Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis, kwalificaties en talent Tornak partner ) ( ( Mieke Posthumus NSCU Bestuurslid Organiseren van het Leren
Leren in het dagelijks werken: het moet anders Leren op fysieke dagen onder spanning.. Open trainingen …. geloof in effect ervan vermindert.. We hebben geen tijd meer… We kunnen bijna nooit allemaal tegelijk.. Deelnemers maken hun keuzes.. Deelnemers kunnen elkaar meer en meer onderwijzen (niet van toepassing op vaardigheden….) Op mijn tijd..……… Ik wil het …short, sharp and shocking.. Aantal bronnen voor leren is continu.… Het moet effect hebben om de verbetering van ons werkproces – meteen iets opleveren.. We kennen nu de modellen wel… Generaties leren verschillend.. ……….. 70% van het leren vindt plaats..…
Ontwikkelingen Kosten – efficiency - rendementsdruk Professionals moeten meer en meer hun kwalificaties aantoonbaar maken Meer en meer werken we in allianties/ samenwerkingsconstructies - professionals Projecten / produkten complexer – ze vereisen meer vakmanschap en meer zelf verantwoordelijkheid van professionals Back to basic toon – leren moet direct resultaat voor het primair proces opleveren Veranderingen ‘duikelen’ over elkaar heen We hebben geen tijd meer … tegelijkertijd neemt de noodzaak tot reflecteren toe
4 Leeractiviteiten binnen een omgeving Leerateliers en overleggen gericht op het oplossen van vraagstukken (innovatieleren) Individuele leerlijnen en loopbaanpaden gericht op: -Competenties (functiegericht) -Persoonlijke ontwikkeling Leerwerktrajecten gericht op kennis delen en samenwerken t.b.v verbeteren Going Concern borgen
Photo by redfriday - Creative Commons Attribution-ShareAlike License with Haiku Deck
Van.....naar..... VanNaar Blokken en ModulesGespreid in de tijd (leren voor- tussen en na) Formeel lerenInformeel leren Een los aanbodLeerlijnen en permanent leren U – leren / klassikaal invloed social media – beeld Consumerend Docent ontwerpt Docent wordt geëvalueerd Docent en cursusgroep geeft feedback Producerend druk op eigen verantwoordelijkheid Deelnemer ontwerpt Deelnemer wordt geëvalueerd en maakt aantoonbaar Deelnemer creëert eigen feedback Deelnemer staat centraalWerksysteem betrokken Iedereen hetzelfdePersoonlijke leerroutes Individueel lerenIndividueel en organisatieleren ……
Krachtige leerwerkomgevingen Mindset moet zijn: professional wat doe jij aantoonbaar aan de versterking van je vak - ook moet dit in de performance gesprekken een plek krijgen en in de wijze hoe binnen een organisatie de trainers/ uitvoerders de trainingen geven. Vaak gebeurt dit toch nog in de vorm van 'voor de klas' of met werkvormen die daar niet toe stimuleren. Dit vereist: 1.Denken in voor elke functie, rol en in elk overleg 2.Een ander ontwerp voor je Academie 3.Veranderende rol voor de lerende, de trainer en de leidinggevenden en het ontwerp 4.Leren met aantoonbaar rendement – het moet direct iets opleveren (Learning Analytics)(borgen van leerwerkinspanningen) 5.Organisatieleren (o.a. integratie met kennismanagement – HR (performance) )
Online leeromgeving: alles op je eigen dashboard, incl. leerstores Portfolio Kennisdeling: blog/ bibliotheek, Leerlijn informatie: voorbereiding…
Leervragen in organisaties hebben betrekking op: % kennis en vaardigheden (competenties) % organisatievraagstukken (werkprocessen/werkcontext)
Leren in organisaties Individueel leren Organisatie leren Individuele bekwaamheidcollectieve bekwaamheid Informeel lerenWerkproces verbeterenInnovatie Kennis overdrachtKennis delenKennis creëren vakgericht functiegericht pers.ontwikkeling docenten en trainers werkproces is het uitgangspunt (samenwerken, implementeren, verbeteren) procesbegeleiders en inhoudsdeskundigen oplossingen voor vraagstukken facilitatoren tbv: Persoonlijk functioneren Talentontwikkeling Loopbaan/employability tbv: Vernieuwen organisatie P ersoneel O rganisatie Opleiding & training Kennis verzamelen aantoonbaar maken van kwaliteiten (digitaal) portfolio tbv: Verbeteren Going Concern ©
Organisatieleren & individueel leren Werkproces/werkcontext Rollen, taken, verantwoordelijkheden Benodigde competenties (kennis, vaardigheden, houding/gedrag Wat betekent dit voor mij? Individuele leerroute Organisatieleren multidisciplinair Individueel leren Wat betekent dit voor ons? Collectieve leerroute ©
Individueel bekwame medewerkers zijn niet per definitie collectief bekwaam!
Leren is meer dan opleiden alleen! Kennis overdracht Kennis delen Kennis creëren