Differentiëren in de Franse les 1, 2, 3, … fais ton choix! Differentiëren in de Franse les
Differentiëren Wat? Differentiatie is de manier waarop een leerkracht omgaat met de verschillen tussen leerlingen in de klas. (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Differentiatie_(onderwijs) Hoe? Lessen en materiaal aanpassen aan de niveaus, noden en leerstijlen van de leerlingen.
Differentiëren in instructie Klassikaal Groepjes Individueel
Individueel differentiëren Uitbreidingsoefeningen Moeilijkheidsgraad aanpassen Aangepast huiswerk Extra ondersteuning (hulpkaarten, fiches, schrijfkaders, woordenboek, extra uitleg, …) Co-teaching Voorbeelden: * hulpkaarten * differentiatiepaketten * spreekopdracht dialoog
Differentiëren in werkvormen Hoekenwerk Contractwerk (met moetjes & magjes) BZL Groepswerk (per twee of meer) Activerende werkvormen Voorbeelden: * stappenplan * overzichtblad contractwerk * hoekenwerk/groepswerk (per hoek 1 groep, daarna uit iedere groep één persoon en nieuwe groep samenstellen en opdracht verder uitleggen of uitvoeren + kleurenkaartjes) *taken binnen groepswerk *tweetalcoach * flitskaarten, binnen-buitencirkel, …
Differentiëren in lesaanpak Rekening houden met de verschillende leerstijlen (van Kolb): Waarnemen Analyseren Toepassen Doen en experimenteren Voorbeeld: * Intro la bouillabaisse * Lesstart la famille
Differentiëren in evaluatie Rekening houden met zorgleerlingen Voorlezen van vragen Extra instructies geven Verschillende toetsen aangepast aan niveau Bonusvragen Toets per twee maken (sterk en zwak) Leerlingen elkaar laten beoordelen + uitleg geven Remediërende oefeningen geven
Voor- en nadelen Voordelen: Nadelen: Motivatie Betrokkenheid Attitudes Rendement stijgt Samenwerking en overleg collega’s Meer info over leerling (kennen en kunnen) Nadelen: Kost inspanning en tijd Niet toepasbaar op alle leerstof Evaluatie
bibeloen@hotmail.com http://users.telenet.be/biancamerken Bianca Merken bibeloen@hotmail.com http://users.telenet.be/biancamerken