De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Flow als sturingsprincipe Project Stedelijk Lyceum Enschede Vijf teams als voorhoede voor een nieuwe manier van sturen, waarbij de werkenergie van de docent(e)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Flow als sturingsprincipe Project Stedelijk Lyceum Enschede Vijf teams als voorhoede voor een nieuwe manier van sturen, waarbij de werkenergie van de docent(e)"— Transcript van de presentatie:

1 Flow als sturingsprincipe Project Stedelijk Lyceum Enschede Vijf teams als voorhoede voor een nieuwe manier van sturen, waarbij de werkenergie van de docent(e) een heel belangrijk vertrekpunt vormt

2 Nulmeting werkenergie Project Stedelijk Lyceum Enschede Analyse van: 1.Effectiviteit ureninzet 2.Ziekteverzuim 3.Vertrouwen tussen de medewerkers onderling 4.Gebruik van elkaars kwaliteiten en kennis 5.Leiderschap/ondernemerschap 6.Verantwoordelijkheidsgevoel 7.Besef van autonomie

3 F L O W 2. Het principe van FlOW Productiviteit… actieve tegenzin …onder invloed van FLOW Uitgedrukt als ‘positieve werkenergie’ 100 Positieve werk- energie Boven zichzelf getild worden Balans Negatieve werk- energie

4 Geen flow Energievreters In de samenwerking, organisatie van werk, taken, materialen, gebouw, persoonlijke effectiviteit geen grip op de eigen situatie, werkdruk, lastige omgang met leerlingen en ouders, rolconflicten, niet goed functionerende computers, slechte roosters, geluidsoverlast, etc. loopbaanmogelijkheden, sociale steun, resultaten, coaching door collega’s, leidinggevenden, goede teamsfeer, duidelijkheid in verwachtingen, autonomie, betrokkenheid bij besluitvorming, feedback op functioneren, etc. Geen kans op flow door disbalans energievreters en –gevers: lage productiviteit Energiegevers In de samenwerking, organisatie van werk, taken, materialen, gebouw, persoonlijke effectiviteit docent

5 Flow energievreters energiegevers Kans op flow door balans energievreters en –gevers

6 Flow als sturingsprincipe Project Stedelijk Lyceum Enschede kennis Taken verveling angst Flowgebied

7 Project Stedelijk Lyceum Enschede Het project werkt met de volgende doelstellingen: Personeel rechtstreeks invloed geven op de organisatie van het onderwijs Ontwikkelen nieuwe vorm van faciliterend leidinggeven Verhogen arbeidsproductiviteit Verhogen verantwoordelijkheid personeel voor het op peil houden van eigen werkenergie Ontwikkelen van een overdraagbare methodiek voor scholen in Nederland.

8 Weinig invloedVeel invloed vanuit Groot effect Klein effect FOCUS VAN ACTIE! Benoemen en integreren

9 Project Kottenpark Het plan van aanpak richt zich de komende maanden op: Specifiekere inzet van mentoren o.b.v. uitkomsten WEM, waarbij ze beter gebruik maken van elkaars kwaliteiten en efficiënter werken. Er is voor komend schooljaar een corridor in het rooster gemaakt voor het mentoraat, dit schept veel mogelijkheden voor een specifiekere inzet van mentoruren en betere samenwerking tussen mentoren.

10 Project Zwering Het plan van aanpak richt zich de komende maanden op: Betere inzet van didactische/pedagogische kwaliteiten en helder krijgen van de individuele professionaliseringsbehoefte.

11 Projecten Zuid Het plan van aanpak richt zich de komende maanden onder andere op: Organiseren van onderling leren door klassenbezoeken (koppels), en reflectiemomenten met de hele groep. Hiervoor een aanpak ontwikkelen Maken van een plan om leerlingen meer verantwoordelijkheid te geven voor de zorg voor hun omgeving.

12 Project OPDC Het plan van aanpak richt zich de komende maanden op:

13 Grove planning “sturen op Flow” febr mrt 2011 Selectie bureau o.b.v. offertes Project ‘klaar- zetten’ Fase I. Fase II.Fase III. april 2011 juni 2011 sept 2011 dec 2011 Fase IV. febr 2012 Fase V. Fase VI.Fase VII.


Download ppt "Flow als sturingsprincipe Project Stedelijk Lyceum Enschede Vijf teams als voorhoede voor een nieuwe manier van sturen, waarbij de werkenergie van de docent(e)"

Verwante presentaties


Ads door Google