De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Governance van de informatievoorziening Hoe het management de regie nam.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Governance van de informatievoorziening Hoe het management de regie nam."— Transcript van de presentatie:

1 Governance van de informatievoorziening Hoe het management de regie nam

2 Even voorstellen Nico de Groot, Gemeentesecretaris Neder- Betuwe Rob van Doorn, Directeur BentoSpino Rolf Meursing, Directeur Odinfo, vh. Steenwinkel Kruithof Associates / overheid

3 Dienstverlening van Odinfo Het maken van een informatiestrategie Het inrichten van een I&A in het kader van fusie of samenwerking Het vaststellen van een bedrijfs- en informatiearchitectuur het verbeteren van bedrijfs- en ketenprocessen het inrichten van besturingssystemen en AO het implementeren van applicaties het verbeteren van het informatiemanagement

4 Deze sessie …. De realisatie van een informatieplan voor de gemeente Neder-Betuwe Vindt in interviewvorm plaats Ook u bent uitgenodigd om vragen te stellen We hopen dat situaties herkenbaar zijn en dat onze oplossingen u helpen

5 Wat was de vraagstelling en de problematiek van de gemeente Neder-Betuwe?

6 GRAND CANYON Management ICT- managem ent Client server ITIL groupware NORA Object oriëntatie Windows RAD Thin client Servicebus Data warehouse Mid office e-commerce Legacy systemen Capability maturity model

7 Kijk op (informatie)proces Dienst, Service Visie van de gemeente informatie ICT gegevens proces productiefactoren Mensen

8 Wie werd opdrachtnemer?

9 Wat waren zijn stappen?

10 Met welke vraag ging het project van start?

11 Hergeformuleerde vraag Maak de inrichting van de informatievoorziening inzichtelijk in tijd en geld voor de organisatie Houd daarbij rekening met de komst van een Shared Service Center (SSC) en een Klantcontactcentrum (KCC); Betrek managers en medewerkers bij het formuleren van lange- en kortetermijnwensen rond de informatievoorziening; Betrek de accountant bij dit proces; hij geeft een oordeel over de status van de informatievoorzienig in dit najaar. Zorg dat afdelingen en management zicht krijgen op wat ICT doet en kan betekenen voor de gemeente, zodat zij beter sturing kunnen geven aan de inrichting van de informatievoorziening.

12 Welke aanpak werd gekozen?

13 Stappenplan Landelijke projecten Visie, missie en strategie Informatiestrategie Huidige situatie / doelen Projecten Projectenkalender prioriteiten Hoe?Wat?Wie? Bedrijfs- architectuur Informatie- architectuur Technische architectuur organisaties diensten producten processen medewerkers applicaties berichten gegevens informatie uitwisseling technische componenten gegevens- opslag netwerk

14 ‘60 dagen plan’ 5 3 Vooronderzoek Opzet project In kaart brengen huidige ICT Definiëren ‘business view’ Plannen implementatie Strategie en doelen: ws 1 Bedrijfsarchitectuur en wensen: ws 2 Informatiearchitectuur en projecten: ws 3 Projectenkalender: ws incl. besluitvorming

15 Hoe verliep het proces?

16 Wat was het resultaat van het traject?

17 Wat gebeurde er tijdens de presentatie in het MT-overleg?

18 Totaal zijn er 55 projecten en activiteiten over 4 jaar vastgesteld. De projecten kennen een totaal investeringsbedrag van euro en 13 fte inzet. Er was euro gebudgetteerd. Er moet een keuze gemaakt worden in de extra investeringen… 1.Scenario 1 Wettelijk 2.Scenario 2 Wettelijk + Collegeprogramma 3.Scenario 3 Alle doelstellingen realiseren De doelstellingen worden gerealiseerd middels een aantal projecten

19 Wat is nu de stand van zaken?

20 Status Neder-Betuwe Projectenkalender in uitvoering Informatiemanager niet ingevuld, wel stagiair Extra 1,5 formatieplaatsen I&A Verbeterd beheer I&A Actie starten om dienstverlening te verbeteren Managers verantwoordelijk voor de uitvoering Projectenkalander wordt aangepast op NUP en gaat nu naar de Raad

21 Wat is Neder-Betuwe hiermee opgeschoten?

22 Belangen Informatiehuishouding Raad B&W Uitvoering van collegeprogamma Geen kostenoverschrijdingen Burger E-dienstverlening Management Beheersen processen en projecten I&A Makkelijk te beheren Gebruikers Makkelijk te bedienen Geen storingen


Download ppt "Governance van de informatievoorziening Hoe het management de regie nam."

Verwante presentaties


Ads door Google