Cursus ‘pimpen’ – Studeerbaar studiemateriaal – structuur – tekstniveau – zinsniveau - woordniveau Een cursus schrijven BA - dpb Brugge.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Schema en synthese van een zakelijke tekst
Communicatie & Presentatie
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Mijn gegevens op het web!?
Een cursus schrijven Cursus ‘pimpen’ – Studeerbaar studiemateriaal – structuur – tekstniveau – zinsniveau - woordniveau BA - dpb Brugge.
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Duidelijk schrijven voor iedereen
Lesgeven en begeleiden
Een lessenserie van drie lessen
Effectieve instructie
Van doelen naar reflectie
Iedereen coach naar Jef Clement.
SCHRIFTELIJK STUDIEMATERIAAL INLEIDING Annemie Borremans, maart 2005.
Al doende leren training docenten
Natuurwetenschappelijk verslag
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Grammatica Nederlands
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
CanDo Coaching.
Het opbouwen van een data base
Hoe leer je lange teksten
Een werkstuk maken.
Een leesstrategie: toepassing
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Uitleg: Je pp moet uit minimaal 12 dia’s bestaan.
Stappenplan Samenvatten
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
De dag van het solliciteren Blok 1
QUIZ hoofdstuk 1.
Uitleg persoonsvorm (pv)
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
voor familie en vrienden van
WELKOM BIJ ONZE WORKSHOP Leerstof in combinatie van digitaal en papier versie
Een cursus schrijven Cursus ‘pimpen’ – Studeerbaar studiemateriaal – structuur – tekstniveau – zinsniveau - woordniveau BA - dpb Brugge.
Training Webrichtlijnen Maar moet je je als webredacteur aan houden?
Briant College Cursus formuleren h1 Correct formuleren.
Taalbeheersing Rotterdam, 00 januari 2007 Deze week: Geen individuele begeleiding! Inleiding af Intervisie op taal en inhoud Uitleg middenstuk Zelf zoeken.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Methodiek: Plancyclus
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
De gebiedende wijs De enkelvoudige zin en samengestelde zin
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Woordjes leren.
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Leesvaardig Examentraining.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Centraal Examen Nederlands
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Infographics Wat is de functie van infographics en hoe haal ik belangrijke informatie uit ze? NU Nederlands 2F.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Taalhulp voor een PowerPoint: lay-out
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Voel je wel in je vel !.
Communicatie & Presentatie
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
[Voer de titel van de overtuigende toespraak hier in]
Transcript van de presentatie:

Cursus ‘pimpen’ – Studeerbaar studiemateriaal – structuur – tekstniveau – zinsniveau - woordniveau Een cursus schrijven BA - dpb Brugge

Eerste hulp bij eenvoudiger schrijven BA - dpb Brugge filmpje van op site klaretaalrendeert.be (oktober 2012)

Verkleuteren? Laat niet na om authentiek materiaal uit boeken, kranten, tijdschriften aan te bieden. Leerlingen moeten niet enkel met voorgekauwd (herkauwd) materiaal werken. Blijf het niveau dat je voor ogen hebt, bewaken. De inhoud mag even moeilijk blijven. We helpen de leerlingen enkel om de verpakking (taal) makkelijker open te maken. BA - dpb Brugge

Pimpen - opleuken? functioneel aantrekkelijker maken om het studeren makkelijker/ aangenamer te maken, om structuur aan te brengen, te verduidelijken, ademruimte te geven functioneel aantrekkelijker maken om het studeren makkelijker/ aangenamer te maken, om structuur aan te brengen, te verduidelijken, ademruimte te geven > “functioneel pimpen” BA - dpb Brugge

Cursus ‘pimpen’ Zie je mogelijkheden in de cursus om zaken ook schematisch voor te stellen? oorzaak – gevolg in diagram hiërarchie stappenplan … BA - dpb Brugge

Cursus ‘pimpen’ Zie je mogelijkheden in de cursus om met icoontjes, functionele pictogrammen … structuur aan te brengen? als je een voorbeeld geeft als je een doel beschrijft als er oefeningen komen Zijn er rubrieken die je altijd kan laten inspringen, in een kadertje kan zetten, … voorbeelden, samenvattingen van een stuk cursus … BA - dpb Brugge

Cursus ‘pimpen’ Waar in de cursus kan een foto of afbeelding de leerstof aanschouwelijker maken, ondersteunen, beter begrijpbaar maken? BA - dpb Brugge

Studeerbaar studiemateriaal Hoe zou jij je eigen cursus studeren? Hoe kan je de leerlingen helpen om je cursus makkelijker te studeren? Waar zou een korte samenvatting van een onderdeel zinvol zijn? Waar kan het helpen om al een aantal woorden vetjes te zetten? Is het zinvol om na elk hoofdstuk aan te geven wat ze moeten kennen en kunnen? BA - dpb Brugge

STRUCTUUR duidelijke en functionele lay-out lettertype Arial, Verdana, Calibri witruimte titels en tussentitels belangrijke woorden vetjes illustraties - pictogrammen BA - dpb Brugge

TEKST BA - dpb Brugge

TEKST BA - dpb Brugge

TEKST hardop lezen BA - dpb Brugge

ZIN schrappen korte, eenvoudige zinnen onderwerp vooraan actieve zinnen directe taal voorzetselgroepen beeldspraak tangconstructies passieve zinnen BA - dpb Brugge

ZINSNIVEAU < overbodige informatie korte, eenvoudige zinnen +/- 10 woorden, maximum 15  samengestelde zinnen in twee knippen onderwerp vooraan Vervolgens gaat u naar … > U gaat dan naar… tangcontstructies We hebben gisteren, na de verzorging, nog eventjes met de dochter gesproken. > We spraken gisteren, na de verzorging, nog even met de dochter. actieve zinnen (passief) Ze wordt verzorgd door B. > B. verzorgt haar. directe taal gelieve op te schrijven/ kunt u eventueel opschrijven/ is het mogelijk om … > Schrijf op / raadpleeg (gewone gebiedende wijs) voorzetselgroepen met betrekking tot > over beeldspraak Ze verveelde zich steendood > Ze verveelde zich erg. BA - dpb Brugge

We zouden dus kunnen stellen dat het S.V.H. de wetenschappelijk verantwoorde werkwijze van de verpleegkundige is, die hem in staat stelt de verpleegproblemen van de zorgvrager op een professionele wijze aan te pakken, tegemoetkomend aan de behoeften van de cliënt of zorgvrager. = 42 woorden We zouden dus kunnen stellen dat het S.V.H. de wetenschappelijk verantwoorde werkwijze van de verpleegkundige is, die hem in staat stelt de verpleegproblemen van de zorgvrager op een professionele wijze aan te pakken, tegemoetkomend aan de behoeften van de cliënt of zorgvrager. ZIN: kort en eenvoudig BA - dpb Brugge

We zouden dus kunnen stellen dat het S.V.H. de wetenschappelijk verantwoorde werkwijze van de verpleegkundige is, die hem in staat stelt de verpleegproblemen van de zorgvrager op een professionele wijze aan te pakken, tegemoetkomend aan de behoeften van de cliënt of zorgvrager. We kunnen S.V.H. de wetenschappelijk verantwoorde werkwijze van de verpleegkundige noemen. Zo kan de verpleegkundige de verpleegproblemen professioneel aanpakken. Hij komt dan tegemoet (beantwoordt) aan de behoeften van de cliënt of zorgvrager. (Hij helpt de cliënt of zorgvrager dan echt) = maximum 12 woorden ZIN: kort en eenvoudig BA - dpb Brugge

Zodat je de volgende keer als je een zorgvrager hebt met incontinentie niet eerst denkt aan welk incontinentiemateriaal moet ik hier gebruiken maar wat kan ik doen als hulpverlener om het onderwerp bespreekbaar te maken en ondersteunende maatregelen te treffen. = 40 woorden Zodat je de volgende keer als je een zorgvrager hebt met incontinentie niet eerst denkt aan welk incontinentiemateriaal moet ik hier gebruiken maar wat kan ik doen als hulpverlener om het onderwerp bespreekbaar te maken en ondersteunende maatregelen te treffen. ZIN: kort en eenvoudig BA - dpb Brugge

ZIN: kort en eenvoudig Zodat je de volgende keer als je een zorgvrager hebt met incontinentie niet eerst denkt aan welk incontinentiemateriaal moet ik hier gebruiken maar wat kan ik doen als hulpverlener om het onderwerp bespreekbaar te maken en ondersteunende maatregelen te treffen. Heb je een zorgvrager met incontinentie? Denk dan niet eerst aan het inconinentiemateriaal dat je moet gebruiken. Bedenk eerst hoe je het onderwerp bespreekbaar kan maken. Ga na hoe je ondersteunende maatregelen kan treffen. = maximum 11 woorden BA - dpb Brugge

ZIN: passieven wegwerken onderwerp vooraan Chloorhexidine kent wel veel bijwerkingen om langdurig gebruikt te kunnen worden. Langdurig gebruik van chloorhexidine veroorzaakt veel bijwerkingen. De informatie van het beeld wordt niet meer rechtstreeks op een film gemaakt maar in een computer opgeslagen (gedigitaliseerd). We vatten de informatie van het beeld niet meer rechtstreeks op een film. We slaan de digitale beelden op in de computer. BA - dpb Brugge

ZIN: onderwerp vooraan BA - dpb Brugge Om een diagnose te bevestigen of om te bepalen of een gezwel of microcalcificatie goed- of kwaadaardig is, kan de radioloog een punctie of biopsie uitvoeren. De radioloog kan een punctie of biopsie uitvoeren om een diagnose te bevestigen of om te bepalen of een gezwel of microcalcificatie goed- of kwaadaardig is.

WOORD consequent hetzelfde woord archaïsche/ oubollige taal moeilijke of samengestelde woorden verborgen werkwoorden onbekende afkortingen of letterwoorden BA - dpb Brugge

WOORDNIVEAU zelfde woord voor zelfde itemin spreektaal hoeft dat niet > taalontwikkeling archaïsche (verouderde) taal indien > als; met betrekking tot > over; derhalve > daarom; doch > maar; je dient > je moet; eveneens > ook; wat betreft > voor alleen vakjargon dat nodig is moeilijke/samengestelde woorden Als het niet anders kan: uitleg tussen haakjes erbij. > implementeren, terugkoppeling, insteek verborgen werkwoorden (met ‘het’ ervoor) Deze mensen zijn verantwoordelijk voor het verzorgen van de zwaar zieke patiënten > Deze mensen verzorgen de zwaar zieke patiënten. afkortingen en letterwoorden die niet bekend zijn m.a.w., m.b.t., n.a.v., pc > voluit schrijven gsm, wc > geen probleem; CLB: wel voluit, eventueel tussen haakjes. BA - dpb Brugge