Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Professioneel sturen.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Anders Denken = Anders Doen! VERNIEUWEND ONDERNEMEN EN NETWERKEN “New roads towards the Labour Market: web based employment services of the JobCreator”
Ouders en Kinderen Centraal
Handen uit de mouwen met Action Learning in
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Werk-privé balans.
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
40 uur 2e semester eerste leerjaar
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
AISHE training Auditor vaardigheden 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Opleidingskunde: Leren in teams en Kennisproductiviteit
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Competentiegericht leren én organiseren (Beroeps)onderwijs in 2010; over de gevolgen van het nieuwe leren voor de school en het bestel Inleiding door Leo.
Beoordelen in de zorg lonend?. Programma OnderzoeksopzetOnderzoeksopzet OnderzoeksverantwoordingOnderzoeksverantwoording OnderzoeksresultatenOnderzoeksresultaten.
Voortgangsgesprek fase 1
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
ERVARINGEN UIT DE PRAKTIJK
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Communicatie en begeleiding
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
1.Snelle veranderingen in de zorg vereisen continu leren.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Leren op de werkplek Mári van Beers 14 maart 2013.
"Zorgen dat leren werkt: het E-model“ 19 APRIL 2016 'S-HERTOGENBOSCH.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
©Van Weert + Partners, 2005 Leergang CMS Exclusief voor VGN leden Van Weert + Partners Najaar 2005.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Veranderingen en verbeteringen in het primaire werkproces realiseren. Korte omschrijving.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
PERSPECTIEF 2020 STARTDAGEN LERENDE NETWERKEN 3 PERSPECTIEVEN 7 THEMA’S SITUERING.
Hoe leren professionals?
Professionalisering Sociaal Werk
Flexibiliteit als activiteit
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
De Wever Zorg Innovatie Centra
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
bij kwaliteit en outcome
Gepersonaliseerd leren
Leiding geven aan school ontwikkeling
Werkgevers wendbaar aan de slag
Zelfevaluatie Raad van Toezicht
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Samenwerken en communicatie
Return On I…. Bestaat sinds We doen al tijdje mee
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Heb jij ballen voor scrummen?
Leiderschapsontwikkeling
The Future Teacher 3.0.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis, kwalificaties en talent Tornak partner ) ( ( Mieke Posthumus NSCU Bestuurslid Organiseren van het Leren

Leren in het dagelijks werken: het moet anders Leren op fysieke dagen onder spanning.. Open trainingen …. geloof in effect ervan vermindert.. We hebben geen tijd meer… We kunnen bijna nooit allemaal tegelijk.. Deelnemers maken hun keuzes.. Deelnemers kunnen elkaar meer en meer onderwijzen (niet van toepassing op vaardigheden….) Op mijn tijd..……… Ik wil het …short, sharp and shocking.. Aantal bronnen voor leren is continu.… Het moet effect hebben om de verbetering van ons werkproces – meteen iets opleveren.. We kennen nu de modellen wel… Generaties leren verschillend.. ……….. 70% van het leren vindt plaats..…

Ontwikkelingen Kosten – efficiency - rendementsdruk Professionals moeten meer en meer hun kwalificaties aantoonbaar maken Meer en meer werken we in allianties/ samenwerkingsconstructies - professionals Projecten / produkten complexer – ze vereisen meer vakmanschap en meer zelf verantwoordelijkheid van professionals Back to basic toon – leren moet direct resultaat voor het primair proces opleveren Veranderingen ‘duikelen’ over elkaar heen We hebben geen tijd meer … tegelijkertijd neemt de noodzaak tot reflecteren toe

4 Leeractiviteiten binnen een omgeving Leerateliers en overleggen gericht op het oplossen van vraagstukken (innovatieleren) Individuele leerlijnen en loopbaanpaden gericht op: -Competenties (functiegericht) -Persoonlijke ontwikkeling Leerwerktrajecten gericht op kennis delen en samenwerken t.b.v verbeteren Going Concern borgen

Photo by redfriday - Creative Commons Attribution-ShareAlike License with Haiku Deck

Van.....naar..... VanNaar Blokken en ModulesGespreid in de tijd (leren voor- tussen en na) Formeel lerenInformeel leren Een los aanbodLeerlijnen en permanent leren U – leren / klassikaal invloed social media – beeld Consumerend Docent ontwerpt Docent wordt geëvalueerd Docent en cursusgroep geeft feedback Producerend druk op eigen verantwoordelijkheid Deelnemer ontwerpt Deelnemer wordt geëvalueerd en maakt aantoonbaar Deelnemer creëert eigen feedback Deelnemer staat centraalWerksysteem betrokken Iedereen hetzelfdePersoonlijke leerroutes Individueel lerenIndividueel en organisatieleren ……

Krachtige leerwerkomgevingen Mindset moet zijn: professional wat doe jij aantoonbaar aan de versterking van je vak - ook moet dit in de performance gesprekken een plek krijgen en in de wijze hoe binnen een organisatie de trainers/ uitvoerders de trainingen geven. Vaak gebeurt dit toch nog in de vorm van 'voor de klas' of met werkvormen die daar niet toe stimuleren. Dit vereist: 1.Denken in voor elke functie, rol en in elk overleg 2.Een ander ontwerp voor je Academie 3.Veranderende rol voor de lerende, de trainer en de leidinggevenden en het ontwerp 4.Leren met aantoonbaar rendement – het moet direct iets opleveren (Learning Analytics)(borgen van leerwerkinspanningen) 5.Organisatieleren (o.a. integratie met kennismanagement – HR (performance) )

Online leeromgeving: alles op je eigen dashboard, incl. leerstores Portfolio Kennisdeling: blog/ bibliotheek, Leerlijn informatie: voorbereiding…

Leervragen in organisaties hebben betrekking op: % kennis en vaardigheden (competenties) % organisatievraagstukken (werkprocessen/werkcontext)

Leren in organisaties Individueel leren Organisatie leren Individuele bekwaamheidcollectieve bekwaamheid Informeel lerenWerkproces verbeterenInnovatie Kennis overdrachtKennis delenKennis creëren vakgericht functiegericht pers.ontwikkeling docenten en trainers werkproces is het uitgangspunt (samenwerken, implementeren, verbeteren) procesbegeleiders en inhoudsdeskundigen oplossingen voor vraagstukken facilitatoren tbv: Persoonlijk functioneren Talentontwikkeling Loopbaan/employability tbv: Vernieuwen organisatie P ersoneel O rganisatie Opleiding & training Kennis verzamelen aantoonbaar maken van kwaliteiten (digitaal) portfolio tbv: Verbeteren Going Concern ©

Organisatieleren & individueel leren Werkproces/werkcontext Rollen, taken, verantwoordelijkheden Benodigde competenties (kennis, vaardigheden, houding/gedrag Wat betekent dit voor mij? Individuele leerroute Organisatieleren multidisciplinair Individueel leren Wat betekent dit voor ons? Collectieve leerroute ©

Individueel bekwame medewerkers zijn niet per definitie collectief bekwaam!

Leren is meer dan opleiden alleen! Kennis overdracht Kennis delen Kennis creëren