De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vijf gelijke dagen model  De praktijk  Waarom?  Voordelen  Nadelen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vijf gelijke dagen model  De praktijk  Waarom?  Voordelen  Nadelen."— Transcript van de presentatie:

1 Vijf gelijke dagen model  De praktijk  Waarom?  Voordelen  Nadelen

2 De praktijk  Alle dagen van 8.30 (inloop 8.15) tot 14.00 continurooster=overblijf =gratis en verplicht  Kleine pauze rond 10.00 uur ( zelfde als nu)  Overblijfpauze rond 12.00 van half uur: eten onder leiding van eigen leerkracht, buitenspelen onder leiding van leerkrachten Onderbouw: buiten spelen = 1 uur daarna eten in de groep olv eigen leerkracht. Langzame eters kunnen afronden bijv bij voorlezen, nieuws uit de natuur kijken.

3 de praktijk  Leerlingen gaan per jaar net zoveel uren naar school als anders (rond 945-950 uur).  Leerkrachten hebben recht op half uur pauze tussen 10.00 en 14.00.  Bij buitenspelen kleine pauze komt er pleinwacht door directie en IB en helft leerkrachten (de andere helft 15 minuten pauze). Na buitenspelen hebben pleinwacht leerkrachten 15 minuten pauze. Directie en Ib-ers verzorgen onderwijsactiviteit (voorlezen, jeugdjournaal kijken etc)bij midden- en bovenbouw.  Zelfde systeem bij buitenspelen overblijf midden- en bovenbouw  Onderbouw 1 uur buiten spelen. Om beurten half uur pauze. Onderwijsassistenten zijn extra voor ondersteuning.

4 Na 14.00 uur mogelijkheden  Het aanbod van de NSA: Naschoolse activiteiten georganiseerd vanuit de Brede School: Wereldwijs, Bijlmerdrie en Samenspel.  Het aanbod van de NSO: naschoolse opvang. Vaste partners: Partout: villa topido, Joesboef (tegen betaling)  Het aanbod van Kidsmixfood: activiteit 4 dagen per week tussen 14.00 en 15.00 tegen betaling  Ander nieuw aanbod vanuit brede school, Swazoom, sportbuurtwerk: nog te ontwikkelen…..

5 Waarom vijf gelijke dagen  Past heel goed bij de nieuwe cao onderwijs. Kansen van de nieuwe cao: * overlegmodel en * 8 uur per dag werken  Pedagogische onrust op de dag kan eindelijk worden aangepakt.  Leerkrachten en leerlingen hebben elke dag hetzelfde ritme  Efficiënt spreiden van werkzaamheden na schooltijd door 8 uur per dag (ook woensdag)  Elke dag 0,2, deeltijders makkelijker inzetbaar etc

6 Voordelen  Probleem TSO opgelost: voor leerkrachten en leerlingen zeer belangrijk: Pedagogische rust! (blijkt ook uit de kwaliteitsmonitor en bevragen van onze leerlingen) Ook ouders bij de eerdere ouderraadpleging vinden dit belangrijk.  Met de nieuwe cao is dit te financieren want 930 uur kan worden losgelaten.  Gelijkmatig ritme voor iedereen: leerlingen, ouders en leerkrachten  Werkdrukvermindering door gelijkmatige spreiding in de week. Dit model doet het meest recht aan de geest van de cao.  Meer mogelijkheden voor aanbod na 14.00 op alle dagen in de week. (sportbuurtwerk bijvoorbeeld)

7 Nadelen  Verdwijnen vrije woensdagmiddag  Geen vrij moment om tussendoor naar huis te gaan (overigens maakt 88% van de leerlingen nu gebruik van de TSO)  Lange ruk: blijft het onderwijs net zo efficiënt?  Kosten hoger voor ouders bij gebruik NSO vanaf 14.00  Mogelijk veranderen werkritme ouders


Download ppt "Vijf gelijke dagen model  De praktijk  Waarom?  Voordelen  Nadelen."

Verwante presentaties


Ads door Google