De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel."— Transcript van de presentatie:

1 Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.

2 Samenwerkend leren Verhaal van een jaar T2

3 Samenwerkend leren Waarom? Waar hebben we het over?
Het verhaal van een jaar T2 Dus...wat nu?

4 Waarom? Leerlingen werkten ver onder hun kunnen
Fixatie op resultaat, geen oog voor proces Leerlingen en ouders: docent is verantwoordelijk Gevoel: werkelijkheid te ver weg

5 Waar hebben we het over? Taak Leerlingen Docenten Schoolvakken
Informatie

6 Let wel: Samenwerkend leren ≠ zelfstandig leren
Geen speciaal extra ‘project’. Het gaat over gewoon schoolwerk. Werken vanuit een probleem, niet vanuit een oplossing.

7 Hoe begin je? Gezocht: medestanders en medewerkers
Aansprekende ‘klus’ met voldoende inhoud Concrete plannen en afspraken Klas voorbereiden op andere manier van werken

8 Leerlingen Sterke punten: - intelligent - snel werkend - verbaal sterk - Engelstalig Zwakke punten: - sociale vaardigheden - zicht op eigen functioneren Leerlingen gebruiken hun zwakke punten om onder het werk uit te komen dat ze vanwege hun sterke punten heel goed zouden kunnen doen.

9 Klus “Maak een plan voor een duurzame energievoorziening voor een school in Ghana op basis van uitwisseling van gegevens en eisen.” (www.duurzaam.shell.nl, level 4) Stuur het plan in en presenteer het tevens op Internet.

10 Onderliggende afspraken
Aandacht voor het productieproces Klas is zelf verantwoordelijk Docenten en lessen zijn beschikbaar Leer de specialismen van elkaar Normale tijdsinvestering In plaats van thema Energietechniek

11 Shell site

12 Mfantsipim school Ghana

13 Organisatie Taakgroepen 1 coördinator per groep
contact met en tussen groepen en docenten Wekelijkse voortgangsbespreking

14 Leren van je fouten Planning Verantwoordellijkheden
Taken en taakverdeling Kwaliteit Communicatie Beroep op docenten Kennisoverdracht

15 Resultaten Product te slecht om in te sturen
In 2 dagen alles verbeterd Prijs Evaluatie van 2 uur En vervolgens.... Geen weg meer terug

16 Evaluatie startproject
Ontzettend veel geleerd Veel leukere manier van leren Taakgroepen zelf kiezen werkt niet Inspanning <> voldoening Veel te weinig gebruik gemaakt van de mogelijkheden om te leren Volgende keer beter

17 Werd vervolgd Project Industriële Revolutie (gs-en-tn)
Techniekproject Automaten + PP T3 - Voorlichting en workshops

18 Ontwikkelingen Eerst training in plannen en teamwork
Uitbreiding van het aantal klassen Meer docenten doen mee Meer coördinatie tussen secties Docenten kunnen problemen beter duiden en aanpakken Scholing docenten

19 Informatie: Terugkoppeling SONaTe Marnix College www.duurzaam.shell.nl

20 En dan nog even dit... Leerlingen leren beter en liever in de samenhangende werkelijkheid dan in de afzonderlijke projecties daarvan in de schoolvakken Training voor studiehuis Techniek is in zichzelf al multidisciplinair


Download ppt "Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel."

Verwante presentaties


Ads door Google