De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht 1 november 2013 Drs. D. Abeleven Rector FHR School of Business.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht 1 november 2013 Drs. D. Abeleven Rector FHR School of Business."— Transcript van de presentatie:

1 Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht 1 november 2013 Drs. D. Abeleven Rector FHR School of Business

2 Inhoud van de workshop  Eisen van het bedrijfsleven  Hoe ziet ons business onderwijs eruit?  Onderzoek in het Surinaamse bedrijfsleven  Onderzoek op de business School  Succesfactoren voor een goed onderwijsmodel  Shared responsibilities uitwerken  Results of the workshop

3 Surinaams bedrijfsleven  Waar zijn we naar op zoek?

4 Ons huidig onderwijs  Vakgericht (lessen erg theoretisch) met als doel het reproduceren van kennis  Vakinhouden los van elkaar  Weinig ruimte voor vorming naar zelfstandige afgestudeerden  Weinig invloed van het bedrijfsleven

5 Link tussen bedrijven en het onderwijs  Stage  Onderzoek  Beurzen  Bedrijfsbezoeken  Is dit genoeg?

6 Een alumni onderzoek (Young a Fat, 2013)  Doel van het onderzoek: nagaan in hoeverre de afgestudeerden voldoen aan het profiel van het bedrijfsleven  Resultaten per competenties aangegeven

7 Improvements needed  Meer input nodig van bedrijfsleven (more commitment, more involvement and shared ownership)  In het curriculum (vanaf het eerste jaar)  Bij de stages  Bij het onderzoek  Voor docenten en studenten

8 Succes indicatoren  Shared responsibilities  Evaluatiemomenten inbouwen voor bedrijfsleven en de school  Trainingen voor een goed curriculum  Trainingen aan docenten tot professionals

9 Competentiegericht versus vakgericht in business education?

10 Hoe? educational model for shared responsibilites

11 Wie zijn verantwoordelijk?  De school  Het bedrijfsleven  De studenten  Opdracht: per groep nagaan welke taken en verantwoordelijkheden elke groep heeft.  Let op: sommige taken kunnen door meerdere groepen uitgevoerd worden

12 Het business onderwijs modelleren  Hoe passen deze taken en verantwoordelijkheden in het model?

13 Results  Per groep aangeven hoe het buildingblock model er nu uit moet zien

14 Main conclusions  Welke belangrijke conclusies kunnen we trekken?  Wat zijn onze “lessons learned?”

15 Dank u voor uw aandacht Veel succes met het implementeren van het business onderwijs


Download ppt "Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht 1 november 2013 Drs. D. Abeleven Rector FHR School of Business."

Verwante presentaties


Ads door Google