De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie- problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie- problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University."— Transcript van de presentatie:

1 Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie- problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University of the Netherlands (OUNL) Rotterdam, 13 november 2008

2

3

4

5

6 Voorbeelden van informatieproblemen Wanneer je informatie nodig hebt voor: ­een presentatie voor ouders over dyslexie ­een artikel voor een consumententijdschrift over de betekenis van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen van voedingsmiddelen ­een werkstuk over het effect van milieuvervuiling op de kwaliteit van drinkwater

7 Define information problem Process information Scan information Search information Organise and present information Formulate problem Activate prior knowledge Read task Concretise problem Clarify task requirements Internet skills Judge search results Derive search terms Outline the product Read info Elaborate on content Judge processed info Formulate text Structure the product Elaborate on content Monitoring / steering Orientation on time Evaluate productOrientation on task Evaluate process Elaborate on content Internet skills Scan site Judge scanned info Information Problem Solving a skill decomposition AnalysisSynthesis Regulation

8 Project Open Universiteit Nederland – Fontys HS Leren Informatieproblemen Oplossen ­Project geeft inzicht in het systematisch ontwerpen van instructie voor het leren oplossen van informatieproblemen ­Project ondersteunt de assumptie dat leren informatieproblemen oplossen geïntegreerd in het curriculum aan bod moet komen

9 Opbrengsten ­Handleiding voor docenten ­Voorbeeldinstructie (worked out example) ­Workshops (voor docenten / onderwijskundigen) ­Publicaties

10 Ontwerp randvoorwaarden: ­Binnen domein psycholinguistiek – thema Dyslexie ­Tijdsduur: 1 blok ­80 SBU; 7 bijeenkomsten van 2 uur ­Evaluatie (voor- en nameting: 2x2 uur) ­College als bron gehandhaafd (ondersteunende informatie)

11

12 model aanvul conv theorie CF

13 2 uur 20 uur24 uur30 uur theorie CF 80 SBU

14 Resultaat ­1 taakklasse bestaande uit vier leertaken ­Modeling example ­Aanvulprobleem ­Conventioneel probleem ­Complexiteitsniveau taakklasse redelijk ­de bronnen zijn voor een deel gegeven; ­de hoeveelheid bronnen was groot ­de informatiedichtheid per bron was hoog. ­Leerdoel gericht op LIO en domeinkennis (integratie) ­De student is in staat om gebruikmakend van Internet en WebOPC (bibliotheekcatalogus) informatie te verzamelen over dyslexie en hierover volgens vooropgestelde richtlijnen schriftelijk te rapporteren (rapport/brochure) naar collega’s en ouders.

15 Leertaak

16 Ondersteunende informatie I ­Theorieboek met systematische probleemaanpak voorbeeld: Definieer Informatie- probleem stel taakeisen vast stel centrale vraag en subvragen op stel vast wat je over het onderwerp weet bepaal welke infor- matie je wilt zoeken

17 Ondersteunende informatie II Proceswerkbladen ­Studenten leren de systematische probleemaanpak stap voor stap. De stapgrootte neemt toe en (verdere) ondersteuning neemt af ­Na iedere stap volgen reflectievragen

18 Hoe je een schema – ook wel mindmap genoemd – maakt, lees je in het theorieboek op pagina 7 Opdracht 1. Bepaal wat je al van het onderwerp weet. Maak een schema van je voorkennis over dyslexie.

19 Discussie ­Vragen / opmerkingen


Download ppt "Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie- problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University."

Verwante presentaties


Ads door Google