De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Informeel leren en….. social media Esther van Popta 26 april 2011.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Informeel leren en….. social media Esther van Popta 26 april 2011."— Transcript van de presentatie:

1 Informeel leren en….. social media Esther van Popta 26 april 2011

2 Informeel leren? Arend van Dam in Opleiding & Ontwikkeling 2003

3 Aanleiding Leeractiviteiten en relatieve belang bij Sara Lee/DE (bron: AKC, 2002) Harm Weistra over leren in werktijd (link naar literatuuronderzoek)link naar literatuuronderzoek

4 Formal vs informal (Jay Cross) Link:

5 Formeel en informeel leren Mate van formaliteit (Colley cs en Weistra): – Vier aspecten leersituatie van invloed: proces, plaats en setting, doelen en leerinhoud – Afhankelijk van de mate van sturing die de lerende en/of de organisatie op elk van deze aspecten kan uitoefenen Beter niet dichotomie maar meer of minder formeel/informeel Meer autonomie is negatief voor leeruitkomst Uit proefschrift Etty Wielenga (2010), HAN-docent (HRM)proefschrift

6 Informeel leren en…. Social media? Kenmerken (zie aspecten leersituatie) passen bij informeel leren Maar pas op met formaliseren – Voorbeeld: Je kan je studenten niet verplichten om je toe te voegen aan hun sociale netwerk omdat je hier “belangrijke” berichten op plaatst Leren van peers – 2/3 werknemers vinden hun leerinformatie (en - gedrag?) bij ‘peers’ (Informal Learning, Jay Cross). Social media beantwoorden aan deze behoefteInformal Learning, Jay Cross

7 Onderzoek naar informeel leren o.a. door Prof Mien Segers,Prof Mien Segers hoogleraar Corporate Learning UM Twee vormen van informeel leren: Feedback zoeken Teamleren

8 Feedback vragen/ zoeken Social Media bieden o.a. mogelijkheid om snel verschillende mensen feedback te vragen; randvoorwaarden voor succes: – leerklimaat – psychologische veiligheid – doelorientatie lerende Artikel over feedback en social networking: Transfer of training: the role of feedback in supportive social networks:Transfer of training: the role of feedback in supportive social networks “This research indicates that it is more beneficial for transfer of training to increase the amount of people providing feedback. Increasing the frequency of feedback seems counterproductive”

9 Teamleren Virtuele leeromgevingen bevorderen teamleren Maar ook hier succesfactoren: – samenstelling team – interpersoonlijke context – leergedrag binnen team Artikel over teamleren: Social and Cognitive factors Driving Teamwork in Collaborative Learning EnvironmentsSocial and Cognitive factors Driving Teamwork in Collaborative Learning Environments

10 Hoe faciliteren we social media? Focus op proces i.p.v. op tools Is er ruimte voor informeel leren i/h onderwijs? Geef het voorbeeld d.m.v. social media Geef ruimte om te experimenteren (get your hands dirty) Bereid docent voor op het leren en werken met social media (bv. gebrek aan controle) Stimuleer reflectie en evalueer Betrek medewerkers bij de keuze tools Bron: Wilfred Rubens, 2010Wilfred Rubens, 2010


Download ppt "Informeel leren en….. social media Esther van Popta 26 april 2011."

Verwante presentaties


Ads door Google