De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ICT voor Complex Leren Jeroen J.G. van Merriënboer Open Universiteit Nederland Presentatie voor de OnderwijsResearchDagen, 6-8 juni 2007, Groningen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ICT voor Complex Leren Jeroen J.G. van Merriënboer Open Universiteit Nederland Presentatie voor de OnderwijsResearchDagen, 6-8 juni 2007, Groningen."— Transcript van de presentatie:

1 ICT voor Complex Leren Jeroen J.G. van Merriënboer Open Universiteit Nederland Presentatie voor de OnderwijsResearchDagen, 6-8 juni 2007, Groningen.

2 Inhoud 1.Wat is complex leren? 2.Leertaken: ICT als primair medium 3.Flexibilisering en vraagsturing 4.Secundaire media 5.Discussie

3 1. Wat is complex leren? Welke chirurg heeft u het liefst? (a)Weet alles van het menselijk lichaam maar heeft twee linkerhanden (b)Heeft prima technische vaardigheden maar is een hork voor zijn patiënten (c)Is vriendelijk maar heeft na afstuderen jaar geleden -- zijn vak niet meer bijgehouden (d)Geen van de bovenstaande Van compartimentalisatie naar integratie

4 Atomistische modellen –Analyseer complex domein in kleine stukjes –Onderwijs stukje-bij-beetje Holistische modellen –Analyseer complex domein in samenhang; focus op relaties tussen de stukjes –Onderwijs van eenvoudige naar ingewikkelder gehelen Van fragmentatie naar coordinatie

5 Leren oplossen van drie problemen: p1-p1-p1-p2-p2-p2p3-p3-p3 –Geblokte volgorde –Leerdoelen snel bereikt –Lage transfer, dus niet in staat om p4 op te lossen p3-p2-p2-p1-p3-p3-p1-p2-p1 –Random volgorde –Duurt langer om leerdoelen te bereiken –Hogere transfer, dus beter in staat om p4 op te lossen Van specifieke leerdoelen naar transfer Maak onderscheid tussen repetitie (voor routines) en variatie (voor onbekende aspecten)

6 2. Leertaken: ICT als primair medium Leertaken –Ruggengraat onderwijsprogramma Ondersteunende informatie Procedurele informatie Deeltaakoefening Chapter 14: Use of Media

7 Leertaken Gebaseerd op authentieke beroeps- situaties Integratief Opdrachten, projecten, problemen, taken, casestudies, etc.

8 Variability Principle Gericht op transfer

9 Sequencing Principle Orden taken van makkelijk/eenvoudig naar moeilijk/complex Taakklasse –Taken in zelfde klasse zijn equivalent –Klassen geordend van makkelijk naar moeilijk –Gericht op leren coördineren

10 Fading Guidance Principle In elke taakklasse geleidelijk afnemende ondersteuning en begeleiding (‘scaffolding’) –Completion strategy principle Van uitgewerkte voorbeelden, via aanvulopdrachten naar conventionele problemen –Training wheels principle

11 Fidelity Principle Low fidelity High fidelity Reality

12 Waarom gesimuleerde taakomgevingen? Psychologische natuurgetrouwheid –Taken representatief voor de realiteit! Fysieke natuurgetrouwheid –ICT biedt mogelijkheid tot Weglaten van “seductive details” Betere ondersteuning/begeleiding geven Voorkomen onveilige/gevaarlijke situaties Versnellen of vertragen van het proces Reduceren van kosten Aanbieden van leertaken die in het echt niet of nauwelijks voorkomen / zeldzame materialen of resources vereisen

13 Belang van Natuurgetrouwheid (Gulikers, Bastiaens, & Martens, 2005) Geen verschil in psychologische fidelity Wel verschil in fysieke fidelity

14 Individualization Principle Student voert taak uit met meer/minder ondersteuning Systeem/student kiest volgende leerta(a)k(en) Systeem/student beoordeelt taakuitvoering en/of resultaat

15 Dynamische Taakselectie Salden, Paas, & van Merriënboer, 2006 Selecteer volgende leertaak op basis van –Zelfbeoordeling van prestatie en mentale inspanning –Beoordeling door systeem –Geen beoordeling (vaste volgorde van leertaken)

16 Resultaten op Transfer

17 Sturing Corbalan, Kester, & van Merriënboer, submitted Krijgen van een taak of kiezen uit een voorgeselecteerde verzameling taken? Adaptatie –Aan prestatie en mentale inspanning –Geen adaptatie Sturing –Gedeeld student kiest uit preselectie –Systeem

18 Resultaten op Efficientie Shared controlSystem control

19 De zelfgestuurde student in volledig vraaggestuurd onderwijs beoordeelt zichzelf en selecteert haar/zijn eigen leertaken Op juiste niveau van moeilijkheid (i.e., taakklasse) Met juist hoeveelheid ondersteuning en begeleiding Zodoende dat variatie gewaarborgd is 3. Flexibilisering & vraagsturing

20 Dubbelloops leren portfolio

21 Portfoliogebruik in vraaggestuurd onderwijs Preflectie -Waar ga ik aan werken? - Welke taken helpen daarbij? Reflectie op actie - hoe ging het? - wat zijn verbeterpunten?

22 Leertaken uitvoeren & beoordelen Het coachingsgesprek

23 4. Secundaire Media Studenten werken aan hun leertaken en... –1. Bestuderen ondersteunende info door volgen van workshops, bestuderen literatuur etc. –2. Raadplegen procedurele info in handleidingen, helpsystemen, etc. –3. Oefenen deeltaken m.b.v. drill & practice COO, applicatiecursussen, etc.

24 Conceptuele, causale, & structurele modellen –Ontwikkeling mentale modellen –Case studies Systematische Probleem Aanpakken (SPA’s) –Ontwikkeling cognitieve strategieën –Modeling Ondersteunende informatie

25 Media en Principes Redundancy principle Self-explanation principle Self-pacing principle Studieboeken Lezingen Modelvoorbeelden... Studieboeken Lezingen Modelvoorbeelden... Hypertekst Hypermedia Animaties Simulaties van conceptuele domeinen... Hypertekst Hypermedia Animaties Simulaties van conceptuele domeinen... Elaboratie: bewust relateren van nieuwe informatie aan reeds beschikbare kennis

26 Procedurele Informatie Gericht op routine- aspecten van taakuitvoering Presenteer in kleine eenheden, precies wanneer het nodig is (JIT)

27 Media en Principes Temporal split attention principle Spatial split attention principle Signaling principle Modality principle instructeur (ALOYS) handleidingen job aids quick reference guides... instructeur (ALOYS) handleidingen job aids quick reference guides... EPSS online help, agents mobiele devices augmented reality... EPSS online help, agents mobiele devices augmented reality... Kenniscompilatie: opnemen van nieuwe informatie in “cognitieve regels”

28 Deeltaakoefening Cognitieve context Herhaling

29 Media en Principes Component fluency principle – routines helpen bij probleemoplossen omdat je de aandacht dan geheel kunt richten op de onbekende aspecten Practicum skills lab werkplaats... Practicum skills lab werkplaats... Drill & practice COO... Drill & practice COO... Versterking: een cognitieve regel wordt versterkt door succesvolle toepassing

30 5. Conclusies ICT biedt gesimuleerde taakomgevingen die moeilijkheid, ondersteuning en variatie kunnen optimaliseren ICT biedt tools die flexibilisering en vraagsturing beter mogelijk maken (bijv. Portfolio’s) ICT biedt secundaire media die leren in realistische omgevingen faciliteren (bijv. mobiele technologie)


Download ppt "ICT voor Complex Leren Jeroen J.G. van Merriënboer Open Universiteit Nederland Presentatie voor de OnderwijsResearchDagen, 6-8 juni 2007, Groningen."

Verwante presentaties


Ads door Google