De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

TOM keurmerk Marius Berendse. TOM Keurmerk: enkele vragen Wanneer mag je een TOMschild dragen? Willen we dit? Moeten we dit willen? Wat hebben we daar.

Verwante presentaties


Presentatie over: "TOM keurmerk Marius Berendse. TOM Keurmerk: enkele vragen Wanneer mag je een TOMschild dragen? Willen we dit? Moeten we dit willen? Wat hebben we daar."— Transcript van de presentatie:

1 TOM keurmerk Marius Berendse

2 TOM Keurmerk: enkele vragen Wanneer mag je een TOMschild dragen? Willen we dit? Moeten we dit willen? Wat hebben we daar voor over? TOM kwaliteitsstandaard zelf maken? Een panel van deskundigen? Elkaar visiteren? -Welke criteria en waarom?

3 TOM-scholen noemen rijp en groen (1) Krachtige leeromgeving: Kind centraal, mederegisseur van eigen ontwikkeling Geen frontaal onderwijs ICT speelt belangrijke rol Werken met portfolio’s Uitdagende leeromgeving Ruimte voor initiatief van leerlingen Leerlingen zichtbaar betrokken Uitnodigend pedagogisch klimaat

4 TOM-scholen noemen rijp en groen (2) Organisatie: Klassendoorbrekend Het gebruik van het gebouw De inrichting Units gekoppeld aan zelfsturende teams Flexibele groepering Afstemming van leerinhoud en wijze van leren Weekplanning en keuzebord

5 TOM-scholen noemen rijp en groen (3) Personeel: Multidisciplinaire inzet Samenwerking met opleidingen TOM-competenties ontwikkelen, passend bij visie (bekwaamheidsdossier) Teamteaching/work Inzet onderwijsassistenten Reflectie en feedback Gericht op professionele ontwikkeling

6 TOM-scholen noemen rijp en groen (4) De schil: het proces van verandering Delen met… andere scholen, collega’s, ouders, bestuur Afstemming met opleidingsscholen Doorgaan: de plicht om in ontwikkeling te blijven Heldere visie op ontwikkeling via kanteling, herontwerp, geleidelijke groei,… Flexibiliteit en realisme: groeiproces met vallen en opstaan Netwerken: regionaal en landelijk…leren van elkaar Ondernemen en … verantwoorden

7 INK-model leiderschap medewerkers strategie en beleid middelen processen waardering door medewerkers waardering door klanten en leveranciers waardering door de maatschappij eindresultaten organisatieresultaat leren en verbeteren

8 Vijf ontwikkelingsfasen 1: Activiteit-georiënteerd (reactief & adhoc) 2: Proces-georiënteerd (reactief & meten = weten) 3: Systeem-georiënteerd (pro-actief & klantgericht) 4: Keten-georiënteerd (pro-actief & met partners) 5: Excelleren & transformeren (tot top behoren en vernieuwend)

9 Prijzen & erkenning: de Tommy awards Nederlandse kwaliteitsprijs Kwaliteitsonderscheiding INK-verbetercertificaat

10 Kenmerken van een excellente organisatie 1.Leiderschap met lef 2.Resultaatgerichtheid 3.Continu verbeteren 4.Transparantie 5.Samenwerking met partners

11 Hoe nu verder We spelen een spel


Download ppt "TOM keurmerk Marius Berendse. TOM Keurmerk: enkele vragen Wanneer mag je een TOMschild dragen? Willen we dit? Moeten we dit willen? Wat hebben we daar."

Verwante presentaties


Ads door Google