Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan bod kan komen en hoe dit geborgd kan worden Waarom aandacht voor doelmatigheid? Definitie doelmatigheid Welke aspecten van doelmatigheid behoren aandacht te krijgen binnen de revalidatie? Wat doen we al? Opdracht [20 min] Terugrapportage en afspraken [20 min] resultaat
Waarom aandacht voor doelmatigheid……….. zorg opleiding maatschappij
Waarom aandacht voor doelmatigheid binnen opleiding? opleiding Veranderende zorgvraag Deficiënties in opleiding Belang algemene competenties Kans op werk Multimorbiditeit Ouderenzorg Samenwerken in netwerken Shared decision making Medisch technisch OK Tekortschieten op terrein algemene competenties Relatie met burn-out
Algemene competenties binnen de opleidingen ………..
Doelmatigheid definitie Definitie : Dezelfde kwaliteit van zorg met minder middelen OF Hogere kwaliteit van zorg met dezelfde middelen
Doelmatigheid definitie Doelmatige gezondheidszorg als: (additionele) investeringen verbetering in gezondheidstoestand als ene (bestaande) voorziening wordt vervangen door andere (nieuwe) voorziening
Doelmatigheid definitie Het gaat om de verhouding tussen kwaliteit en kosten Doelmatig hoeft niet perse goedkoper te zijn
Resultaten enquête Indien enquête over doelmatigheid is afgenomen binnen de vakgroep (zie voorbeeld op site) kunnen enquête resultaten hier worden weergegeven
Aspecten van doelmatigheid
VERDIEPING \ FOCUS OVERLEGGEN CASUISTIEK BESPREKING VOOR-NA BESPREKING POLI OVERLEGGEN CASUISTIEK BESPREKING VOOR-NA BESPREKING POLI PROJECTEN CURS ONDERWIJS MODULEN CURS ONDERWIJS MODULEN TRAJECT Aandacht voor doelmatigheid in dagelijkse praktijk alle aios Doelmatigheidsprojecten op afdeling / instelling gemotiveerde aios Discipline Overstijgend Onderwijs Verdiepende cursus / modulen gemotiveerde aios Onderzoek en uitvoering groter doelmatigheidsproject op afdeling / instelling / OOR Profileringsstage / differentiatiefase aios met specifieke interesse Hoe aan te leren?
Hoe aan te leren? Voorbeelden
Rol opleider, opleidingsteam en aios Bespreken activiteiten doelmatigheid gedurende stages en voortgangsgesprek Feedback op verworven competenties op doelmatigheidsactiviteit Vastleggen activiteiten in portfolio Ondersteunen opbouw CV tav thema doelmatigheid
Workshop deel
Welke aspecten horen binnen de opleiding aandacht te krijgen? Workshop deel Aan de hand van de voorbeelden genoemd in dia 9 [aspecten van doelmatigheid] of aan de hand van de afgenomen enquête in de vakgroep Gebruik hiervoor als hulp de volgende richtvragen [volgende slide]
Workshop deel