De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Schooltijden Het beste onderwijs Uitwerking van een aantal voorstellen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Schooltijden Het beste onderwijs Uitwerking van een aantal voorstellen."— Transcript van de presentatie:

1 Schooltijden Het beste onderwijs Uitwerking van een aantal voorstellen

2 Verzoek van het onderwijsteam aan de MR: 1.meer effectieve tijd voor ontwikkeling van het onderwijs op de Bras. -versnippering van tijd voorkomen

3 Door middel van: 1.Middeling van het aantal lesuren 2.Andere schooltijden 3. Invoering van continurooster.

4 Middeling aantal lesuren De Wet: bovenbouw min uur onderbouw min. 880 uur of (naar keuze school) voor iedereen een middeling: min. 940 uur De Bras: bovenbouw ca 970 uur onderbouw ca 915 uur streven gericht op: middeling, d.w.z. het wettelijk aantal van min. 940 uren.

5 Continu rooster: Overblijven en eten onder verantwoordelijk- heid van de school voor alle kinderen. nu reeds 80% van de kinderen blijft regel-matig over; overblijven onder verantwoordelijkheid van school, eten met docenten. Half uur speelpauze. consequentie: duurder voor nieuwe overblijvers, goedkoper voor bestaande overblijvertjes.

6 Drie mogelijke modellen die aan de wensen van het onderwijsteam voldoen: Ter toelichting nog het huidig model 1. Kortere schooldagen, gelijke begin en eindtijden 2. Kortere schooldagen, woensdagmiddag vrij 3. Normale schooldagen, woensdag- en vrijdagmiddag vrij

7 Opmerking vooraf (1) Modellen zijn indicatief Drie studiedagen Invoering alleen mogelijk bij capaciteitstoename BSO (gegarandeerd) met Dagarrangementen (inspanningsver- plichting) in de wijk. aanvangstijden (en dus ook eindtijden) kunnen 15 minuten wijzigen (verkeerssituatie).

8 Het huidige model. Maandag dinsdag woensdag donderdag vrijdag Voordelen: past wellicht het best bij de persoonlijke positie van ouders, men is eraan gewend geen extra inspanning BSO vereist. Nadelen: onvoldoende ontwikkeltijd meer roostervrije dagen grote en langdurig(er) afhankelijkheid van vrijwilligers.

9 1. Alle dagen even lang. Maandag dinsdag woensdag donderdag vrijdag Voordelen: overzichtelijk / regelmaat overblijven onder verantw. school, toezicht bij buiten spelen ouders meer gespreide druk op BSO. Voor bestaande overblijvers goedkoper Nadelen: het woensdagmiddag leven moet aangepast worden. Grotere vraag naar BSO hogere kosten / schoolbijdrage (duurder voor nieuwe overblijvers)

10 2. full continu, woendagmid.vrij maandag dinsdag woensdag donderdag vrijdag Voordelen: overzichtelijk / regelmaat lagere kosten overblijf Nadelen: grotere / bredere vraag naar BSO Evt. Hogere kosten BSO

11 3. woens- en vrijdagmiddag vrij Maandag 8.30 – dinsdag woensdag donderdag vrijdag Voordelen: nagenoeg gelijk aan huidige situatie relatief veel ouders hebben reeds vrij op woe en vrijdag op vrijdagen wordt rel. vaak vrij gegeven (feestdagen e.d.). Grote toename ontwikkeltijd Nadelen: grotere vraag BSO op vrijdag. Meer kosten voor opvang BSO Pittiger voor kinderen

12 Hoe nu verder? Besluitvorming formeel in handen van de MR. doch: MR wil draagvlak! Enquete! Op naam gesteld; toelichting per model; voorkeursmogelijkheid; Evt. reacties, suggesties bij voorkeur voor 4 november 2008


Download ppt "Schooltijden Het beste onderwijs Uitwerking van een aantal voorstellen."

Verwante presentaties


Ads door Google