De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Governance van de informatievoorziening Hoe het management de regie pakte Beurs Overheid en ICT, 22 april 2009.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Governance van de informatievoorziening Hoe het management de regie pakte Beurs Overheid en ICT, 22 april 2009."— Transcript van de presentatie:

1 Governance van de informatievoorziening Hoe het management de regie pakte Beurs Overheid en ICT, 22 april 2009

2 Even voorstellen Nico de Groot, Gemeentesecretaris Neder-Betuwe Rob van Doorn, Directeur BentoSpino Rolf Meursing, Directeur Odinfo

3 Dienstverlening van Odinfo Het maken van een informatiestrategie Het inrichten van een I&A in het kader van fusie of samenwerking Invoeren NUP Interim I-management Het implementeren van applicaties Het verbeteren van het informatiemanagement Egem-i gecertificeerd T (020)

4 Deze sessie … De realisatie van een informatieplan voor de gemeente Neder-Betuwe Vindt in interviewvorm plaats Ook u bent uitgenodigd om vragen te stellen We hopen dat situaties herkenbaar zijn en onze oplossingen u helpen

5 Wat was de vraagstelling van de gemeente Neder-Betuwe?

6 GRAND CANYON Management ICT- management Client server ITIL groupware NORA Object oriëntatie Windows RAD Thin client Servicebus Data warehouse Midoffice e-commerce Legacy systemen Capability maturity model

7 Stappenplan Landelijke projecten Visie, missie en strategie Informatiestrategie Huidige situatie / doelen Projecten Projectenkalender prioriteiten Hoe?Wat?Wie? Bedrijfs- architectuur Informatie- architectuur Technische architectuur organisaties diensten producten processen medewerkers applicaties berichten gegevens informatie uitwisseling technische componenten gegevens- opslag netwerk

8 Interview

9 Kijk op (informatie)proces dienst, service Visie van de gemeente informatie ICT gegevens proces productiefactoren mensen

10 Wie was opdrachtnemer?

11 Wat waren zijn stappen?

12 Met welke vraag ging het project van start?

13 De vraag opnieuw geformuleerd Maak de inrichting van de informatievoorziening inzichtelijk in tijd en geld voor de organisatie. Houd daarbij rekening met de komst van een Shared Service Center (SSC) en een Klantcontactcentrum (KCC). Betrek managers en medewerkers bij het formuleren van lange- en kortetermijnwensen rond de informatievoorziening. Betrek de accountant bij dit proces; hij geeft dit najaar een oordeel over de status van de informatievoorziening. Zorg dat afdelingen en management zicht krijgen op wat ICT doet en kan betekenen voor de gemeente, zodat zij beter sturing kunnen geven aan de inrichting van de informatievoorziening.

14 Welke aanpak werd gekozen?

15 Stappenplan Landelijke projecten Visie, missie en strategie Informatiestrategie Huidige situatie / doelen Projecten Projectenkalender prioriteiten Hoe?Wat?Wie? Bedrijfs- architectuur Informatie- architectuur Technische architectuur organisaties diensten producten processen medewerkers applicaties berichten gegevens informatie uitwisseling technische componenten gegevens- opslag netwerk

16 ‘60 dagen plan’ 5 3 Vooronderzoek Opzet project In kaart brengen huidige ICT Definiëren ‘business view’ Plannen implementatie Strategie en doelen: ws 1 Bedrijfsarchitectuur en wensen: ws 2 Informatiearchitectuur en projecten: ws 3 Projectenkalender: ws incl. besluitvorming

17 Hoe verliep het proces?

18 Wat was het resultaat van het traject?

19 Wat gebeurde er tijdens de presentatie in het MT-overleg?

20 Totaal zijn 55 projecten en activiteiten over 4 jaar vastgesteld. De projecten kennen een totale investering van € en een inzet van 13 fte. Er was € gebudgetteerd. Er moet een keuze gemaakt worden in de extra investeringen… 1.Scenario 1 Wettelijk 2.Scenario 2 Wettelijk + Collegeprogramma 3.Scenario 3 Alle doelstellingen realiseren Realisatie doelstellingen door een aantal projecten

21 Wat is nu de stand van zaken?

22 Status Neder-Betuwe Projectenkalender in uitvoering Informatiemanager niet ingevuld, wel stagiair Extra 1,5 formatieplaatsen I&A Verbeterd beheer I&A Actie starten om dienstverlening te verbeteren Managers verantwoordelijk voor de uitvoering Aanpassen projectenkalender op NUP; gaat nu naar de Raad

23 Wat is Neder-Betuwe hiermee opgeschoten?

24 Belangen Informatiehuishouding Raad B&W Uitvoering van collegeprogramma Geen kostenoverschrijdingen Burger E-dienstverlening Management Beheersen processen en projecten I&A Makkelijk te beheren Gebruikers Makkelijk te bedienen Geen storingen


Download ppt "Governance van de informatievoorziening Hoe het management de regie pakte Beurs Overheid en ICT, 22 april 2009."

Verwante presentaties


Ads door Google