De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

BiSL en inrichting functioneel beheer Remko van der Pols 6 februari 2007 getronicspinkroccade.nl.

Verwante presentaties


Presentatie over: "BiSL en inrichting functioneel beheer Remko van der Pols 6 februari 2007 getronicspinkroccade.nl."— Transcript van de presentatie:

1 BiSL en inrichting functioneel beheer Remko van der Pols 6 februari 2007 getronicspinkroccade.nl

2 1BiSL en inrichting functioneel beheer, 6 februari 2007 Agenda De aanleidingen Wat is functioneel beheer BiSL Invoering in de praktijk

3 2BiSL en inrichting functioneel beheer, 6 februari Ontwikkelingen in de markt Groeiend belang van IV voor de organisatie Scheiding vraag-aanbod Specialisatie Ontwikkeling naar beheer Model van Looijen

4 3BiSL en inrichting functioneel beheer, 6 februari Groeiend belang IV voor BP Support Bedrijfs kritisch Ondersteunend hulpmiddel Bedrijfsproces Consultancy, bouw, …. Stichtingen …. Industrie, spinnerijen, retail Banken, verzekeringen, Energiebedrijven, overheid ….

5 4BiSL en inrichting functioneel beheer, 6 februari Veranderende rolen Professionalisering ICT Functioneel beheer ICT als gevallen angel ICT als ‘God’ ICT als ‘partner’ Business ICT-organisatie macht/ invloed

6 5BiSL en inrichting functioneel beheer, 6 februari Specialisatie Verbetering (sturing) Juiste vragen (focus op de behoeften) Uniformering (kosten, aansluiting) Verbreding (aansluiting tussen processen) Pakketten Specialisatie Uitbesteding

7 6BiSL en inrichting functioneel beheer, 6 februari Van ontwikkeling naar beheer Technisch beheer “Rekencentrum” Applicatie beheer Onderhouds- organisatie Functioneel beheer Eigenaar / gebruiker Systeem ontwikkeling Verbetering of vervanging Bestaande wereld en gebruik Automatisering Groene weide

8 7BiSL en inrichting functioneel beheer, 6 februari Model van Looijen Technisch beheer Applicatie- beheer Functioneel beheer Applicaties Onderhoudsperspectief Applicatiebeheer en -onderhoud / -ontwikkeling Informatievoorziening Gebruiksperspectief Informatiemanagement/ functioneel beheer/ contract management/ consultancy BiSL ITIL ASL Best practises Customer-intimacy Economy-of-scale Customer-intimacy ICT-infrastructuur Exploitatie-perspectief Beheer en exploitatie / vernieuwing

9 8BiSL en inrichting functioneel beheer, 6 februari Aansluiting Beheer en onderhoud applicaties incl. netwerk en werkplek- beheer Gebruikersorganisatie Afspraken Vraag (Opdrachtgever) Aanbod (opdrachtnemer) ASL Funct. beheer Service ‘team’ Appl. beheer Techn. beheer ITILBiSL Omgeving Manage- ment Gebruiker IT Service Organisatie

10 9BiSL en inrichting functioneel beheer, 6 februari Aansluiting Business org. A supplier org. Corporate Demand Org 2 Prod. mngt Demand Org 3 Demand Org 4 Demand Org 1 Other suppliers

11 10BiSL en inrichting functioneel beheer, 6 februari Functioneel beheer Wat is dat BiSL Kernpunten bij functioneel beheer

12 11BiSL en inrichting functioneel beheer, 6 februari Wat is functioneel beheer? Definitie. Het managen van de vraag en controleren van het aanbod ICT- ondersteuning Uitvoering functioneel beheer IV van het bedrijfsproces Beleid van de organisatie

13 12BiSL en inrichting functioneel beheer, 6 februari Waarom is functioneel beheer belangrijk Scheiding vraag-aanbod: de business is nu verantwoordelijk en in charge IV is vaak het bedrijfsproces We zijn gewend aanbodgericht te werken Complexiteit van leveranciers….

14 13BiSL en inrichting functioneel beheer, 6 februari Wat is BiSL? Een framework (plaat) voor functioneel beheer Een public domain-standaard Best practises Gemeenschappelijk en openbaar De eerste …

15 14BiSL en inrichting functioneel beheer, 6 februari Hoe ziet dat eruit? een eenduidig aanspreekpunt binnen de business met geld die bestelt en lange termijn visie heeft Planning & Control Financieel management Behoefte management Contract Management Operationele ICT aansturing Beheer Bedrijfs- Informatie Gebruikers- ondersteuning Informatie- coördinatie GebruiksbeheerFunctionaliteitenbeheer Specificeren Vormgeven niet-geaut. IV Voorbereiden Transitie Toetsen en Testen Bepalen Bedrijfsproces- ontwikkelingen Opstellen IV-organisatie strategie Leveranciers management Ketenpartners Management Strategie Inrichting IV-functie Relatie- management Gebruikersorg. Opstellen Informatie Strategie Informatie Lifecycle Management Bepalen Keten- ontwikkelingen Bepalen Technologie- ontwikkelingen Wijzigingen beheer Transitie Informatie Portfolio Management

16 15BiSL en inrichting functioneel beheer, 6 februari Kernwaarden Veelal niet 1 FB in een organisatie: integrale vraag bestaat niet De baas van FB is (een deel van) de business. FB is portefeuille I voor de business-manager Kernwaarde 1: materiedeskundigheid Kernwaarde 2: zakelijkheid, vraaggericht Kernwaarde 3: feeling voor ICT, geen kennis

17 16BiSL en inrichting functioneel beheer, 6 februari Invoering in de praktijk De valkuil: procesinvoering van ICT Hoe dan wel…. Conclusies

18 17BiSL en inrichting functioneel beheer, 6 februari De valkuil ICT wil altijd Integrale afgestemde vergelijkbare gestuurde uniforme perfecte processen op een van tevoren bepaald volwassenheidsniveau Business is: Niet integraal Niet afgestemd Niet uniform Niet vergelijkbaar Niet geïnteresseerd in perfectie (maar iets werkend) Nooit perfect en altijd suboptimaal Roeien met de riemen die je hebt Vooruitgang is al goed, want je hebt geen perfect personeel

19 18BiSL en inrichting functioneel beheer, 6 februari Hoe dan wel…. Situationeel Passend bij de aard van het domein en business Per informatiedomein Losgekoppeld en iedere keer anders (en soms niet) In overleg met alle business managers apart Met reden Vooral met de mensen, die het nu doen (tenzij …) Vraagsturing = aanpassen aan de vragers en vraag En die is nooit uniform, integraal, optimaal

20 19BiSL en inrichting functioneel beheer, 6 februari Wat zijn factoren bij inrichting? Extern gegeven Intern bepaald Macht Organisatie en invulling Aard informatievoorziening Mandaat Scenario Structuur Beslissing Gegeven Strategie

21 20BiSL en inrichting functioneel beheer, 6 februari Aard FB De inkoperDe profi’s De hobbyistDe all-rounder Belang en complexiteit IV Omvang IV laag hoog laaghoog

22 21BiSL en inrichting functioneel beheer, 6 februari Mandaat Federatieve macht Intern Centrale macht Extern CoordinatiemodelIndividuele model ConcernmodelLeveranciersmodel

23 22BiSL en inrichting functioneel beheer, 6 februari Structuur organisatie Directie Dienst C FB en IM Dienst BDienst A Staf AStaf B Directie ICT FB en IM Dienst BDienst A Staf AStaf B Dienst C FB en IM Unit AUnit C Directie Unit B Staf B FB en IM Staf A FB en IM

24 23BiSL en inrichting functioneel beheer, 6 februari Structuur organisatie Materie Organisatie (-onderdeel) Proces/taak Regio bedrijfsproces kennis localiteit doelgroep

25 24BiSL en inrichting functioneel beheer, 6 februari Scenario Verbetering Niet fors Bedreiging B-strategie Niet echt aanwezig Gaat niet vanzelf fors Skills G-strategie T-strategie K-strategie Vanzelf In principe wel

26 25BiSL en inrichting functioneel beheer, 6 februari Strategie Van onder naar boven en dan naar onder Van onder naar boven Van boven naar onder Belangrijk Dynamisch Statisch Onbelangrijk

27 26BiSL en inrichting functioneel beheer, 6 februari Inrichting en uitvoering Inrichtingsfactoren Vraag en aanbodsturing Oplevering en implementatie Eindsituatie

28 27BiSL en inrichting functioneel beheer, 6 februari Interne inrichtingsfactoren Werklast en capaciteit Middelen en kennis Processen en besturing Mensen en cultuur Informatiesystemen en informatie Beleids- ontwikkelingen Doelen en verwachtingen Afnemers van informatie Leveranciers van informatie Leveranciers Gebruikers organisatie

29 28BiSL en inrichting functioneel beheer, 6 februari Samenvatting FB is strategisch voor I-intensieve organisatie Het volgt de lijnen en processen van de business Daardoor is er zeker geen standaardrecept voor inrichting En soms ga je zelfs over de grenzen van domeinen heen EN: zie volgende sheet

30 29BiSL en inrichting functioneel beheer, 6 februari 2007 Integrale aanbodsturing Integrale vraagsturing vraagorganisatie Vraagsturing vanuit vraagorganisatie We hebben nog genoeg te doen Leverancierssturing vanuit vraagorganisatie Aanbodsturing vanuit vraagorganisatie Zinvolle sturing van eigen organisatie en leveranciers: Juiste flexibiliteit Optimum vraag, kosten Kern van eigen BP vertalen naar ICT Zinvolle inrichting van de sturing op leveranciers: Slimme contracten Slimme dv-vormen Aanpassen op juiste moment Koppeling van werkvloer naar beleid en vice versa. Streven naar goede IV, niet de beste Onderkennen van de vraag: Juiste inhanging Juiste mensen Juiste processen Juiste interfaces op operatie


Download ppt "BiSL en inrichting functioneel beheer Remko van der Pols 6 februari 2007 getronicspinkroccade.nl."

Verwante presentaties


Ads door Google