Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Advertisements

Implementatie van de UNCO-MOB
Samen naar een individueel opleidingsplan (IOP)
De Huisartsopleiding in Nederland
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
(Zelf)-evaluatie, en dan? Workshop NIV, 13 dec 2012
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Efficiënt besturen in de social profit
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
1.
Competentiegericht opleiden
Maken van een stagebeschrijving
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
ONDERSTEUNEN BIJ OPDRACHTEN Hoe doe je dat als opleider?
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Realisatie Kwaliteitsbeleid 2008 – 2012
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
De ‘Zichtbare-schakel’-wijkverpleegkundige: een hele zorg minder Kosten-batenanalyse in opdracht van ZonMw Workshop effectieve innovaties in wonen, zorg.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Wensen en verlangens van de Praktijk 6 maart 2008
Naam workshopbegeleider
Kwaliteitsinstrumenten
Workshop evalueren Dcp
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
Praktijkervaring en reflectie
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Bram Jacobs vicevoorzitter LVAG, aios Neurologie.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
De praktijk van het bekwaamverklaren
EVC: hoe verzilver je dat in de praktijk? Auk Dijkstra Onderwijskundige Lieke Lalieu Onderwijskundige Bianca Robbe-Impelmans AIOS revalidatiegeneeskunde.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Het BSc Honours Programme
Het BSc Honours Programme
Opleiden in algemene competenties
Anders kijken, anders doen
Onderzoek naar Regionaal Comakership
Workshop ‘Breng de CanMEDS tot bloei’
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
Vragenlijst KEI vrijdag 13 januari 2017.
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Ondersteuning gebruik Verbetering en verdieping Nieuwe toepassingen
Het BSc Honours Programme
MMV flitstraining: Implementatie online course
Kerntaak 3: Praktijkvoering Kerntaak 1: Triëren
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Profielkeuze avond Havo 3 23 november 2017
Het BSc Honours Programme
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Mijn Positieve Gezondheid
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Workshop introductie doelmatigheid
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Centrale Nachtzorg Gemiva-SVG
Transcript van de presentatie:

Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan bod kan komen en hoe dit geborgd kan worden Waarom aandacht voor doelmatigheid? Definitie doelmatigheid Welke aspecten van doelmatigheid behoren aandacht te krijgen binnen de revalidatie? Wat doen we al? Opdracht [20 min] Terugrapportage en afspraken [20 min] resultaat

Waarom aandacht voor doelmatigheid……….. zorg opleiding maatschappij

Waarom aandacht voor doelmatigheid binnen opleiding? opleiding Veranderende zorgvraag Deficiënties in opleiding Belang algemene competenties Kans op werk Multimorbiditeit Ouderenzorg Samenwerken in netwerken Shared decision making Medisch technisch OK Tekortschieten op terrein algemene competenties Relatie met burn-out

Algemene competenties binnen de opleidingen ………..

Doelmatigheid definitie Definitie : Dezelfde kwaliteit van zorg met minder middelen OF Hogere kwaliteit van zorg met dezelfde middelen

Doelmatigheid definitie Doelmatige gezondheidszorg als: (additionele) investeringen verbetering in gezondheidstoestand als ene (bestaande) voorziening wordt vervangen door andere (nieuwe) voorziening

Doelmatigheid definitie Het gaat om de verhouding tussen kwaliteit en kosten Doelmatig hoeft niet perse goedkoper te zijn

Resultaten enquête Indien enquête over doelmatigheid is afgenomen binnen de vakgroep (zie voorbeeld op site) kunnen enquête resultaten hier worden weergegeven

Aspecten van doelmatigheid

VERDIEPING \ FOCUS OVERLEGGEN CASUISTIEK BESPREKING VOOR-NA BESPREKING POLI OVERLEGGEN CASUISTIEK BESPREKING VOOR-NA BESPREKING POLI PROJECTEN CURS ONDERWIJS MODULEN CURS ONDERWIJS MODULEN TRAJECT Aandacht voor doelmatigheid in dagelijkse praktijk alle aios Doelmatigheidsprojecten op afdeling / instelling gemotiveerde aios Discipline Overstijgend Onderwijs Verdiepende cursus / modulen gemotiveerde aios Onderzoek en uitvoering groter doelmatigheidsproject op afdeling / instelling / OOR Profileringsstage / differentiatiefase aios met specifieke interesse Hoe aan te leren?

Hoe aan te leren? Voorbeelden

Rol opleider, opleidingsteam en aios Bespreken activiteiten doelmatigheid gedurende stages en voortgangsgesprek Feedback op verworven competenties op doelmatigheidsactiviteit Vastleggen activiteiten in portfolio Ondersteunen opbouw CV tav thema doelmatigheid

Workshop deel

Welke aspecten horen binnen de opleiding aandacht te krijgen? Workshop deel Aan de hand van de voorbeelden genoemd in dia 9 [aspecten van doelmatigheid] of aan de hand van de afgenomen enquête in de vakgroep Gebruik hiervoor als hulp de volgende richtvragen [volgende slide]

Workshop deel