De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Business-IT Alignment Het raamwerk - Strategic Alignment Model BusinessIT Rol van beheer - vormen van beheer: - functioneel - applicatie - technisch.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Business-IT Alignment Het raamwerk - Strategic Alignment Model BusinessIT Rol van beheer - vormen van beheer: - functioneel - applicatie - technisch."— Transcript van de presentatie:

1 1 Business-IT Alignment Het raamwerk - Strategic Alignment Model BusinessIT Rol van beheer - vormen van beheer: - functioneel - applicatie - technisch

2 2 The big challenge business IT alignment

3 3 S trategic A lignment M odel Venkatraman and Henderson (1991, 1993)

4 4 Key issues in SAM BUSINESS STRATEGY Core competencies Competitor position PMC, market segmentation CSF, KPI IT STRATEGY Key technologies Critical systems characteristics Make/Buy/Reuse Service delivery Business control model Organizational structure Process model Experience & expertise ICT-control model ICT organizational structure Application & data architecture Technical architecture BUSINESS ARCHITECTUREIT ARCHITECTURE

5 5 Possible scenarios BUSINESS STRATEGYIT STRATEGY BUSINESS ARCHITECTUREIT ARCHITECTURE

6 6 Scenario 1: Strategic Execution  Driver Business strategy  Role of top Management Business strategy setting  Role of ICT management Implement strategy  Performance criteria Cost/Service center  Issues CSF, BSP Business Modeling 1

7 7 Internal External Scenario 2: Technology transformation  Driver Business strategy  Role of top Management Visionary (technology)  Role of ICT management Technology architect  Performance criteria Technology leadership  Issues Technology trend forecast Architectural planning 2

8 8 Internal External Scenario 3: Competitive Potential  Driver ICT strategy  Role of top Management Visionary (new business models)  Role of ICT management Catalyst  Performance criteria Business leadership  Issues Market-share Product development lead time 3

9 9 Internal Scenario 4: Service level  Driver ICT strategy  Role of top Management Priority setting  Role of ICT management Executive leadership  Performance criteria Customer satisfaction  Issues Architectural planning SLA’s 4

10 10 Organizational Infrastructure and Processes IT Infrastructure and Processes IT Strategy Business Strategy Competition and Reconfiguration process Global Information technology Platform Organizational change and human resources issues IS implementation processes, tools and skills Transformation Embedded Technology Service level Technology potential Business value Competitive potential Strategic Alignment Proces Ref : The Corporations of the 1990’s M. Scott Morton; App. E K.H. MacDonald Strategic Alignment Process

11 11 Internal Organizational Infrastructure and Processes External IT Infrastructure and Processes IT Strategy Business Strategy Business domainFunctional domain Strategy Structure Operation BusinessInfo/Comm & Knowledge ICT Ref : Maes 1999 Extended SAM Information/Communication & Knowledge Structures Interpreting Semantics Utilization Pragmatism Providing Syntax Scope Core Comp Governance Architecture Capabilities Processes Skills

12 12  9-vlaks model + Middelste rij + Middelste kolom

13 13 Nog even: ICT-organisatie en beheertaken Gebaseerd op beheermodellen van Looijen en Deelen Applicatiebeheer Verantwoordelijk voor: Vertalen van functionele wensen naar ontwerpspecificaties. Omzetten van ontwerpspecificaties naar nieuwe of gewijzigde programmatuur. Aansturen externe partij bij bouw systemen. Licentiebeheer en productbeheer. Wijzigings- en releasebeheer. Testen van nieuwe of gewijzigde software. Probleembeheer. Implementatiebegeleiding. Verantwoordelijk voor: Vertalen van functionele wensen naar ontwerpspecificaties. Omzetten van ontwerpspecificaties naar nieuwe of gewijzigde programmatuur. Aansturen externe partij bij bouw systemen. Licentiebeheer en productbeheer. Wijzigings- en releasebeheer. Testen van nieuwe of gewijzigde software. Probleembeheer. Implementatiebegeleiding. Functioneel beheer Verantwoordelijk voor: Dat de functionaliteit aansluit op de wensen en behoefte van management en gebruikers. Gebruikersondersteuning en training. Acceptatie nieuwe of gewijzigde systemen. Onderhoud en beheer van functionele specificaties, procedures en processen. Beheer applicatieparameters. Verantwoordelijk voor: Dat de functionaliteit aansluit op de wensen en behoefte van management en gebruikers. Gebruikersondersteuning en training. Acceptatie nieuwe of gewijzigde systemen. Onderhoud en beheer van functionele specificaties, procedures en processen. Beheer applicatieparameters. Technisch beheer Verantwoordelijk voor: Naar behoren functioneren van de ICT-infrastructuur. Correct functioneren van applicaties en infrastructuur (correct geconfigureerd en geïmplementeerd). In productie nemen van applicaties en wijzigingen. Managen incident- en probleemmanagement processen. (Laten) uitvoeren van operations management taken. Bewaken en rapporteren service level afspraken. Aansturen externe serviceleveranciers. Contract & SLA-beheer. Opmerking: veel van deze taken kunnen worden uitbesteed. Verantwoordelijk voor: Naar behoren functioneren van de ICT-infrastructuur. Correct functioneren van applicaties en infrastructuur (correct geconfigureerd en geïmplementeerd). In productie nemen van applicaties en wijzigingen. Managen incident- en probleemmanagement processen. (Laten) uitvoeren van operations management taken. Bewaken en rapporteren service level afspraken. Aansturen externe serviceleveranciers. Contract & SLA-beheer. Opmerking: veel van deze taken kunnen worden uitbesteed.

14 14 9-vlaks model en ICT-rollen en verantwoordelijkheden Ondernemings- strategie Ondernemings- strategie ICT-beleid (ICT- architectuur) ICT-beleid (ICT- architectuur) BusinessInformatie/ Communicatie ICT Gebruikeren van Informatie- systemen Gebruiken van Informatie- systemen Beheer en exploitatie Informatie- systemen Beheer en exploitatie Informatie- systemen Ontwikkelen bedrijfs- processen Ontwikkelen bedrijfs- processen Ontwikkelen Informatie- systemen Ontwikkelen Informatie- systemen Corporate Informatiebeleid (Business- Architectuur) Corporate Informatiebeleid (Business- Architectuur) Functioneel- Beheer Informatie- systemen Functioneel- Beheer Informatie- systemen Business of Proces- informatie Business of Proces- informatie Strategie (richten) Structuur (inrichten) Uitvoeren (verrichten) Informatiemanagement domein. Het organiseren van de activiteiten in dit domein en hetCorporateInformatie- beleid zijn de primaire activiteiten vanCorporate Informatiemanagement Toepassingsdomein Ontwikkeldomein Servicemanagement- domein Beleid en strategie CorporateInformatiemanagement Bron: Rik Maes c.s, Univ. van Amsterdam Business jaarplan Informatie plan ICT- jaarplan Business mngt ICT- mngt

15 15 Hoe het 9-vlaks model gebruiken?  Communicatie-instrument voor alle bij informatiemanagement betrokken partijen  Positionering van rollen, functies: IT–vraag  IT-aanbod en samenwerking business en IT  Po sitioneren en afbakenen van verantwoordelijkheids- en taakgebieden  Diagnose instrument. Opsporen van witte vlekken in de informatievoorziening  Geen organogram!!!

16 16 Voorbeelden Informatie beleid ICT-strategie Business jaarplan Informatieplan ICT-jaarplan Business operatie Functioneel beheer ICT-operatie BusinessICT Richten Inrichten Verrichten Business strategie ICT-ontwik- kelingen Portfolio management Appl. beheer Techn. beheer Business (project)mng’nt IT (project) mng’nt Business ontwikkelingen Communicatie Informatie/

17 17 Nog een voorbeeld producere n gebruike n interpreter en van informatie BusinessICT Richten Inrichten Verrichten produceren gebruiken interpreteren van informatie Communicatie Informatie/

18 18 Samenwerking = Samenhang tussen processen


Download ppt "1 Business-IT Alignment Het raamwerk - Strategic Alignment Model BusinessIT Rol van beheer - vormen van beheer: - functioneel - applicatie - technisch."

Verwante presentaties


Ads door Google