Differentiëren in de Franse les

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Advertisements

Flipping the classroom
Franconville 3e editie haalbaar leerlinggericht leren op maat
Dé rekenmethode voor groep 1 t/m 8
Begeleid zelfstandig leren
Hoekenwerk Ann Vandemaele.
BattleBots The school battle.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag.
Inleiding Vorig schooljaar: Problemen: Dit schooljaar:
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Collectief portfolio groep 3
Les 7: het voorbereiden van een les
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Portfolio
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Toetsing, beoordeling, wet- en regelgeving.
Voorbereid op Stage Les 4.
Informatie- avond groep 6
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Actieonderzoek instructietafel.
Toetsen: weet wat u meet
Informatie-avond groep 4-5
Voor leesplezier én resultaat!
Barbara Axters en Kaat De Strooper
Evaluatie Leerlijnen.
De basis van ADSL: het constructivisme
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Feedback Wat Soorten Door wie
Welkom les Internet & Commercie. Waarom Internet & Commercie Onderdeel van het leven Toekomstgericht Toepassingen bedrijfsleven Algemene kennis kan beter.
Op het goede spoor? op weg naar het 4-sporen-beleid
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Beter Onderwijs Nederland
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Leerdoelen Ik heb de elementen van het Daltononderwijs vormgegeven binnen mijn eigen klas Ik heb een balans gevonden tussen het ‘werken als Daltonleraar’
Programma Doelen bereiken met het Leerplan
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
informatieavond groep 6
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
Bijeenkomst September 2015
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Even voorstellen Merel Hoogendoorn & Ulrike Noordegraaf Wie zijn we? Wat doen we? Welke ervaring hebben we? En wie bent u? Schrijf uw naam op een naamkaartje.
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
Vaco’s
HE, BAH, WEER HUISWERK! WAT VOOR HUISWERK KRIJGEN DE KINDEREN BIJ ONS IN DE BOVENBOUW EN HOE GEBRUIKEN WE EEN AGENDA IN GROEP 8.
Voorlichtingsavond. Groep 8 8 september Agendapunten: Welkom. Info over agenda/huiswerk/weektaak. Korte info over het voortgezet onderwijs en de.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Planmatig differentiëren tijdens een instructieles
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Dries Stessens en Annelien Vermijlen HOOGBEGAAFDHEID IN DE KLAS 1.
Wat is coöperatief leren?
Vaco’s
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Professionele ontwikkeling
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Werkwoordspelling Doel: persoonsvormen in de t.t..
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Differentiatie in de klas
Informatieavond Schooljaar
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs
Toetsing Vakdidactiek 2.
Project Algemene Vakken
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Transcript van de presentatie:

Differentiëren in de Franse les 1, 2, 3, … fais ton choix! Differentiëren in de Franse les

Differentiëren Wat? Differentiatie is de manier waarop een leerkracht omgaat met de verschillen tussen leerlingen in de klas. (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Differentiatie_(onderwijs) Hoe? Lessen en materiaal aanpassen aan de niveaus, noden en leerstijlen van de leerlingen.

Differentiëren in instructie Klassikaal Groepjes Individueel

Individueel differentiëren Uitbreidingsoefeningen Moeilijkheidsgraad aanpassen Aangepast huiswerk Extra ondersteuning (hulpkaarten, fiches, schrijfkaders, woordenboek, extra uitleg, …) Co-teaching Voorbeelden: * hulpkaarten * differentiatiepaketten * spreekopdracht dialoog

Differentiëren in werkvormen Hoekenwerk Contractwerk (met moetjes & magjes) BZL Groepswerk (per twee of meer) Activerende werkvormen Voorbeelden: * stappenplan * overzichtblad contractwerk * hoekenwerk/groepswerk (per hoek 1 groep, daarna uit iedere groep één persoon en nieuwe groep samenstellen en opdracht verder uitleggen of uitvoeren + kleurenkaartjes) *taken binnen groepswerk *tweetalcoach * flitskaarten, binnen-buitencirkel, …

Differentiëren in lesaanpak Rekening houden met de verschillende leerstijlen (van Kolb): Waarnemen Analyseren Toepassen Doen en experimenteren Voorbeeld: * Intro la bouillabaisse * Lesstart la famille

Differentiëren in evaluatie Rekening houden met zorgleerlingen Voorlezen van vragen Extra instructies geven Verschillende toetsen aangepast aan niveau Bonusvragen Toets per twee maken (sterk en zwak) Leerlingen elkaar laten beoordelen + uitleg geven Remediërende oefeningen geven

Voor- en nadelen Voordelen: Nadelen: Motivatie Betrokkenheid Attitudes Rendement stijgt Samenwerking en overleg collega’s Meer info over leerling (kennen en kunnen) Nadelen: Kost inspanning en tijd Niet toepasbaar op alle leerstof Evaluatie

bibeloen@hotmail.com http://users.telenet.be/biancamerken Bianca Merken bibeloen@hotmail.com http://users.telenet.be/biancamerken