De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Variant op de stelling van de Taakgroep: Met techniek wordt het leergebied “rijker”.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Variant op de stelling van de Taakgroep: Met techniek wordt het leergebied “rijker”."— Transcript van de presentatie:

1 Variant op de stelling van de Taakgroep: Met techniek wordt het leergebied “rijker”.

2 Techniek wordt Mens & Natuur Gevaren en Kansen j.feenstra en c.brederveld Vedotech 2003

3 Je komt beslagen ten ijs…..  1 Vernieuwing Basisvorming  2 Mogelijkheden in jouw situatie  3 Uitwerking  4 Voorbeeld

4 Basisvorming in de overgang  Kerndeel (2/3) en differentieel deel (1/3)  Minimum van 80 u per vak  Clustering vakken mogelijk  Stimulans – nieuwe leervormen met meer samenhang 

5 Vernieuwing Basisvorming voor Techniek:  Gevaren  Kansen

6 Vernieuwing Basisvorming : gevaren voor Techniek  Ondersneeuwen  Onrendabel aantal uren

7 Vernieuwing Basisvorming : kansen voor Techniek  Kristallisatiepunt voor samenwerking van vakken  Labfunctie voor didactische ontwikkeling

8 Wat gebeurt er bij jou op school?  1 Er verandert niets  2 Minder uren Techniek  3 Opgaan in Mens&Natuur  4 Opgaan in Leergebieden en projecten Mogelijkheden :

9 Mogelijke initiatieven in situatie 1: er verandert niets  Pas dan extra op dat je niet verrast wordt  Neem zelf initatief en kom met voorstellen  Techniek is een goed startspunt voor vernieuwing

10 Mogelijke initiatieven in situatie 2: minder uren voor Techniek  Van alles wat minder + minder efficiënt  Keuze voor Techniekeigen vaardigheden  Relatie van Techniek met andere vakken uitbouwen

11 Mogelijke initiatieven in situatie 3: opgaan in Mens&Natuur  Techniek tot toegepaste Natuurkunde maken  Efficiënt(er) samenwerken met verwante vakken  Innovatieve mogelijkheden van Techniek benutten

12 Mogelijke initiatieven in situatie 4: opgaan in leergebieden  Techniek ‘loopjongen’ laten worden voor andere vakken of laten verdwijnen  Vakoverstijgende aard van Techniek beter bekend maken en uitbuiten  Innovatieve mogelijkheden van Techniek optimaal inzetten

13 Een project kan je helpen  1Zet een project op vanuit een ‘echte’ vraag/probleem/onderwerp  2Niet starten vanuit losse (leuke of leerzame) experimenten  3 Maak een ‘mind-map’ en bedenk welke vakken betrokken kunnen worden  4Daarna per vak aangeven welke ‘leerstof’ aan de orde komt  5Leerlingen kiezen voor deelaspect met eindpresentatie

14 Een ‘mind-map’: De Keltische weersteen Ophangen van de steen stellage bedenken en maken verpakking maken versiering verpakking uitleg van de werking, ook in andere talen certificaat van echtheid oorkonde folder groter geheel: weerbericht KNMI krant prijs TECHNIEKVERZORGINGBIOLOGIE ECONOMIENATUURKUNDE WISKUNDE ENGELS/FRANS BEELDENDE VORMINGNEDERLANDS MEDIA-ICT

15 Uitwerking vakoverstijgend project  1Vorm groep (met dezelfde situatie)  2Bedenk en formuleer een project  3 Stel vast: klas, doel, presentatievorm, vakken, tijdstip, tijdsduur, enz.  4Noteer alles op een sheet  5 Vertel het elkaar Opdracht:

16 Voorbeeld 1: Natuurlijk duurzaam  Project met TN-NA-WI, klas 2  Voorzie je school van uitsluitend duurzame energiebronnen (plan).  Zie level 3  Presenteren via Powerpoint of Internetsite.

17 Voorbeeld 2: Kantineproject  Richt de kantine opnieuw in  Project met groot aantal vakken, klas 1  Allerlei vakken leveren eigen bijdrage  Roosterdoorbrekend of niet  Ver doorgevoerde taakverdeling met lessen over ‘basis’-kennis door leerlingen  Presenteren via tekeningen, maquettes, verslag met berekeningen.


Download ppt "Variant op de stelling van de Taakgroep: Met techniek wordt het leergebied “rijker”."

Verwante presentaties


Ads door Google