De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Welkom Dyslexie op Het Vlier. Programma Taken van de orthopedagoog Dyslexiebeleid op Het Vlier Faciliteiten Rol van mentor, teamleider en coördinator.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Welkom Dyslexie op Het Vlier. Programma Taken van de orthopedagoog Dyslexiebeleid op Het Vlier Faciliteiten Rol van mentor, teamleider en coördinator."— Transcript van de presentatie:

1 Welkom Dyslexie op Het Vlier

2 Programma Taken van de orthopedagoog Dyslexiebeleid op Het Vlier Faciliteiten Rol van mentor, teamleider en coördinator leerlingbegeleiding Begeleiding Communicatie met ouders Rol van ouders en de inzet van een leerling met dyslexie Gelegenheid voor vragen

3 Taken van de orthopedagoog Screening en onderzoek Voorleessoftware: Sprint, Kurzweil, Amis Daisy speler Handige apps WRTS Regeling vergoeding aangepaste leermiddelen

4 Dyslexiebeleid op Het Vlier Uitgangspunt: Protocol Dyslexie Voortgezet Onderwijs Handreikingen en tips voor mentoren en docenten Afspraken binnen vaksecties Evalueren van dyslexiebeleid

5 Faciliteiten Wettelijke afspraken 20% extra tijd bij toetsen en examens Vergroot, duidelijk lettertype (Arial 12) Gebruik van computer Gebruik van hulpmiddelen Schoolafspraken Andere berekening spelfouten Niet hardop lezen voor de klas zonder voorbereiding Aantekeningen waar mogelijk op papier Luisterboeken

6 Rol van mentor, teamleider en coördinator leerlingbegeleiding Mentor Eerste aanspreekpunt leerling; signalering en melding Teamleider Klankbordgroep; inventarisatie van sterke punten en verbeterpunten; (helpen) oplossen van problemen Coördinator leerlingbegeleiding Controleren extra faciliteiten; contacten met ouders; probleemoplossing en advisering

7 Begeleiding Eerste kennismaking: k-uur (4e klas) Uitleggen van regels en faciliteiten Inventariseren van benodigdheden Advisering naar docenten Mentoren evalueren met de leerling Evaluatie door teamleider en coördinator Bijstellen en verder ontwikkelen van het dyslexiebeleid

8 Communicatie met ouders Via mentor en teamleider Via coördinator leerlingbegeleiding of de orthopedagoog Contact via telefoon of

9 Rol van ouders en de inzet van een leerling met dyslexie Hulp bieden met het maken van een planning - planwijzer examens - eMindmaps -www.lereniseenmakkie.nl -Zorg voor de juiste voorwaarden (genoeg beweging en frisse lucht e.d.) Stimuleer het lezen door het leuk te maken

10 Gelegenheid voor vragen Bedankt voor uw aandacht en komst!


Download ppt "Welkom Dyslexie op Het Vlier. Programma Taken van de orthopedagoog Dyslexiebeleid op Het Vlier Faciliteiten Rol van mentor, teamleider en coördinator."

Verwante presentaties


Ads door Google