De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

PRIMO Opleiding Taalexpert Training directeuren en intern begeleiders. 10 september 2015 1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "PRIMO Opleiding Taalexpert Training directeuren en intern begeleiders. 10 september 2015 1."— Transcript van de presentatie:

1 PRIMO Opleiding Taalexpert Training directeuren en intern begeleiders. 10 september

2 Doelen -U bent bekend met taalbeleid, de taaldomeinen en een passend taalaanbod voor de doelgroep leerlingen van uw school. -U verwerft nieuwe inzichten om met het team een taalvisie te formuleren en tot versterkt taalbeleid te komen. -U bent bekend met organisatie- en veranderkundige aspecten die een rol spelen bij het vormgeven van taalbeleid op de eigen school 2

3 Wat is dat taalbeleid???

4 Taalbeleid omvat: -alle maatregelen die een school treft om op -structurele en systematische wijze de taalvaardigheid van leerlingen te vergroten en het onderwijs (taal) toegankelijker te maken 4

5 Taalbeleid volgens een plan 5

6 De hamvraag voor taalbeleid. Hoe gaan wij in ons onderwijs om met taal…. En hoe kunnen we dat verbeteren??

7 Taalaanbod en domeinen van taal 1.Mondelinge taalvaardigheid, mogelijk te onderscheiden op drie subdomeinen: -gespreksvaardigheid -luistervaardigheid -spreekvaardigheid 2. Leesvaardigheid, mogelijk te onderscheiden op drie subdomeinen: -Aanvankelijk technisch lezen -Voortgezet technisch lezen -Begrijpend lezen 3. Schrijfvaardigheid 4. Woordenschat 5. Spelling 7

8 Taalvisies Traditioneel taalonderwijs (vóór jaren ‘60 en ‘70) Thematisch cursorisch taalonderwijs (vanaf jaren ’70) Communicatief taalonderwijs (vanaf jaren ’80) Strategisch taalonderwijs (midden jaren ’80) Taal bij alle vakken (vanaf jaren ’80) Taakgericht taalonderwijs (begin ’90) Interactief taalonderwijs (vanaf 1996) Taal-denk onderwijs (breinleren) (vanaf 2010)

9 Neem tijdens de uitwerking gerust een kop

10 Taalbeleid is structureel en systematisch Structureel taalbeleid: -kwestie van preventie -kwestie van doorgaande lijnen Taalbeleid is strategisch: -Planningsfase -Handelingsfase -Meetfase -Evaluatiefase

11 De taalbeleidscyclus (bron: GOK)

12 De onderzoekende leraar: ‘action research’ Wat vind je terug in je eigen school?

13 Bij welke MMI-cultuurkleur komt dit tot z’n recht?

14 PAUZE

15 Schoolcultuur:… Professionele leergemeenschap???

16 OCAI Meting van de organisatiecultuur: directeuren…?

17 Wat is commitment?  Beloften vastleggen, waarbij je je op een bepaald moment bereid verklaart en verbindt om concreet gedrag op een ander moment te vertonen. Je hebt daarbij sterke betrokkenheid bij het eindresultaat.  Je doet dit bewust en zelfstandig.  Je belofte is vrijwillig, maar niet vrijblijvend.

18 Waarom is commitment belangrijk?  Gecommitteerde medewerkers:  functioneren beter,  zijn minder geneigd de organisatie te verlaten en  zetten zich meer voor in voor de organisatie.

19 Vergouw-checklist Analyseer en evalueer nu de resultaten van de Vergouw-checklist: welke aandachtspunten voor duurzame inzetbaarheid op jouw school komen naar voren?

20 Afronden Zijn er nog vragen? Evaluatie: wat neem je mee als (ver)nieuw(d)e bagage?


Download ppt "PRIMO Opleiding Taalexpert Training directeuren en intern begeleiders. 10 september 2015 1."

Verwante presentaties


Ads door Google