De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

4C/ID Gaat Omhoog: Steigers van de Tweede Orde Jeroen J.G. van Merriënboer 4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht.

Verwante presentaties


Presentatie over: "4C/ID Gaat Omhoog: Steigers van de Tweede Orde Jeroen J.G. van Merriënboer 4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht."— Transcript van de presentatie:

1 4C/ID Gaat Omhoog: Steigers van de Tweede Orde Jeroen J.G. van Merriënboer 4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht

2 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Inhoud •Scaffolding •Zelfsturing •Scaffolding 2 •Discussie •Scaffolding •Zelfsturing •Scaffolding 2 •Discussie Van Merrienboer, J. J. G., & Kirschner, P. A. (2012). Ten Steps to Complex Learning (2nd Rev. Ed.). Taylor & Francis.

3 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Scaffolding •Leertaken •Ordenen van simpel naar complex •Scaffolding op elk niveau van complexiteit

4 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Wat is scaffolding? •Combinatie van –Hulp bieden –Geleidelijk laten afnemen van deze hulp •Vormen van hulp –Ondersteuning (support) –Begeleiding (guidance) –Beperking (constraints)

5 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education given state goal state solution problem solving process Beperking Ondersteuning Begeleiding generation transformation interpretation

6 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Afnemende ondersteuning •Uitgewerkte voorbeelden –Oplossing gegeven •Completeeropdrachten –Oplossing deels gegeven •Conventionele problemen –Oplossing niet gegeven

7 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Afnemende begeleiding •uitgewerkte voorbeelden •Completeeropdrachten •Conventionele opdrachten Begeleiding •Modelleren •Zonder modelleren •Met begeleiding docent •Met proceswerkbladen •Met begeleiding docent •Met proceswerkbladen •Zonder hulp

8 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Afnemende beperkingen •Taak ABC –Mag pas verder met B als A goed is afgerond –Mag pas verder met C als A+B goed zijn afgerond •Blokkeren niet-relevante operaties –Functies geleidelijk toevoegen in een training-wheels interface •Eerst gewone dan pas wetenschappelijke rekenmachine •Steeds meer toolbars in een tekstverwerker

9 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Zelfsturing Eigen leertaken kiezen Zelf bronnen/informatie zoeken

10 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Zijn de principles voor scaffolding ook bruikbaar voor hogere- orde vaardigheden, zoals het zelf zoeken van bronnen of informatie en het zelf kiezen van leertaken?

11 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Scaffolding 2 - Bronnen of informatie zoeken •Afnemende ondersteuning –Relevante bronnen worden gegeven –Relevante bronnen worden deels gegeven, en moeten deels door de student gezocht worden –Student moet relevante bronnen zelfstandig identificeren

12 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Afnemende begeleiding •Het zoeken van relevante bronnen modelleren (expert modeling) •Proceswerkbladen met een systematische probleemaanpak en heuristieken

13 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education

14 Afnemende beperkingen •Docent checkt de door een student geselecteerde bronnen voordat deze ze gaat bestuderen •Het aantal bronnen dat geraadpleegd kan worden neemt geleidelijk toe (bijv. in een multimediale omgeving)

15 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education •Afnemende ondersteuning –Student kiest taak op basis van gegeven beoordelingsresultaten en verbeterpunten –Student formuleert verbeterpunten en kiest taken op basis van gegeven beoordelingsresultaten –Student beoordeelt zichzelf, formuleert verbeterpunten en kiest taken Scaffolding 2 - Zelf leertaken kiezen

16 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Afnemende begeleiding •p/reflectie gesprekken op basis van portfolio •Self-coaching protocollen •Advies op taakselectie

17 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Afnemende beperkingen •Door leerling gekozen taak moet worden “goedgekeurd” voordat hieraan gewerkt gaat worden •Ongeschikte taken kunnen (nog) niet gekozen worden geblokkeerd

18 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Discussie •Combineren van verschillende vormen van ondersteuning, begeleiding en beperking → onderzoek nodig –Optimale combinatie hangt af van de te ontwikkelen hogere-orde vaardigheden •Hoe kunnen eerste-orde en tweede- orde scaffolding het beste met elkaar verweven worden?

19 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education

20 Conclusies •Slecht nieuws: tweede-orde scaffolding op hogere-orde vaardigheden wordt pas effectief als eerste-orde scaffolding op domein-specifieke vaardigheden al “een eind op weg is” •Goed nieuws: de technieken voor eerste- orde scaffolding van domeinspecifieke vaardigheden zijn ook goed bruikbaar voor tweede-orde scaffolding van hogere-orde vaardigheden

21 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education


Download ppt "4C/ID Gaat Omhoog: Steigers van de Tweede Orde Jeroen J.G. van Merriënboer 4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht."

Verwante presentaties


Ads door Google