De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Www.mensch-training.com Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Www.mensch-training.com Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur."— Transcript van de presentatie:

1 Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur en beleid Processen en activiteiten Oefening en discussie

2 Informatiesysteem Gegevens Verwerking: Apparatuur Programmatuur Mensen Procedures Informatie

3 Levenscyclus Informatiesysteem InformatieplanningOntwikkeling Acceptatie en invoering GebruikWijzigingArchivering

4 Business manager Business manager Team manager Team manager Gebruiker Functioneel beheerder Manager IV Manager IV IT- beheerder IT- beheerder Service level manager Service level manager Service manager Service manager Informatie manager Informatie manager Uitvoering Richting Inrichting ITInformatieBusiness Verantwoordelijkheden, rollen, processen en relaties tussen vraag en aanbodkant van de informatievoorziening IV. (Negenvlakkenmodel door Rik Maes) Negenvlakkenmodel

5 Business manager Business manager Team manager Team manager Gebruiker Functioneel beheerder INRICHTEN Functioneel beheerder INRICHTEN Manager IV STURING Manager IV STURING IT- beheerder IT- beheerder Service level manager Service level manager Service manager Service manager Informatie Manager STRATEGIE Informatie Manager STRATEGIE Uitvoering Richting Inrichting ITInformatieBusiness Verantwoordelijk voor het aansluiten van de informatievoorziening op de behoefte van de business. (strategie, sturing en inrichten van informatievoorziening. Informatiemangement

6 Business manager Business manager Team manager Team manager Gebruiker Functioneel beheerder Manager IV Manager IV IT- beheerder IT- beheerder Service level manager Service level manager Service manager Service manager Informatie manager Informatie manager Uitvoering Richting Inrichting ITInformatieBusiness Leverancieren Opdrachtgever Leverancier en Opdrachtgever Uitvoering Opdrachtgever

7 Leverancier en Opdrachtgever

8 Business manager Business manager Team manager Team manager Gebruiker Functioneel beheerder Manager IV Manager IV IT- beheerder IT- beheerder Service level manager Service level manager Service manager Service manager Informatie manager Informatie manager Uitvoering Richting Inrichting ITInformatieBusiness Werkgebiedvan informatiemanagement Werkgebied van informatiemanagement Vooral betrekking op het sturende niveau van zowel business, informatievoorziening en IT.

9 Systeemontwikkeling en systeembeheer

10 Kwaliteitseisen aan IV

11 Cirkel van Deming Plan DoCheck Act Verbeteren van een product of dienst door te zorgen dat de kwaliteit aan de verwachting van de gebruiker blijft voldoen. Tijd Kwaliteitsniveau Plan (Project plan) Do (Project) Check (Audit) Act (New actions)

12 Onderwerpen van Functioneel beheer 1.Richtinggeven aan de IV 2.Aansturen van het Functioneel beheer 3.Aansturen van de aansluiting van de IV op het bedrijfsproces 4.Aansturing van de IT-Leveranciers 5.Uitvoering van het Functioneel beheer

13

14 BiSL Architectuur

15 Indeling BiSL (Procescluster)

16 Procescluster

17 Indeling BiSL (Processen)

18 Gebruikersondersteuning

19 Gebruikersondersteuning Rapportage informatie Call Afhandeling Gebruikers organisatie Beheer Bedrijfs Informatie Change Management Operationele ICT aansturing ICT Leverancier 2 e lijns call  wijzigingsverzoek  2 e lijns call  call   antwoord/status Gebruikers Communicatie Change Mgt Beheer Bedrijfs informatie Operationele ICT aansturing Gebruikers Organisatie Informatie over veranderingen  Informatie over veranderingen  Gebruikers data Call Registratie Call Informatie,  Gebruikers Informatie  Call Informatie,  Gebruikers Informatie  Call Informatie,  Call Rapportage Sturende Processen Sturende procesen Planning Quality Criteria Realisatie Quality Criteria

20 Indeling BiSL Call rapportage

21 Call Afhandeling proces (Activiteit)

22 De Etages

23 Oefening Verdeel de processen aan de hand van de korte beschrijving over de verschillende afdelingen. Welke processen passen het beste op 1 afdeling?

24 De processen die op de uitvoerende laag gepositioneerd zijn 1.Specificeren 2.Transitie 3.Toetsen en Testen 4.Voorbereiden Transitie 5.Gebruikersondersteuning 6.Beheer Bedrijfsinformatie 7.Wijzigingenbeheer 8.Operationele ICT aansturing 9.Niet geautomatiseerde Informatievoorziening

25


Download ppt "Www.mensch-training.com Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur."

Verwante presentaties


Ads door Google