De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel."— Transcript van de presentatie:

1 Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.

2 Samenwerkend leren Verhaal van een jaar T2

3 Samenwerkend leren  Waarom?  Waar hebben we het over?  Het verhaal van een jaar T2  Dus...wat nu?

4 Waarom?  Leerlingen werkten ver onder hun kunnen  Fixatie op resultaat, geen oog voor proces  Leerlingen en ouders: docent is verantwoordelijk  Gevoel: werkelijkheid te ver weg

5 Waar hebben we het over? Leerlingen Docenten Informatie Schoolvakken Taak

6 Let wel:  Samenwerkend leren ≠ zelfstandig leren  Geen speciaal extra ‘project’. Het gaat over gewoon schoolwerk.  Werken vanuit een probleem, niet vanuit een oplossing.

7 Hoe begin je?  Gezocht: medestanders en medewerkers  Aansprekende ‘klus’ met voldoende inhoud  Concrete plannen en afspraken  Klas voorbereiden op andere manier van werken

8 Leerlingen  Sterke punten: - intelligent - snel werkend - verbaal sterk - Engelstalig  Zwakke punten: - sociale vaardigheden - zicht op eigen functioneren Leerlingen gebruiken hun zwakke punten om onder het werk uit te komen dat ze vanwege hun sterke punten heel goed zouden kunnen doen.

9 Klus “Maak een plan voor een duurzame energievoorziening voor een school in Ghana op basis van uitwisseling van gegevens en eisen.” (www.duurzaam.shell.nl, level 4)www.duurzaam.shell.nl Stuur het plan in en presenteer het tevens op Internet.

10 Onderliggende afspraken  Aandacht voor het productieproces  Klas is zelf verantwoordelijk  Docenten en lessen zijn beschikbaar  Leer de specialismen van elkaar  Normale tijdsinvestering  In plaats van thema Energietechniek

11 Shell site

12 Mfantsipim school Ghana

13 Organisatie  Taakgroepen  1 coördinator per groep  contact met en tussen groepen en docenten  Wekelijkse voortgangsbespreking

14 Leren van je fouten  Planning  Verantwoordellijkheden  Taken en taakverdeling  Kwaliteit  Communicatie  Beroep op docenten  Kennisoverdracht

15 Resultaten  Product te slecht om in te sturen  In 2 dagen alles verbeterd  Prijs  Evaluatie van 2 uur  En vervolgens.... Geen weg meer terug

16 Evaluatie startproject  Ontzettend veel geleerd  Veel leukere manier van leren  Taakgroepen zelf kiezen werkt niet  Inspanning <> voldoening  Veel te weinig gebruik gemaakt van de mogelijkheden om te leren  Volgende keer beter

17 Werd vervolgd  Project Industriële Revolutie (gs-en-tn)  Techniekproject Automaten + PP  T3 - Voorlichting en workshops

18 Ontwikkelingen  Eerst training in plannen en teamwork  Uitbreiding van het aantal klassen  Meer docenten doen mee  Meer coördinatie tussen secties  Docenten kunnen problemen beter duiden en aanpakken  Scholing docenten

19 Informatie:  Terugkoppeling  SONaTe  Marnix College    

20 En dan nog even dit...  Leerlingen leren beter en liever in de samenhangende werkelijkheid dan in de afzonderlijke projecties daarvan in de schoolvakken  Training voor studiehuis  Techniek is in zichzelf al multidisciplinair


Download ppt "Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel."

Verwante presentaties


Ads door Google