Welkom op scholingsdag Nieuw opleidingsplan en Kennistoets 11 maart 2016 Vrije Universiteit Amsterdam Martin Smalbrugge, hoofd opleiding GERION-VUmc.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Op koers met het Zelfmanagementkompas
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
De nieuwe werkelijkheid
De Huisartsopleiding in Nederland
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Hogescholen in Dialoog
Integrale toetsing bij Mondzorgkunde
Triage instrument Revalidatiezorg
Gepersonaliseerd leren
E-learning module Palliatieve zorg
ICTB/NB Projectmanagement.
Afstudeerkringen Supply Chain Management 14 oktober 2005.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
ONDERSTEUNEN BIJ OPDRACHTEN Hoe doe je dat als opleider?
Leren dienstdoen op de huisartsen post AIOS deel, leren dienstdoen op de Hap HAO deel, begeleiden Aios op Hap Taakverdeling Aios, Hao, Hap, Wetten en regels.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Deskundigheidsbevordering palliatieve zorg
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Diseasemanagement programma psychotische stoornissen 12 april 2011 Vera van Stiphout.
Optimale Parkinsonzorg
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Welkom.
moderniseren van het curriculum.
Naam workshopbegeleider
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Werkveldconferentie 13 november 2014
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Mark Manders. Oriënteren & Categoriseren Consensus Verdelen begrippen Werkgroepen maken Uitleg opdracht Vandaag.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Welkom op de informatieavond van bs Groene Vallei
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Bram Jacobs vicevoorzitter LVAG, aios Neurologie.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Welkom Acadin Conferentie. Programma uur Woord van welkom uur Ontwikkelingen Acadin (techniek en inhoud) uur Pauze met koffie en thee.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Netwerk OTO 13 maart Themadag ‘Samen beter voorbereid’
De praktijk van het bekwaamverklaren
Studieloopbaanbegeleiding
Begeleiding bij Werkplekleren
Marjolein van de Pol. , J. Lagro, C. Fluit, M. OldeRikkert, A
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
RUG-NETWERK regio Heerhugowaard
Werken met de nieuwe beoordelingsformulieren bij het assessment startbekwaam Hannah Wielenga 26 mei 2015.
MMV flitstraining: Implementatie online course
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Startblokken vanaf 0 ! Ontwikkelingsgericht werken
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Welkom op scholingsdag Nieuw opleidingsplan en Kennistoets 11 maart 2016 Vrije Universiteit Amsterdam Martin Smalbrugge, hoofd opleiding GERION-VUmc

Kent u het nog…..? Scholingsdag voor opleiders en docenten, 11 maart 20162

iPMO2 De ‘i’ van … De P van … De M van … De O van … De 2 van nog een O van … Scholingsdag voor opleiders en docenten, 11 maart 20163

4 Doelen kennis delen over belangrijkste vernieuwingen in de opleiding: Kenmerkende Beroepssituaties (KBS) en beroepsactiviteiten verkenning: wat betekent dit voor mijn rol als opleider/docent? verzamelen wensen en vragen (FAQ vanaf medio april) benoemen wat nodig is: tzt materialen of scholing etc kennistoets zelf ervaren workshop Actieve werkvormen voor GW-docenten NB na vandaag vragen over iPMO2:

Scholingsdag voor opleiders en docenten, 11 maart Organisatoren (disclosure) Landelijke projectgroep implementatie nieuwe opleidingsplan (iPMO2): Martin Smalbrugge, hoofd Gerion/VUMC Michelle Kromhout, adj.hoofd LUMC en projectleider kennistoets Natasja Looman, GW-docent VOSON Peronneke Slaats, opleider/kaderarts KOO Renée van der Leeuw, AIOS Hanneke Hoekstra, onderwijskundige Kristin ten Have, projectmedewerker Corinne de Ruiter, projectleider SOON Mariska Gerrits, secretaresse vandaag ook Dries Hettinga (SOON-directeur) en Eveline Muller

Scholingsdag voor opleiders en docenten, 11 maart Wie actief voor iPMO2 + welk resultaat (medio 2016)? iPMO2-projectgroep: o eindtermen en kernlijst kennisbronnen o advies indeling basis/vervolgfase o update toetsplan-/boek, eportfolio, LWP o kwaliteitswensen leeromgeving o advies scholing docenten/opleiders (en evt landelijke organisatie) iPMO2-WG: Toetsen & beoordelen: advies toetsplan-/boek+eportfolio iPMO2-WG: Kwaliteit leeromgeving: advies leeromgeving Instituutswerkgroepen: o vormgeving cursorisch onderwijs basisfase o.b.v. eindtermen o scholing docenten en opleiders

Scholingsdag voor opleiders en docenten, 11 maart Programma Welkom door Martin Smalbrugge, hoofd GERION/VUMC 10.10Starten met beroepsactiviteiten en KBS in de opleidingspraktijk, door opleider Peronneke Slaats 10.30Interactieve workshop iPMO2 in subgroepen 12.00Lunch in restaurant 12.45Workshop Actieve werkvormen voor GW-docenten (tot uur) Kennistoets (eindtijd uiterlijk uur) Aansluitend: Borrel, napraten, netwerken

Scholingsdag voor opleiders en docenten, 11 maart Kennistoets 105 vragen Over 20 richtlijnen/handreikingen Minimaal 1 uur, maximaal 3 uur de tijd Bent u klaar dan kunt u naar de borrel! U krijgt meteen feedback in % antwoorden goed Workshop voor GW-docenten Inspiratie opdoen met activerende werkvormen Bellevue gebouw, Zaal BV-1H17, 1e verdieping Ochtendworkshop iPMO2 6 subgroepen uitwisseling opleiden o.b.v. beroepsactiviteiten in KBS

De Boelelaan !!! WEGWIJZER !!! Scholingsdag Opleidingsplan en kennistoets/workshop PROGRAMMA 11 maart 2016 Zaal HG 12 A 00, 12 e etage 10.00Plenaire opening door Martin Smalbrugge 10.10Presentatie door Peronneke Slaats Verschillende zalen in Hoofdgebouw 10.30Workshop in subgroepen Restaurant Begane grond 12.00LUNCH BelleVU, 1 e etage, BV-1H Workshop voor GW-docenten door Lia Bijkerk of Tentamenhal TenT, blauwe barakken 13.00Kennistoets Tot slot in The Basket: BORREL! En tekenen voor accreditatie!

'Starten met beroepsactiviteiten en KBS in de opleidingspraktijk' Peronneke Slaats Kaderarts opleiden Zorggroep Elde Lid iPMO2-project en werkgroepen 11 maart 2016

Het waarom, het wat en het hoe Beroepsactiviteiten en KBS Waarom ontwikkelingen van de opleiding Wat KBS beroepsactiviteiten Hoe bekwaamheid Voordelen op een rij Vragen

Het waarom: ontwikkelingen Meester-gezel-leren In de praktijk: -rolmodel -vlieguren Beroepsactiviteiten en KBS

Opleiding aios meer een centrale plaats Beroepsactiviteiten en KBS

3 jaar

Beroepsactiviteiten en KBS 3 jaar Leerdoelen/portfolio

Beroepsactiviteiten en KBS 3 jaar Leerdoelen/portfolio

Het Wat Beroepsactiviteiten en KBS

Ontwikkeling van beroepsactiviteiten KNMG: KBA Aanpak: -Peers: “wat is de essentie van het vak?” -Andere opleidingen Beroepsactiviteiten en KBS

Ontwikkeling van beroepsactiviteiten Zowel activiteiten (handelen) als situaties (patiënt) Gekozen voor een splitsing 15 beroepsactiviteiten 28 KBS (kenmerkende beroepssituaties) Voordeel 1: beperking van het aantal!! Voordeel 2: overzicht Beroepsactiviteiten en KBS

Plaatsing in het geheel Beroepsactiviteiten en KBS

Beroepsactiviteiten 1.uitvoeren van een geriatrisch assessment 2.opstellen en (doen) uitvoeren van een behandelplan 3.uitvoeren van spoedeisende ouderengeneeskunde 4.advance care planning 5.beoordelen van wilsbekwaamheid 6.omgaan met onvrijwillige zorg en vrijheidsbeperkingen 7.communiceren met patiënt/systeem 8.samenwerken met andere zorgprofessionals 9.regie voeren en samenwerken in multidisciplinaire teams 10.efficiënt en effectief organiseren van eigen werkzaamheden 11.samenwerken met management 12.participeren in zorg- en behandelketens als specialist ouderengeneeskunde 13.participeren in en bijdragen aan kwaliteitsbewaking van zorg en behandeling 14.bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de ouderengeneeskunde en –zorg 15.optreden als ambassadeur voor het vak en de ouderen in de maatschappij Beroepsactiviteiten en KBS

Kenmerkende beroepssituatie (KBS) De (oudere) patiënt … met polyfarmacie, buikklachten, gewichtsverlies, huidziekten/huidproblemen, een wond, (chronische) pijn, incontinentie (urine en/of faeces), een verlaagd bewustzijn, neurologische uitval, koorts, probleemgedrag, geheugenproblemen, somberheid, angst, eenzaamheidsproblematiek, een verslaving, of een doodswens die gevallen, benauwd, verward, of wantrouwend/achterdochtig is in de stervensfase met een als problematisch ervaren familie/vertegenwoordiger met een overbelaste mantelzorger in revalidatie met een neurologische aandoening, na een orthopedische ingreep of met een verminderde algehele conditie. Beroepsactiviteiten en KBS

Praktijk overstijgend Ethiek Onderwijs Wetenschap Beroepsactiviteiten en KBS

Toetsing Beroepsactiviteiten zijn de basis voor de praktijk Deze activiteiten zijn concreet te observeren Een aios kan laten zien in welke mate hij/zij deze activiteit beheerst in de situatie Geleidelijke groei in zelfstandigheid Beroepsactiviteiten en KBS

Bekwaamheidsverklaringen “Ik vertrouw dit de aios toe” Opbouwend Geen abrupt einde Toets/bekwaamheidsverklaring in ontwikkeling Beroepsactiviteiten en KBS

Norm Eindterm(selectief): beroepsactiviteiten Jaar 1: 50% zelfstandig, 50% met beperkt overleg Jaar 3: 100% zelfstandig Aanpassing beoordelingsformulier Beroepsactiviteiten en KBS

Voordelen Aios: -feedback feitelijk handelen -duidelijke verwachtingen -gerichtere keuzes -geleidelijke opbouw in verantwoordelijkheid -zelforganisatie bevorderen Opleider: -helderheid over waar de aios staat -deugt de leeromgeving? Docenten en instituut: -zicht op de ontwikkeling -Match aios-praktijk Beroepsactiviteiten en KBS

Vragen? Beroepsactiviteiten en KBS

Waar? WorkshopZaal Groep Geel1G10, 1 e verdieping, Wing G Groep Rood1G11, 1 e verdieping, Wing G Groep Blauw01A32,1 e verdieping, Wing A Groep Zwart01A36, 1 e verdieping, Wing A Groep Grijs12A22, 12 e verdieping Groep Groen13A24, 13 e verdieping Ochtendworkshop iPMO2: de gekleurde stip op uw badge verwijst naar zaal : Begeleiders Michelle Kromhout Martin Smalbrugge Corinne de Ruiter Natasja Looman Hanneke Hoekstra Peronneke Slaats