De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Daltonontwikkeling op Kapteynweg. De essentie van daltononderwijs.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Daltonontwikkeling op Kapteynweg. De essentie van daltononderwijs."— Transcript van de presentatie:

1 Daltonontwikkeling op Kapteynweg

2 De essentie van daltononderwijs

3 Meerwaarde van dalton voor leerlingen:  Je leert zelfstandig te studeren, wat nodig is voor hbo en mbo (competentiegericht leren)  Je leert effectief samenwerken  Een goede daltonleerling haalt ook betere resultaten m.b.t. de schoolvakken  Veel leerlingen vinden meer vrijheid fijner dan een strak keurslijf van de docent

4 4 niveaus van zelfstandigheid  Zelfstandig werken: leerlingen voeren na instructie van docent opdrachten goed uit  Zelfstandig leren: Leerlingen gaan zelfstandig aan de slag met leeractiviteiten: kiezen zelf activiteit, aanpak, tijdsduur, hulp; docent coacht  Zelfverantwoordelijk leren: Leerlingen leren zelfstandig aan de hand van studieplanners zonder aanwezigheid van leraar  Zelfsturend leren: Leerling leert zelfstandig op basis van eigen planning en leerstofkeuzes

5 Schooldoelstelling m.b.t. zelfstandigheid  Aan eind van de mavo-opleiding en klas 3 van de havo kunnen alle leerlingen zelfstandig leren  Aan het eind van de havo-opleiding kunnen alle leerlingen zelfverantwoordelijk leren

6 Dalton in praktijk op onze locatie  Veel leerlingen kunnen zelfs niet zelfstandig werken, met name in mavo-klassen  Daltonuren worden te weinig benut voor effectief zelfstandig leren  Het onderwijs is zeer docentgestuurd, leerlingen krijgen weinig vrijheid en eigen verantwoordelijkheid.  Werkvormen waarin wordt samengewerkt door leerlingen worden weinig toegepast

7 Hoe kan de school zelfstandigheid bevorderen?  Door het aanleren van studievaardigheden (plannen, reflecteren, concentreren, luisteren, vragen stellen, samenwerken, leerstrategieën kiezen etc.)  Door het kweken van een attitude (eigen verantwoordelijkheid en initiatief nemen)

8 Taak teams: Daltonontwikkelplan  Welke vaardigheden wanneer aangeleerd en toegepast  Afspraken over beheersingsniveau, verantwoording, omgang met achterblijvers  Afspraken over wijze van begeleiding door mentoren: coaching  Daltoncommissie komt met format

9 Aankweken van daltonattitude:  Leerlingen overtuigen van nut, noodzaak en haalbaarheid  Heel veel oefenen, in daltonuren maar ook in gewone lessen  Consequent procesgerichte feedback geven, werken met uitgestelde aandacht  Concentratievermogen is vaak grootste struikelblok: zelfstandig werken in lessen daarvoor een goede training

10 Randvoorwaarden  Organisatorisch zijn er veel mogelijkheden voor andere werkvormen: 70 minuten lessen, daltonuren, daltonmiddagen, it’s learning  Gebouw en inrichting schieten tekort: directie komt in december met herinrichtings- en investeringsplan, het bestuur hopelijk met geld ……..  We gaan (opnieuw) scholing aanbieden m.b.t. activerende didactiek en coaching

11 Met kleine stappen werken aan dalton attitude  Frequent zelfstandig werken in de lessen  Optimaal gebruik van studieplanners  Consequente manier van begeleiden en corrigeren  Gebruik maken van elkaars expertise en ervaringen


Download ppt "Daltonontwikkeling op Kapteynweg. De essentie van daltononderwijs."

Verwante presentaties


Ads door Google