De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren leuk -ook voor leraren.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren leuk -ook voor leraren."— Transcript van de presentatie:

1 Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren leuk -ook voor leraren

2 Programma •Begrippen – waar hebben we het over? •Ervaringen met en van G2 klassen •Brainstormen over onderwerp G2a project •Vaststellen doelstellingen •Organisatie – een begin •Valkuilen om te vermijden

3 Begrippen •Samenwerkend leren •Vakoverstijgend leren •Projectmatig werken> •Zelfstandig leren> •Proces/taakgericht •Resultaat en leerrendement>

4 Projectmatig werken •Taak afgebakend naar omvang, onderwerp en tijd •In principe eenmalig •Taken en verantwoordelijkheden zijn verdeeld •Samenstelling team bepaald door de taak •Strakke planning en organisatie

5 Begrippen •Samenwerkend leren •Vakoverstijgend leren •Projectmatig werken •Zelfstandig leren> •Proces/taakgericht •Resultaat en leerrendement

6 Zelfstandig leren •Ieder voert zijn eigen taak uit •Ieder voelt zich verantwoordelijk voor zijn taak •Ieder is aanspreekbaar op zijn werk •Ieder leert (bewust) van het werk en verbetert zijn werk •Dit geldt ook voor de docenten

7 Begrippen •Samenwerkend leren •Vakoverstijgend leren •Projectmatig werken •Zelfstandig leren •Proces/taakgericht •Resultaat en leerrendement>

8 Resultaat en leerrendement •Resultaat = geheel van behaalde leerdoelen •Leerrendement = resultaat / inspanning

9 Programma •Begrippen – waar hebben we het over? •Ervaringen met en van G2 klassen •Brainstormen over onderwerp G2a project •Vaststellen doelstellingen •Organisatie – een begin •Valkuilen om te vermijden

10 Ervaringen van en met G2 •Vanaf 2000: speciale projecten bij techniek van ca 10 weken = 20 lesuren •Systematische opbouw van aspecten van samenwerkend leren •Organisatie, taakverdeling en planning •Gebruik van ICT •Speciale vormen van huiswerk, werkregistratie en beoordelingen. •Programma dit jaar…

11 Programma •Begrippen – waar hebben we het over? •Ervaringen met en van G2 klassen •Brainstormen over onderwerp G2a project •Vaststellen doelstellingen •Organisatie – een begin •Valkuilen om te vermijden

12 Programma •Begrippen – waar hebben we het over? •Ervaringen met en van G2 klassen •Brainstormen over onderwerp G2a project •Vaststellen doelstellingen •Organisatie – een begin •Valkuilen om te vermijden

13 Programma •Begrippen – waar hebben we het over? •Ervaringen met en van G2 klassen •Brainstormen over onderwerp G2a project •Vaststellen doelstellingen •Organisatie – een begin> •Valkuilen om te vermijden >

14 Organisatie - start 1.Opdracht aan de leerlingen omschrijven 2.De taak van docenten gedetailleerd uitwerken 3.De organisatie opzetten 4.Wie - wat - waar 5.Planning

15 Voorbereiding, een voorbeeld •Projectleiding=coördinatie •Uitwerking opdracht inhoudelijk + opdracht aan leerlingen •Uitwerking werkvormen + presentatievorm(en) •Beoordeling en evaluatie •Planning en voorbereiding binnen school

16 Valkuilen bij samenwerkend leren •Imago van ‘buitenschools’ project •Samenstelling van groepen •Docenten doceren in plaats van doseren •Vakkenscheidingen •Verkeerde werkvolgorde •Onduidelijke of aanpasbare opdracht •Werk overnemen van een ander •Geen of onduidelijke kwaliteitseisen


Download ppt "Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren leuk -ook voor leraren."

Verwante presentaties


Ads door Google