeten docenten het mee doen!
Competentiegericht curriculum (2) = nieuwe matrix CAH-competentiesBeroepstaken 1. Leiding geven 2. Samen- werken 3. Presen- teren … Analyseren agroketens Marktonderzoek en marketing Startende ondernemer Praktijkonderzoek uitvoeren
Ervaringen Studenten: Zien door (10) bomen het bos weer! Docenten: Zien door (10) bomen het bos weer! Wel/niet lastig om competentieniveau te “pakken” Werkveld / bedrijven: (h) Erkennen competenties (2 specifieke CAH-comp.) Voorbeelden: werkveldcie., Agrojobs
Nieuwe actiepunten (1) 1.Dezelfde set competenties voor doorlopend leren – BSc-MSc? - Project Daphne: ondernemerschap op MSc-niveau Competentiebeschrijvingen : enige aanpassing nodig
Nieuwe actiepunten (2) 2. Dezelfde set competenties voor CAH-personee1 - project Personeelsmanagement: beoordelen 10 CAH-competenties: goed bruikbaar 3 specifieke competenties voor iedereen - zelfsturen - duurzaam handelen - globaliseren
Nieuwe actiepunten (3) 3. CAH-competenties verwerken in modulen / beroepstaken Implementeren van competentiematrix Beschrijven van “Body of Knowlegde and Skills’ (BOKS) per major
Nieuwe actiepunten (4) 4. Belangstelling van bedrijven voor CAH-competenties Waardering / erkenning Aansluiten op / met HRM (levenlang leren)
3 * C Werken met competenties: houd het eenvoudig, want het kan simpel dan is het ook werkbaar en zelfs leuk!
3 * C Bedankt voor uw aandacht! Wiggele Oosterhoff Tel –
3 * C Vragen?
3 * C Stelling 1: Waarnemen van gedrag levert meer onderwijsrendement dan meten van competenties.
3 * C Stelling 2: Studenten komen op school om te leren en niet om voortdurend te worden getoetst. Besteed dus meer tijd aan het geven van goede feedback in plaats van voortdurend het meten van prestaties.